آفتاب

بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

کانون تربیت اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی با صدور بیانیه‌ای خاطر نشان کرد: امسال مدارس با طنین "زنگ فرهنگ"، بازگشایی خواهد شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با فرارسیدن مهرماه، صدای دلنواز و خاطره‌انگیز زنگ مدارس به صدا درمی‌آید و بار دیگر شور و نشاط، محیط‌های تعلیم و تربیت سراسر کشور را فرا می‌گیرد. در عین حال، به صدا درآمدن زنگ مدارس هشداری است برای هوشیاری و مسئولیت‌شناسی بیشتر آحاد جامعه بویژه نخبگان و فرهنگیان و اندیشمندان عرصه فرهنگ و تربیت و رسالت سنگینی که در زمینه پیشرفت علمی و اخلاقی و تعالی فرهنگی آینده‌سازان جامعه بر عهده آنان است را یادآوری می‌کند.

امسال که سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام گرفته است، وظایف ویژه‌ای را فراروی دستگاه تعلیم و تربیت و مدیران و معلمان و مربیان ترسیم می‌کند تا بتوانند با مدیریتی جهادی و بکارگیری همه توانمندی‌های جامعه، عزم و توانمندی خویش را برای ایفای رسالت فرهنگی در این شرایط حساس به نمایش بگذارند.

کانون تربیت اسلامی، ضمن تبریک فرارسیدن اول مهر، عید علم و جهاد و معنویت و با گرامیداشت یاد شهیدان دوران 8 سال دفاع مقدس و بویژه شهدای فرهنگی و دانش‌آموزان شهید و با نثار درود به روح مطهر حضرت امام خمینی (قدس سره) نکات زیر را یادآور می‌شود :

1. مبانی نظری تحول بنیادین آموزش و پرورش حاوی مبانی و اصول و ارزش‌های تربیت اسلامی در راستای تحقق حیات طیبه و " تکوین و تعالی هویت دانش‌آموزان" است و به عنوان نظریه آموزشی و تربیتی نظام جمهوری اسلامی ایران از اعتبار علمی و قانونی برخوردار می‌باشد که چنانچه با دقت و ظرافت لازم به اجرا درآید می‌تواند در شرایط فروپاشی نظام ارزشی استکبار جهانی، برای دیگر کشورها خصوصاً کشورهای اسلامی نیز به عنوان الگو مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این سند اولویت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی را به عنوان نخستین اصل از اصول 18 گانه تربیت اسلامی مورد تاکید قرار داده‌است. لذا شایسته است برای تحقق این اصل، اقدامات جدی و حمایت‌های مدیریتی، انسانی و مالی لازم به عمل آید تا در برابر تلاش‌های مذبوحانه دشمنان اسلام و انقلاب، مصونیت فرهنگی نوجوانان و جوانان ارتقا یابد و مدارس به بستر حقیقی رشد و تعالی معنوی تبدیل شوند.

2. ارتقای بصیرت سیاسی و تقویت ولایت‌مداری، استکبارستیزی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در نظام مردم سالاری دینی از رسالت‌های اساسی آموزش و پرورش است. توجه معاونت پرورشی و فرهنگی در سطوح مختلف به این عرصه اساسی تربیتی، نیازمند برنامه‌ریزی و پشتیبانی جدی و جلب مشارکت مراکز دینی و نهادهای انقلاب می‌باشد که شایسته است بیش از پیش زمینه تحقق این مشارکت فراهم و تقویت گردد.

3. پویایی، تحرک و پیشرفت آموزش و پرورش، مستلزم تدبیر، سعه صدر، پایبندی به قانون، التزام به اجرای دقیق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و استفاده بهینه از نیروی عظیم فرهنگیان بویژه معلمان و مربیان جوان و متعهد می‌باشد. در این راستا مدیران و مسئولان با سخت کوشی و اخلاص می‌توانند مدیریت جهادی را در عرصه تعلیم و تربیت تحقق بخشند و هیچ فرصتی را در مسیر خدمت به جامعه اسلامی و تربیت عمیق علمی و تربیتی نسل آینده از دست ندهند.

4. تبیین اندیشه تحول در آموزش و پرورش و برجسته سازی محورهای اصلی مبانی نظری تحول به خصوص توجه جدی به "عوامل و موانع تربیت" که در این سند بخوبی ترسیم شده است از وظایف مهم مدیران عالی و مدیران میانی است که انتظار می‌رود در سال تحصیلی جدید با اهتمامی ویژه مورد توجه قرار گیرد.

5. دانشگاه فرهنگیان و تقویت و تثبیت آن به عنوان تنها مرجع طراحی و اجرای روند مطلوب تربیت معلمان فرهیخته، توانمند و متعهد از اولویت‌های آموزش و پرورش است که هنوز با جایگاه اثربخش خود فاصله فراوانی دارد. امید است در سال تحصیلی جدید شاهد تلاش جدی مسئولان در این زمینه باشیم.

6. در سال 1393 به موازات عنایت ویژه به مسائل فرهنگی، مسأله اقتصاد نیز باید مورد توجه خاص قرار گیرد و بنابراین انتظار می‌رود مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم در زمینه اقتصاد آموزش و پرورش و تأمین منابع جدید و ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان اقدامات اساسی و راهبردی انجام دهند.

در پایان از همه تلاش‌های ارزنده و برنامه‌های سازنده‌ای که در صف و ستاد و در همه مدارس کشور توسط مدیران، معلمان و دانش‌آموزان دنبال می‌شود و بخصوص از خانواده‌هایی که برای رشد فرهنگی و علمی و اجتماعی فرزندانشان همکاری و اهتمام لازم را مبذول می‌دارند، تشکر و تقدیر می‌کنیم و آمادگی " کانون تربیت اسلامی" را در سراسر کشور برای مساعدت و همراهی با تمامی ارکان آموزش و پرورش در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی و اجرای اسناد تحولی اعلام می‌داریم و امیدواریم اعضای محترم کانون در این مسیر از هیچ تلاش و همکاری دریغ نورزند.

از خدای متعال می‌خواهیم که سال تحصیلی 94-93 را سال پیشرفت آموزش و پرورش و سمت‌گیری آن به سوی تحقق آرمان‌های انقلاب و منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی قرار دهد. و در کنار موفقیت‌های انقلاب اسلامی در عرصه‌های داخلی و بین المللی، موفقیت‌های چشمگیری را نصیب عرصه تعلیم و تربیت فرماید.

انتهای پیام

کد N509390

وبگردی