آفتاب
با اشاره به غیرواقعی نشان دادن فضای زندان‌ها؛

رییس بنیاد حرفه‌آموزی زندانیان از صدا و سیما گلایه کرد

رییس بنیاد حرفه‌آموزی زندانیان از صدا و سیما گلایه کرد

رییس بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان کشور گفت: متاسفانه لوکیشن‌هایی که در مورد زندان از تلویزیون پخش می‌شود همسو با واقعیت نیست.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رحیم مطهرنژاد در حاشیه بازدید از ندامتگاه استان زنجان و فروشگاه تازه تأسیس حامی که تاکنون در شهرهای تبریز، خوزستان و زنجان افتتاح شده است، اظهار کرد: در حال حاضر 100 هزار نفر از مددجویان در سراسر کشور با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای، سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 50 هزار مددجوی شاغل حقوق‌ بگیر در کشور وجود دارد، گفت: با مساعدت قوه قضائیه 25 هزار نفر از زندانیان پس از آزادی توانستند با استفاده از وام های قرض الحسنه‌ای که بانک های عامل در اختیارشان قرار می دهند مشغول به‌کار شوند و همین امر سبب شد تا بازگشت این افراد به زندان 10 برابر کاهش پیدا کند.

مطهرنژاد تاکید کرد: برخی از زندانیان به دلیل اعسار و عدم رعایت مقررات اجتماعی روانه زندان شده‌اند. لزوماً همه افرادی که به زندان می آیند آدم های بدی نیستند، ضمن اینکه ما زمانی می توانیم ادعای موفقیت کنیم که توانسته باشیم یک خلافکار حرفه ای را اصلاح و آماده بازگشت به جامعه کنیم.

رئیس بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان کشور رسالت بنیاد را توانمندسازی زندانیان برای بازگشت به جامعه عنوان کرد و افزود: ما در سال 91 حدود 225 درصد افزایش دستمزد داشته‌ایم، بر اساس قانون افراد مبتدی 35 درصد، افراد نیمه حرفه‌ای 45 درصد و افراد حرفه‌ای 55 درصد حقوق بر اساس قانون کار دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تقویت اشتغال باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه مردم و مسئولین توجه چندانی به موضوع اشتغال زندانیان در مقطع محکومیت و پس از آزادی ندارند، مردم معمولاً تصویری را از زندانیان مشاهده کردند یا مطالبی را خوانده اند که با واقعیت مغایرت داشته است.

مطهرنژاد ضمن گلایه از رسانه ملی گفت: متاسفانه لوکیشن‌هایی که در مورد زندان از صدا و سیما پخش می شود غیرواقعی است. برای مثال در سریال های «ماتادور» و «تکیه بر باد» فضایی را از زندان به تصویر کشیدند که همسو با واقعیت نبود. ما به دنبال این هستیم تا با همکاری صدا و سیما در شهرک سینمایی غزالی یک لوکیشن واقعی از زندان ایجاد کنیم.

رییس بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان کشور در ادامه با اشاره به آمار 6 میلیون نفر بیکار در کشور، گفت: ما در راستای افزایش اشتغال 31 هزار و 400 نفر از مددجویان و دریافت تسهیلات برای اشتغال زندانیان با مجلس مذاکره کردیم و از 4 سال پیش مقرر شد تا هزار و 440 میلیارد تسهیلات به ما ارائه شود، اما متأسفانه هنوز یک ریال هم پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: قرار بر این است که اگر نتوانستند تسهیلات را به صورت نقدی پرداخت کنند املاک و یا واحدهایی را همچون مرکز پرورش گل و گیاه در اختیار ما قرار دهند تا ما بتوانیم اشتغال زندانیان را توسعه دهیم که در حال حاضر 2 بانک از 5 بانک عامل این راهکار را پذیرفته‌اند.

مطهرنژاد با اشاره به اینکه کار در زندان داوطلبانه است، گفت: البته زندانیان رای باز دوران محکومیت خود را با کار نزد ما سپری می‌کنند و زندانیان رای بسته و نیمه باز بر اساس آراء محاکم قضایی مشغول به‌کار می شوند.

رییس بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان کشور اظهار کرد: معمولاً 70 درصد زندانیان در آزمون‌ها موفق به اخذ گواهینامه فنی و حرفه ای می شوند. در این گواهینامه‌ها به هیچ عنوان نام زندان قید نشده تا زندانی به‌راحتی بتواند پس آزادی مشغول به کار شود.

وی در پایان با بیان اینکه در سال 92، حدود 13 میلیارد تومان دستمزد به مددجویان داده شده و این رقم نسبت به سال 91، حدود 200 درصد رشد داشته، گفت: ما طی 2 سال گذشته در اعیاد ملی و مذهبی 4.5 میلیارد تومان در قالب کارت هدیه 100 و 150 هزار تومانی به خانواده مددجویان کمک کردیم.

انتهای پیام

کد N509934

وبگردی