آفتاب
میزگرد نقش بردباری و تسامح در گسترش صلح و امنیت انسانی

معاون بنیاد ایران‌شناسی:گفت‌وگوی تمدن‌ها فقط یک شعار کلی بود

معاون بنیاد ایران‌شناسی:گفت‌وگوی تمدن‌ها فقط یک شعار کلی بود

معاون بنیاد ایران‌شناسی نسبت به این موضوع که از زمان صدور قطعنامه جهان علیه خشونت هیچ گزارشی به دست نیامده است، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالمجید میردامادی در میزگرد علمی «نقش بردباری و تسامح و احترام متقابل در گسترش صلح و امنیت انسانی با تاکید بر جهان اسلام» که در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: ما منابع اصیل در مورد صلح را در درون فرهنگ‌مان داریم و منابع صلح‌مان در این زمینه بسیار غنی است. البته یک سری اختلافات در تعریف از صلح وجود دارد اینکه آیا صلح عدم جنگ است یا اینکه صلح در مقابل خشونت قرار دارد.

وی ادامه داد: اینکه ما بگوییم بر مبنای اعلامیه حقوق بشر باید در جامعه صلح برقرار کنیم درست نیست، بلکه ما باید بتوانیم در درون مردم رسوخ کنیم و ارزش‌های صلح را به آن‌ها بگوییم.

این حقوقدان ادامه داد: ما باید به فرهنگ صلح، به صورت فرهنگی نگاه کنیم و ببینیم که سازمان همکاری‌های اسلامی چه نقشی در برقراری صلح داشته‌اند و نیز بفهمیم که به چه صورت می‌توانیم در شرایط فرهنگی خودمان صلح را قرار دهیم.

میردامادی با یادآوری اینکه گفت‌وگوی تمدن‌ها در دوره آقای خاتمی یک شعار کلی بود گفت: در واقع آنچه که ما بیشتر امروز می‌بینیم نظریه جنگ تمدن‌هاست تا گفت‌وگوی تمدن‌ها. عملا در این زمینه اقدامی صورت نگرفت و قطعنامه‌ جهان علیه خشونت و گفت‌وگوی تمدن‌ها بیشتر گزاره‌های سیاسی است که از سوی سیاستمداران مطرح می‌شود. ما باید دنبال گزاره‌های حقوقی باشیم.

وی افزود: هیچ گزارشی از قطعنامه جهان علیه خشونت به دست نیامد. به طور کلی قطعنامه در صورتی می تواند یک قطعنامه باشد که اراده‌ای در این زمینه وجود داشته باشد.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین بهمن اکبری پژوهشگر ارشد حقوق بشر در اسلام اظهار کرد: گاهی اوقات صلح، گسترش اندیشه دوستی و صلح در جامعه است و گاهی اوقات مختومه کردن اقدامات ظالمان. به طور کلی مفهوم صلح این است که ما لایحه‌های زیرین و بنیادین آن را بررسی کنیم.

وی افزود: ما باید بتوانیم ریشه‌های به وجود آمدن گروه‌هایی همچون داعش و القاعده را جستجو کنیم. اگر جامعه اسلامی در جوامع شکل گیرد دیگر گروهی مانند داعش نخواهیم داشت لذا لایه‌های زیرین و گفتمانی این گروه‌ها را شکل دادند که باید به آن توجه کنیم.

این حقوقدان یادآور شد: در اکثر ادیان مانند زرتشت، مسیحیت و ... عنصر صلح و مدارا ذاتی است و جوهره اصلی آن تولید آرامش است که با واژه سعادت می‌آید.

اکبری در ادامه با اشاره به اینکه ما باید به قطعنامه جهان علیه خشونت نگاه جدی‌تری داشته باشیم گفت: صلح و این قطعنامه، نسبت تام دارند که در بستر نفی خشونت صادر شده‌اند، بنابراین باید به قطعنامه جهان علیه خشونت نگاه جدی داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N509514

وبگردی