آفتاب
گزارش مهر از معراج مادرانه/

تجلیل از مادران شهدای گمنام با حضور عوامل "شیار 143"/ سرباز فرهنگی اهل ریسک نیست

تجلیل از مادران شهدای گمنام با حضور عوامل "شیار 143"/ سرباز فرهنگی اهل ریسک نیست

مشهد – خبرگزاری مهر: مراسم تجلیل از 50 تن از مادران شهدای گمنام با عنوان "معراج مادرانه" با حضور عوامل فیلم"شیار 143" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین مراسم تجلیل از مادران شهدای گمنام با  عنوان "معراج مادرانه" با حضور کارگردان و تهیه کننده فیلم شیار 143، استاندار خراسان رضوی، شهردار، فرماندار و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد شب گذشته در محل سینما قدس مشهد برگزار شد.

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: ما قبل انقلاب قرآن می خواندیم و با اسلام آشنا بودیم، خیلی از کلمات را می خواندیم اما درک درستی از آنها نداشتیم مانند شهادت تا اینکه بزرگی مانند امام خمینی(ره) انقلاب راه انداخت و آن را به ما آموخت.

وی ادامه داد: بزرگان ما از کربلا می گفتند اما ما درکی از آن نداشتیم تا اینکه کربلای ایران را دیدیم و با فرهنگ شهادت و هجرت آشنا شدیم.

برای انتقال زیبایی های جنگ به هنر و هنرمندان نیازمندیم

رشیدیان با بیان اینکه 26 سال از پایان دفاع مقدس می گذرد، افزود: امروز فرزندان جدیدی متولد شده اند که حماسه آفرینی جوانان در جنگ را ندیده اند و برای انتقال این ارزش ها ما نیازمند ابزار هنر هستیم و احتیاج است که این زیبایی ها توسط هنرمندان به تصویر کشیده شود.

صولت مرتضوی شهردار مشهد هم در ادامه گفت: هفته دفاع مقدس یادآور استقامت ملتی بزرگ در برابر استکبار جهانی و مزین به خون بالغ بر 230 هزار شهید است.

وی افزود: امروز کشور ما با رهبری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به توفیقات فراوانی رسیده و وزیر اسبق آمریکا در اظهاراتی خطاب به دولتمردان و حکام غرب بیان کرده که جمهوری اسلامی امروز در حال تبدیل به یک امپراطوری است که این جمله مرزهای جغرافیای سیاسی تمام جهان را در برمی‌گیرد.

در سال های دفاع مقدس تلفات زیاد داشتیم اما شهدا جاودانه شدند

مرتضوی ابراز کرد: ما در طول هشت سال 230 هزار شهید را تقدیم کردیم در حالی که در طی این هشت سال مرگ و میرهای دیگری نیز مانند تلفات جاده‌ای داشتیم که سالانه به 23 هزار نفر می رسید اما این شهیدان هستند که جاودانه شدند و ما با این شهدا انقلاب خود را صادر و خودباوری را به جامعه جهانی اثبات کردیم.

شهردار مشهد تصریح کرد: در جنگ شش روزه اعراب و رژیم صهیونیستی به ویژه کشور مصر برابر نظام پوشالی رژیم صهیونیستی سر تعظیم فرود آورند اما در جنگ 33 روزه حزب الله لبنان در نبردی توانست در مقابل تمام استکبار جهانی بایستد و در جنگ 22 روزه فلسطین نیز این رژیم جعلی و کودک‌کش را شکست دادند.

وی اظهار کرد: اسرائیل در 55 روز باریکه غزه را مورد شدیدترین حملات قرار گرفت اما باز هم ایستادگی مردم غزه را تمام جهانیان دیدند و در نهایت شاهد پیروزی این مردم مظلوم بودیم.

عابدین عابدین مقدم رئیس بنیاد شهید خراسان رضوی در این مراسم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر عنوان کرد: ترویج فرهنگ شهادت بدون تکریم خانواده شهدا معنایی ندارد.

وی افزود: قطعا ترویج ایثار و شهادت باید به شیوه های مختلف انجام شود و وقتی ترویج در قالب هنر انجام می شود اثر گذاری بیشتری در میان عموم دارد.

از ساخت فیلم هایی با مضمون تکریم شهدا حمایت می کنیم

رئیس بنیاد شهید خراسان رضوی تاکید کرد: ما از آنچه در اختیار داریم و ظرفیتی که داری برای حمایت از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم خانواده شهدا و جایگاه شهادت استفاده و از ساخت فیلم هایی با این مضمون مانند شیار 143 حمایت می کنیم.

نرگس آبیار کارگردان فیلم "شیار 143" در این مراسم گفت: خیلی تصادفی وارد ژانر جنگی و موضوع دفاع مقدس شدم البته انتظار مادرم را برای برگشت و دیدار پدر و برادرانم را در جنگ دیده‌ بودم.

حوزه دفاع مقدس جای خالی برای کار زیاد دارد

وی با بیان اینکه تاکنون 30 جلدکتاب نوشته و 10 مستند و فیلم کوتاه را کارگردانی کرده است، تاکید کرد: به طور تصادفی وارد ساخت فیلم های با موضوع جنگ شدم اما فهمیدم در حوزه دفاع مقدس جای خالی برای کار زیاد است.

آبیار عنوان کرد: دوست دارم از زاویه ای که بلدم به جنگ بپردازم و با دعای مادران شهید این موفقیت میسر خواهد شد.

وی افزود: در سفری که به فرانسه داشتم در طاق آزادی آن دیدم که یک گروه موسیقی پس از هفتاد سال از جنگ جهانی موسیقی رزمی و حماسی می‌نوازند و هنوز بسیاری از خیابان‌های پاریس به نام کشته‌های جنگ فرانسه است.

کارگردان فیلم "شیار 143" ادامه داد: در حالیکه ما در بین خود جانبازان، رزمندگان، مادران و پدران شهید را داریم چرا این کار را نکنیم؟ ما هنوز با جنگ و تبعات آن درگیریم.

آبیار اظهار کرد: ما فیلم های خوب در این زمینه کم داریم و هنوز بسیار جا دارد که نگاهی مردمی به دفاع مقدس داشته باشیم و خوشحال هستم که امروز سینماگران به موضوع جنگ می‌پردازند.

ما هنوز کاری برای جنگ نکردیم

محمد حسین قاسمی تهیه کننده "فیلم شیار 143" میز در ادامه این مراسم ابراز کرد: ما هنوز کاری برای جنگ نکردیم و باید اقدامات زیادی در این حوزه انجام شود، فیلم شیار 143 سه سیمرغ و نزدیک به 45 تقدیر را تاکنون در کارنامه خود دارد و در کشورهای زیادی همچون فرانسه از این فیلم استقبال شده است.

وی عنوان  کرد: از توفیقات این فیلم این است که به قهرمانان این فیلم که مادران شهید هستند بیشتر پرداخته شده و از آنها تقدیر می شود .

قاسمی ابراز کرد: نیازمند اسطوره سازی هستیم و فقط باید این قهرمانان را دید و بیشتر به شان آنها پرداخت.

وی افزود: توفیق دیگر ما این است که مقام معظم رهبری این فیلم را تماشا کردند و ما را دعوت کردند و در این جلسه به ما خیلی لطف داشتند، ایشان فیلم شیار 143 را از رویش های انقلاب دانستند و من امیدوارم با حمایت مردم این رویش به نسل های بعدی برسد.

سربازان فرهنگی اهل ریسک نیستند

قاسمی عنوان کرد: رفتن به سمت دنیای دفاع مقدس ریسک نبود چرا که ما سرباز فرهنگی هستیم، سرباز ها ریسک می کنند و جلو می روند اما این سردار ها هستند که در فضای فرهنگی ریسک نمی کنند.

همچنین گفتنی است، در این مراسم از 50 تن از مادران شهدای گمنام تجلیل به عمل آمد.

همچنین قاسمی تهیه کننده فیلم شیار 143، نرگس آبیار کارگردان و گلاره عباسی از بازیگران این فیلم جوایزی را به رسم یادبود از رشیدیان استاندار خراسان رضوی و مرتضوی شهردار مشهد دریافت کردند.

-----------------------------

گزارش: ملیحه زرین پور

کد N509882

وبگردی