آفتاب

«هارمونی جامع کابردی» در حضور بزرگان موسیقی رونمایی شد

«هارمونی جامع کابردی» در حضور بزرگان موسیقی رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «هارمونی جامع کاربردی» نوشته کامبیز روشن‌روان شنبه 29 شهریور با حضور تعدادی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی و معاون هنری وزیر ارشاد در موزه موسیقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، صالح رامسری مدیر انتشارات معین در ابتدای این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند انتشار این کتاب موسیقایی توضیح داد: شایسته این بود که مراسم رونمایی تازه ترین اثر نوشتاری استاد روشن روان زودتر از اینها برگزار می شد اما دلیل تاخیر انتشار این بود که می خواستیم خود استاد نیز در این مراسم حضور پیدا کنند و شکی نیست بدون حضور این هنرمند شایسته موسیقی رونمایی ازکتاب هم میسر نبود.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: این کتاب حاصل 40 سال تحقیق استاد روشن روان پیرامون هارمونی موسیقی است که به نظر من شیوه ای نوین در آموزش کاربردی هارمونی موسیقی است و می تواند مورد استفاده قشر وسیعی از هنرمندان و علاقه مندان موسیقی قرار گیرد.

موزه موسیقی در کنار خوبی ها مشکلاتی هم دارد

علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و مدیر عامل موزه موسیقی هم در این مراسم با تقدیر از مقام هنری استاد کامبیز روشن روان گفت: خوشحالم از اینکه استاد کامبیز روشن روان این محل را مناسب برگزاری مراسم رونمایی دانست و امیدوارم بتوانیم این گونه برنامه ها را در موزه موسیقی ادامه دهیم. این در حالی است که ما خاطره خوبی از رونمایی کتاب های ارزشمند در اینجا داریم بنابراین برنامه های این چنینی فرصت مغتنمی برای ماست که در این زمینه موثر باشیم.

مدیرعامل موزه موسیقی ادامه داد: موزه موسیقی همیشه در کنار آن خوبی ها و زیبایی هایی که دارد مشکلاتی هم دارد که باید تلاش کنیم این مشکلات را نیز مرتفع کنیم اما با این حال بسیار خوشحالیم که بعد از سالهای متوالی مکانی به نام موزه موسیقی داریم. البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که کشور ما کشور موارد متناقض است که از یک طرف بی مهری و از یک طرف تشویق نیز وجود دارد.

وی افزود: وضعیت فرهنگ و هنر کشور در این سالها به سمتی می رود که اهالی موسیقی زحمت های زیادی برای موسیقی کشیده اند بنابراین این هنرمندان نیز باید از ارج لازم برخوردار باشند و به آنها در کنار سایر هنرمندان حتی بیشتر از گونه های دیگر رسیدگی شود چون این حوزه، حوزه بسیار متفاوتی است و کار در آن سخت تر از سایر هنرهاست.

حسین علیزاده به مرادخانی چه گفت

معاون هنری وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به برگزاری این مراسم رونمایی در موزه موسیقی بیان کرد: چقدر خوب است که موزه موسیقی فقط مجرد موسیقی نیست و هنرمندان و اهل قلم اینجا می آیند و در کنار هم پاتوق فرهنگی را درست می کنند که برای ما باعث افتخار است. من امیدوارم با همکاری و همفکری شما هنرمندان اینجا منزل دیگری برای اهالی موسیقی باشد.

مرادخانی افزود: البته چند روز پیش حسین علیزاده به من گفت اجازه ندهید در موزه موسیقی هر برنامه ای اجرا شود چرا که وقتی شما می گویید اینجا خانه و منزل اهالی موسیقی است بنابراین باید منزلت این خانه نیز حفظ شود و برنامه هایی در اینجا برگزار شود که متناسب با شان هنرمندان موسیقی است.

خواننده ای که طراح نشان دو کتاب شد

بیژن بیژنی خواننده و خوشنویس نیز در این مراسم رونمایی گفت: خوشحالم که در 2 سال گذشته در کتاب «شرح ردیف موسیقی ایرانی» نوشته استاد فرهاد فخرالدینی و کتاب «هارمونی جامع کاربردی» استاد کامبیز روشن روان که هر دو کتاب های ارزشمندی هستند سهم کوچکی در به بار نشستن آنها داشتم و خوشنویسی نام این دو کتاب توسط من انجام شده است.

وی در تجلیل از مقام هنری کامبیز روشن روان توضیح داد: من با استاد روشن روان سابقه دوستی 30 ساله دارم که حاصل این دوستی تولید هشت آلبوم موسیقی در سالهای مختلف است که بسیاری از آنها جزو خاطرات خوش حافظه شنیداری مردم شد و من واقعا از این بابت خوشحالم.

این خواننده گفت: امیدوارم ما همچنان شاهد به ثمر نشستن آثار تازه موسیقایی از استاد کامبیز روشن روان در بخش شنیداری و تالیفی باشیم کما اینکه اخیرا نیز کارهایی را با وی آغاز کرده ایم که امیدوارم هرچه زودتر به مخاطبان موسیقی ارائه شود.

ماندگاری آثار روشن روان در تاریخ موسیقی ایران

اسماعیل تهرانی پیشکسوت و آهنگساز موسیقی نیز که در این مراسم رونمایی حضور داشت، با اشاره به دوران حضور خود در هنرستان موسیقی گفت: کامبیز روشن روان از همان دورانی که همراه با اسماعیل واثقی به سه تفنگدار معروف شده بودیم علاقه زیادی به مقوله هارمونی داشت و از همان ابتدا نیز نیز تلاش داشت که پیرامون این موضوع تحقیقاتی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با ذکر خاطراتی از دوران همکاری خود با روشن روان بیان کرد: وقتی به این کتاب نگاه می کنم می بینم که روشن روان با دقت بسیار زیاد و با ترفندهایی زیبا که حاصل تجربه کلی وی از هنر موسیقی است هنرجو را با خود به دنیای کتاب هدایت می کkد و به نظر من تمام آثار او برگی پر اعتبار و پر ارزش هستند که در تاریخ موسیقی ایران باقی می ماند.

یک کتاب ارزشمند برای آنهایی که می خواهند موسیقی را آغاز کنند

فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر ملی نیز در این مراسم با طرح برخی از مبانی علمی اصول هارمونی در موسیقی به انتشار کتاب «هارمونی جامع کاربردی» کامبیز روشن روان اشاره کرد و گفت: این کتاب اثر بسیار ارزشمندی برای کسانی که می خواهند موسیقی را شروع کرده و آن را ادامه دهند، خواهد بود و به نظر من کتاب بسیار سودمندی است که می تواند منبع مهمی برای شناخت موسیقی قرن بیستم به حساب آید.

این مدرس موسیقی توضیح داد: وقتی این کتاب را مطالعه کردم مشاهده کردم که چه زحمتی برای آن کشیده شده است و نویسنده توانسته به درستی از هارمونی تعریف خود را بسیار قابل فهم و درک به مخاطب ارائه دهد و این جای تبریک فراوان دارد که کامبیز روشن روان این چنین مسلط به بیان مفاهیم هارمونی موسیقی پرداخته است.

چیدمان منحصر به فرد در کنار تجربه 45 ساله

کامبیز روشن روان هم در این مراسم با بیان اینکه روش آموزشی این کتاب به طور کامل با روش های دیگر متفاوت است، بیان کرد: آنچه در روش آموزشی کتاب هارمونی جامع کاربردی از آن استفاده کردم کاملا با تمام کتاب های هارمونی ایرانی و خارجی تفاوت دارد کما اینکه این کتاب حاصل 45 سال کار آموزشی من در عرصه موسیقی است که نتایج خوبی برایم داشت و من هارمونی را در این کتاب لحاظ کردم که هم حرکت افقی و هم حرکت عمودی در آن لحاظ شده است.

وی افزود: در این کتاب هنرجو مستقیم به سمت آهنگسازی می رود به طوری که هیچ تمرینی مانند کتاب های دیگر در آن گنجانده نشده است. این در حالی است که چیدمان فصل های کتاب نیز چیدمانی منحصر به فرد است که می تواند در نوع خود به عنوان یکی دیگر از ویژگیهای کتاب به حساب آید.

این آهنگساز موسیقی در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: ساختار نوشتاری این کتاب سادگی و روان بودن آن است به طوری که علاقه مند به موسیقی با دانستن تئوری موسیقی می تواند به راحتی از این کتاب استفاده کند. البته من برای آوردن نمونه ها تلاش کردم که از آثار خودم برای ذکر مثال استفاده کنم تا مخاطب بهتر بتواند با موضوع نزدیک شود.

براساس این گزارش اجرای گروه نوازی موسیقی به سرپرستی سوسن اصلانی، تکنوازی سه تار انوش جهانشاهی و قرائت یک مقاله توسط  نازلی بخشایش از شاگردان کامبیز روشن روان از بخش های دیگر برنامه رونمایی از کتاب هارمونی جامع کاربردی بود.

مصطفی کمال پورتراب، فریدون شهبازیان، صدیق تعریف، شهرام ناظری، هوشنگ مرادی کرمانی، محمدسریر،شهلا میلانی، علیرضا قربانی، هادی منتظری، پیمان میرآقاسی، پیروز ارجمند . علی ترابی از مهمانان ویژه این مراسم بودند.

کد N509984

وبگردی