آفتاب
/چرا رادیویی‌ها به تلویزیون کوچ می‌کنند؟/

حمید منوچهری: رادیو به مراتب از تلویزیون بهتر است

حمید منوچهری: رادیو به مراتب از تلویزیون بهتر است

حمید منوچهری که معتقد است جایگاه رادیو از تلویزیون بهتر است، می‌گوید اگر نظرخواهی کنید، متوجه می‌شوید که‌ شنوندگان رادیو از بینندگان تلویزیون بیشتر هستند. تمام عزیزانی که در روز بیرون از منزل هستند، رادیو گوش می‌کنند؛ اما به‌جز کسانی که در منزل می‌مانند، چه کسی تلویزیون می‌بیند؟

حمید منوچهری که معتقد است جایگاه رادیو از تلویزیون بهتر است، می‌گوید اگر نظرخواهی کنید، متوجه می‌شوید که‌ شنوندگان رادیو از بینندگان تلویزیون بیشتر هستند. تمام عزیزانی که در روز بیرون از منزل هستند، رادیو گوش می‌کنند؛ اما به‌جز کسانی که در منزل می‌مانند، چه کسی تلویزیون می‌بیند؟

این دوبلور و هنرمند رادیو در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره علت اینکه تعدادی از هنرمندان رادیو در سال‌های گذشته از این رسانه به تلویزیون و سینما کوچ کرده‌اند، گفت: کسانی که در رادیو کار می‌کنند، باید عاشق رادیو باشند. اگر من بعد از چهل - پنجاه سال کار در رادیو، هنوز در رادیو کار می‌کنم، به خاطر عشق است. همیشه هم به همه جوانان و به دو جوان خودم این را می‌گویم.

او ادامه داد: بازیگران رادیو که عاشق رادیو هستند، در رادیو ماندگارند. اگر هم از رادیو رفته‌اند، بعد از بازنشستگی بوده است. آنها که از جنس رادیو هستند،‌ همه کمبودهای رادیو را هم می‌پذیرند. من دوبله و کار رادیو را همزمان شروع کرده‌ام. دوبله را هم دوست دارم، اما هنوز عاشقانه رادیو را دوست دارم.

منوچهری سپس درباره وضعیت دستمزدها در رادیو اظهار کرد: کسانی که سن بیشتری دارند، به هر حال پایه‌های زندگی‌شان را ریخته‌اند، اما در شرایط امروز امکان دارد هیچ کدام از جوانان نتوانند از طریق درآمد رادیو زندگی کنند.

او در پاسخ به این سؤال که وضعیت دستمزدها در رادیو در گذشته هم به همین شکل بود؟ گفت: اگر بود که ما نمی توانستیم زندگی‌مان را اداره کنیم. البته سطح مخارج هم در آن زمان کمتر بود. تمام حقوق من ماهیانه 1250 تومان بود و زندگی‌ام با همین حقوق می‌گذشت، اما الآن اگر بچه‌ها یک میلیون تومان هم بگیرند، شاید زندگیشان اداره نشود. البته اگر بگیرند!

منوچهری همچنین درباره هنرمندانی که از رادیو به تلویزیون و سینما رفته‌اند، اضافه کرد: مهران مدیری‌، علی عمرانی‌، فرهاد اصلانی و دانیال حکیمی از بازیگران رادیو بودند که از رادیو رفتند و الحمدالله آن طرف هم موفق شدند. این افراد اگر حالا به رادیو بیایند، برای دلشان می‌آیند نه برای پول. بابت بازی در پنج قسمت نمایش رادیویی شاید 100 هزار تومان به یک بازیگر بدهند، اما در تلویزیون برای یک قسمت از یک سریال، چند میلیون می‌دهند.

حمید منوچهری

او سپس گفت: رادیو برای خیلی از عزیزان پایگاه پرش است. چون کسانی که به رادیو می‌آیند‌، از نظر بیان و ... بر دیگران ارجح هستند. وقتی به آنها پیشنهادهای آن چنانی می‌شود، می‌روند. خیلی‌ها هم رادیویی هستند، هم کار تصویری انجام می‌دهند. با هم منافاتی ندارد. شاید این را برای دلشان انجام می‌دهند و آن را برای درهم و دینار.

این هنرمند رادیو در ادامه یادآوری کرد: من در زمان ریاست آقای لاریجانی بر صداوسیما از ایشان سؤال کردم که دستمزد یک تهیه‌کننده یا بازیگر رادیو باید چقدر با دستمزد یک تلویزیونی تفاوت داشته باشد؟ گفتند هیچ تفاوتی! گفتم پس چرا یک هنرمند تلویزیونی بعد از انجام دو کار، بیلدینگ می‌خرد، اما هنرمند رادیو بعد از چندین کار، یک آپارتمان 50 متری هم ندارد؟ اما ایشان چه کردند؟

او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا دستمزدهای رادیویی‌ها اخیرا افزایش یافته است؟ گفت: ممکن است دستمزدها تغییر کرده باشد، اما به هر جهت زندگی بچه‌ها را تامین نمی‌کند. من بازنشسته شده‌ام، اما هنوز به من لطف دارند و برای رادیو می‌کنم، ولی عزیزانِ جوان با پول رادیو نمی‌توانند پایه‌های یک زندگی را بریزند. البته اگر در کنار بازیگری، کارهای دیگری مثل نویسندگی هم انجام بدهند، ممکن است اوضاع کمی بهتر شود.

منوچهری سپس درباره تفاوت رادیو و تلویزیون گفت: رادیو جایگاه خود را دارد و به مراتب از تلویزیون بهتر است. اگر نظرخواهی کنید، متوجه می‌شوید که‌ شنوندگان رادیو از بینندگان تلویزیون بیشتر هستند. تمام عزیزانی که در روز بیرون از منزل هستند، رادیو گوش می‌کنند. اما به‌جز کسانی که در منزل می‌مانند، چه کسی تلویزیون می‌بیند؟ تمام کسانی که در حرکت هستند‌، رادیو گوش می‌کنند.

او درباره کیفیت برنامه‌های رادیویی گفت: در رادیو بچه‌ها عاشقانه‌تر کار می‌کنند و روی چیزهایی دست می‌گذارند که نشان‌دهنده دردهای عزیزان ماست با این هدف که شاید مسئولان متوجه شوند و کاری انجام دهند. کار اصلی رادیو این است و ان‌شاء‌الله تا به حال موفق شده باشد آن را انجام بدهد.

انتهای پیام

کد N510075

وبگردی