آفتاب

پیش‌بینی دقت تصمیم‌گیری با اندازه‌گیری مردمک چشم

پیش‌بینی دقت تصمیم‌گیری با اندازه‌گیری مردمک چشم

چه میزان تصمیم‌گیری شما صحیح است؟ آیا تصمیم شما خوب یا بد است؟ به تازگی دانشمندان دانشگاه لایدن هلند دریافتند قدرت تصمیم‌گیری افراد از روی اندازه مردمک چشم آنان بدون داشتن اطلاعات در مورد تصمیم اخذ شده، مشخص می‌شود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، پیتر مورفی، از مولفان این پژوهش اظهار کرد: ما دائما نیازمند تصمیم‌گیری برای امور پیرامون خود هستیم. محققان برای مدتی طولانی تصمیماتی را که در زمان‌های گوناگون موجب تغییرات متفاوتی در افراد می‌شود، مورد بررسی قرار دادند.

محققان، مردمک چشم 26 شرکت کننده را بر اساس عملکرد انتخاب بصری آنان اندازه گرفتند. این امور شامل چند تصمیم ادراکی در هر روز بود. در پایان آنان دریافتند اندازه مردمک واکنش افراد به موضوعات مختلف در لحظه است.

مورفی در ادامه افزود: در این تحقیق چگونگی تصمیم‌گیری صحیح و موثق در مورد مسائل، به سادگی از طریق اندازه‌گیری مردمک چشم مشخص می‌شود. در نتایج بدست آمده از این تحقیق مشخص شد تصمیم‌گیری در مورد آینده حداقل موجب برانگیختن و حالت آماده باش در مردمک چشم می‌شود.

در حقیقت محققان دریافتند اندازه مردمک، عملکرد ضعیف مسائل آینده را بر اساس تغییر در تصمیم‌گیری مرتبط با اطلاعات کنونی مشخص می‌کند. افراد با مردمک بزرگ‌تر نسبت به افراد دارای مردمک کوچک‌تر در تصمیم‌گیری‌های خود ثابت قدم‌تر هستند.

نتایج این تحقیق در نشریه PLOS Computational Biology منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N509813

وبگردی