آفتاب
میزگرد نقش بردباری و تسامح در گسترش صلح و امنیت انسانی

یک استاد دانشگاه:برای برقراری صلح باید گفتمان‌سازی صورت گیرد

یک استاد دانشگاه:برای برقراری صلح باید گفتمان‌سازی صورت گیرد

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران گفت: صلح یک واقعه نیست که از طریق پایان جنگ اعلام شود، بلکه یک فرآیند است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نسرین مصطفا در میزگرد علمی «نقش بردباری و تسامح و احترام متقابل در گسترش صلح و امنیت انسانی با تاکید بر جهان اسلام» که در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه اکنون در جهان ما شاهد افزایش شدت مخاصمات هستیم. البته منشور ملل متحد به موضوع صلح و امنیت بین‌المللی پرداخته است و به نوعی خواسته که از طریق توجه به توسعه اجتماعی و اقتصادی، حقوق بشر در جامعه رعایت شود ولی با این‌حال ما روز به روز شاهد افزایش مخاصمات هستیم.

وی ادامه داد: منشور ملل متحد صلح را متغیر مستقل تلقی نکرده بلکه متغیری که باید بر مبنای همکاری‌های بین‌المللی دنبال شود، یاد کرده است ولی از زمان تشکیل سازمان ملل متحد ما با یک سلسله از عواملی که منجر به ناآرامی در جهان شده است، مواجه بوده‌ایم و به نظر می‌رسد جهانی که باید با صلح همراه باشد خدشه دار شده است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که صلح یک واقعه نیست که از طریق پایان جنگ و اعلان صلح اعلام شود، ادامه داد: درواقع صلح یک فرآیند است و ممکن است که از یک آتش‌بس شروع شود و تا آنجا که ملل متحد به آن پایبندند ادامه داشته باشد.

مصطفا تاکید کرد: ما باید ابتدا صلح را در درون خود ایجاد کنیم.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران با اشاره به این‌که سازمان همکاری‌های اسلامی در زمینه برقرای صلح آن چنان موفق نبوده است ادامه داد: این سازمان به طور موفق نتوانست بین کشورهای اسلامی صلح برقرار کند و بیشتر کارهای تشریفاتی را انجام داد و حدود 9 سالی که از تشکیل سند راهبردی این سازمان می‌گذرد، خیلی به موارد اساسی نپرداخته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اکنون در جهان تهدیدات وسیع‌تر و راه رسیدن به صلح مشکل‌تر شده است. درواقع زمانی که راه مسالمت‌آمیز برای بیان تقاضا وجود نداشته باشد مدارا هم صورت نمی‌گیرد و در نهایت متوسل به خشونت می‌شویم. به طور کلی مدارا و خشونت در مقابل هم قرار دارند.

مصطفا درباره قطعنامه جهان علیه خشونت گفت: قطعنامه زمانی که صادر شود فقط یک قطعنامه است و نهادسازی برای اجرا و گفتمان سازی را نیاز دارد. متاسفانه ما تحرک خاصی را بعد از تصویب قطعنامه جهان علیه خشونت و برقراری صلح در جامعه ندیدیم. بنابراین نیاز است گفتمان سازی صورت گیرد.

وی یادآور شد: در ارتباط با گفت‌وگوی تمدن‌ها، گفتمان‌سازی صورت نگرفت و قطعنامه مربوط به آن به همان شکل باقی ماند. ما باید قطعنامه جهان علیه خشونت را یک قطعنامه ملی بدانیم. اگر قطعنامه بتواند وارد دستورالعمل آموزشی شود کارآیی لازم را دارد. البته باید نهادی متولی این امر باشد.

انتهای پیام

کد N509510

وبگردی