آفتاب
در موافقت و مخالفت یک طرح مطرح شد؛

موافقان: ریل گذاری مجلس در قانونگذاری معیوب است/ 70 تا 80 درصد طرح های مجلس اصلاحیه و استفساریه است

موافقان: ریل گذاری مجلس در قانونگذاری معیوب است/ 70 تا 80 درصد طرح های مجلس اصلاحیه و استفساریه است

طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس در جلسه علنی امروز مورد بررسی قرار گرفت و موافقان این طرح معتقد بودند ریل گذاری مجلس در قانونگذاری معیوب است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (نحوه رسیدگی به طرح ها و لوایح قانونی) در دستور کار امروز نمایندگان در صحن علنی قرار گرفت و کلیات این طرح با 144 رای موافق، 50 رای مخالف، 9 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

حسن پور سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با بیان اینکه باید ریل فرسوده قانونگذاری را اصلاح کنیم، گفت: بیش از 70 تا 80 درصد مصوبات مجلس اصلاحیه یا استفساریه است و کار قانونگذاری ما همراه با عیوبی است.

وی به طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس اشاره کرد و گفت: بر این اساس از افراد کارشناس متخصص به همراه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دعوت می شود تا در مورد لوایح و طرح ها با دقت و وقت کافی نظر کارشناسی ارائه کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح هیات رئیسه موظف است قبل از اعلام وصول طرح یا لایحه نسبت به تعیین کمیسیون اصلی اقدام و در زمان اعلام وصول به اطلاع نمایندگان برساند.

در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در موافقت با این طرح گفت: 70 تا 80 درصد طرح های ما اصلاحی است این یعنی اینکه قانونگذاری با فکر و اندیشه صورت نمی گیرد .

وی افزود: این استفساریه و اصلاحیه ها قوه قضائیه و مجریه را با مشکلاتی روبرو می کند و این نقیصه بزرگی است که باید آن را حل کنیم.

لاهوتی ادامه داد: بر اساس این طرح علاوه بر حضور نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دانشگاهیان و افراد متخصص نیز درباره طرح ها و لوایح اظهارنظر می کنند و نظرات کارشناسی را به کمیسیون ها منتقل می کنند.

وی تاکید کرد: با تصویب این طرح یک پشتوانه علمی به طرح ها داده می شود تا  دستخوش تغیییرات نگردند.

در ادامه بررسی این طرح قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مخالفت با این طرح اظهار داشت: لوایح و طرح هایی که به صحن علنی می آیند دو نوع هستند بعضی از این طرح ها شامل ارائه پیشنهاد می شوند.

وی افزود: اگر این طرح تصویب شود رای گیری ها به صورت کلی انجام می شود و رای گیری به صورت یکجا، حالت فله ای پیدا می کند این در حالی است که نمایندگان باید برای جزئیات نظر دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: اینکه تعدادی از بیرون از مجلس در مورد طرح ها اظهارنظر کنند اختیار از صحن علنی گرفته می شود که این خود مشکلات بیشتری را به وجود می آورد.

به گفته جعفری مشکل اساسی این است که تعدادی از نمایندگان به جای تقنین، گرفتار مسائل حاشیه ای می شوند و تصویب این طرح بروکراسی را بیشتر می کند.

وی با اشاره به بندی از این طرح مبنی بر ارائه پیشنهادات به صورت کتبی به هیات رئیسه، گفت: هیات رئیسه همین الان وقت ندارد به کارهای خود رسیدگی کند چه برسد به اینکه بررسی پیشنهادات را نیز برعهده بگیرد.

در ادامه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در موافقت با این طرح اظهار داشت: بیش از 70 درصد طرح ها و لوایح در مجلس دچار اصلاح و تغییر می شوند که نشان از این است که کارها چکش کاری و کارشناسی نمی شوند.

وی افزود: یکی از مشکلات این است که تغییرات پی در پی در لوایح و طرح ها باعث بی ثباتی می شود. باید از نظر نخبگان استفاده کنیم و تصویب این طرح نقطه عطفی است که اثر آن را در سال های آینده می بینیم.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح و با اشاره به اینکه این طرح با اصل 85 قانون اساسی مغایر است، گفت: سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری نیست. کار قانونگذاری یک امر حاکمیتی است.

وی با بیان اینکه در این طرح اختیارات نمایندگان به خارج از مجلس واگذار می شود، تاکید کرد: از طرفی گروه های ذی نفع اختیاراتشان بیشتر می شود و در بعضی مواقع خمیر مایه قوانین را گروهی تصویب می کنند که باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

وی افزود: مشکلات مجلس از نوع سازماندهی، جلسات و زمان آنها می باشد نه در ناتوانی نمایندگان در تشخیص که بخواهیم گروهی را به آنها برای تصویب لوایح اضافه کنیم.

ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به اخطار حاجی دلیگانی گفت:در این طرح قرار نیست وظیفه نمایندگی تصویب شود، بنابراین اخطار وارد نیست.

علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان آخرین موافق این طرح یادآور شد: اقدام اساسی در این طرح کارآمدتر کردن قوه مقننه است. این طرح می خواهد قانونگذاری را موثرتر کند.

وی افزود: در روش قانونگذاری ممکن است روش ما دچار آسیب شده باشد. باید این را برعهده کمیسیون ها بگذاریم تا در صحن علنی با اتکا به نظر کارشناسی کمیسیون ها وقت کمتری هدر رود.

وی همچنین با اشاره به اینکه 70 تا 80 درصد لوایح و طرح ها در مجلس اصلاحیه و استفساریه است، ادامه داد: بخشی از این اصلاحیه ها طبیعی است اما آمار 80 درصدی نشان از نقطه ضعف ماست.

در پایان حسن زاده سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به انتقادات نمایندگان مخالف گفت: کمیسیون ها وقت کافی دارند تا خوراک خوبی را برای صحن علنی فراهم کنند. شرایط فعلی قانونگذاری وقت گیر و ناکارآمد است، می خواهیم این ناکارآمدی را به کارآمدتر شدن مجلس تبدیل کنیم.

وی افزود: 80 درصد آنچه در مجلس تولید می شود کالای نهایی نیست و می خواهیم این قانون کارآمدی خود را داشته باشد. ریل گذاری مجلس معیوب است.

به گزارش مهر، صبح امروز یکشنبه پیش از آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان در نشست غیر رسمی به بررسی اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس رسیدگی کردند.

 

 

 

کد N510215

وبگردی