آفتاب

تکریم هنرمندان یا تحقیر آن‌ها!؟

تکریم هنرمندان یا تحقیر آن‌ها!؟

یک هنرمند پیشکسوت کارتونیست گفت: به دولت بسیار امیدوار بودم، ولی به‌خاطر مشکلاتی مانند بودجه، این دولت هنوز موفق نشده است انتظارهای هنرمندان را برآورده کند، در نتیجه در مواردی، هنرمندان فکر می‌کنند که حتی احترام لازم به آن‌ها گذاشته نمی‌شود.

جواد علیزاده - هنرمند کارتونیست - در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایسنا،‌ با اعتقاد به این‌که برخلاف انتظار، شرایط هنرمندان در دولت وقت نسبت به دولت قبل تغییر محسوسی نکرده است، اظهار کرد: البته من نمی‌خواهم منتقد این دولت باشم، چون نسبت به این دولت امیدوار بوده‌ و هستم و آرزو دارم که مشکلات حل شود؛ ولی واقعیت این است که به‌خاطر اتفاقاتی که پیش از این دولت افتاده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشکل بودجه مواجه شده و به‌دنبال آن، مشکلات بسیاری هم برای هنرمندان ایجاد شده است.

او افزود: از جمله‌ی این موارد که گاهی باعث آزرده شدن هنرمندان هم می‌شود، باید به نحوه‌ی اجرای طرح «تکریم هنرمندان پیشکسوت» اشاره کنم. به موجب این طرح، انجمنی با نام انجمن هنرمندان پیشکسوت تشکیل شده که حامی آن، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و سیاست‌های حمایت از پیشکسوتان را پیگیری می‌کند و البته دایره‌ی شمول آن به هنرمندان همه‌ی شاخه‌ها می‌رسد.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: مدل عضویت در این انجمن این‌گونه است که کسی برای عضو کردن هنرمندان پیشکسوت سراغ آن‌ها نمی‌رود، بلکه این پیشکسوتان هستند که باید خود را از طریق سایت انجمن ثبت نام کنند. از جمله شرایط ثبت نام در این سایت هم داشتن سن بالای 60 سال و داشتن نشان درجه‌ی یک هنری است.

او همچنین گفت: من به‌خاطر داشتن شرایط عضویت در این انجمن، به این سایت مراجعه و ثبت نام کردم؛ ولی پس از این‌که در این طرح شرکت و فرم لازم را پر کردم و کد رهگیری گرفتم، دیدم که هیچ خبری از گردانندگان سایت نشد و خودم پیگیری کردم. در جریان این پیگیری متوجه شدم که یک شورای ارزشیابی برای هنرمندان وجود دارد که برای کار ما تصمیم‌گیری می‌کنند. بعد از چهار و پنج‌ماه که باز هم از این مرکز خبری نشد، بار دیگر با آنجا تماس گرفتم و به من گفته شد که اصلا 60ساله نیستی، چون به صدایت نمی‌خورد 60ساله باشی! بعد از آن هم گفته شد که آن مرکز بودجه ندارد و مدتی است که پیشکسوت جدید نمی‌پذیرد.

علیزاده ادامه داد: سوال من اینجاست که تمام شدن بودجه‌ی آن‌ها به این معنی است که کسی دیگر حق ندارد پیشکسوت باشد؟ چنین برخوردی با پیشکسوتان، تحقیر آن‌هاست نه تکریم آن‌ها!؟

این هنرمند اظهار کرد: من بیشتر از 40 سال است که در عرصه‌ی هنر کاریکاتور فعالیت می‌کنم، بعد می‌بینم به من می‌گویند، به تو نمی‌آید پیشکسوت باشی! این برخورد محترمانه‌ای نیست.

او در بخشی از سخنانش گفت: علاوه بر آنچه گفتم، مشکلات بودجه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوعات دیگری هم خود را نشان می‌دهد، مثلا این‌که من یک نشریه‌ی طنز و کاریکاتور منتشر می‌کنم که مدت‌هاست، یارانه‌های فصلی را برای کاغذ نگرفته‌ام. بعد از پیگیری‌های لازم به ما گفته شد که وزارت ارشاد بودجه‌ی کافی ندارد. با توجه به بحران کاغذ قطعا تعداد زیادی از نشریات دچار مشکل خواهند شد.

علیزاده شرایط موجود را مانعی برای ایجاد یک انجمن صنفی برای کاریکاتوریست‌ها ارزیابی و بیان کرد: من همیشه جزو پیشگامان بحث ایجاد انجمن صنفی کاریکاتوریست‌ها در ایران بودم و در دولت جدید نیز امیدوار بودم که شاید این بحث به ثمر بنشیند؛ ولی این وضعیت ناامیدکننده است. فکر می‌کنم اگر الان هم قرار شود انجمن صنفی تشکیل شود، باید بودجه‌ای صرف تشکیل این انجمن شود؛ اما با این وضعیت که مدام گفته می‌شود پول نداریم، بعید می‌دانم انجمن صنفی هم بتواند شکل بگیرد و کار خود را پیش ببرد.

او افزود: در حال حاضر بخشی از کاریکاتوریست‌ها، خانه‌ی کاریکاتور را دارند که هم بودجه دارد و هم پشتیبانی می‌شود، البته تعدادی از هنرمندان هم کار خودشان را انجام می‌دهند، ولی هنرمندان دیگر از این امکانات بی‌بهره هستند.

علیزاده همچنین به جلسه‌ای که چندی پیش سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با حضور تعدادی از کارتونیست‌ها برگزار کرد، اشاره و اضافه کرد: من در آن جلسه حضور نداشتم، ولی معتقدم که حرکت خوبی بود، به شرطی که این حرکت ادامه داشته باشد. در آن جلسه قرار شد کاریکاتوریست‌ها با فکرهای مختلف کنار هم جمع شوند و به‌صورت اشتراکی برای خانه‌ی کاریکاتور خط مشی تعیین کنند. این خیلی خوب است، ولی هنوز خبری مبنی بر این‌که این حرف‌ها عملی شود، نشنیده‌ایم. البته با این همه، باز هم معتقدم که برای اداره‌ی امور کارتونیست‌ها باید یک انجمن صنفی مستقل و متعهد با آرای کاریکاتوریست‌ها تشکیل شود.

انتهای پیام

کد N509584

وبگردی