آفتاب

سوریه برنامه‌های خود برای تولید ریسین را به آژانس ارائه کرد

سوریه برنامه‌های خود برای تولید ریسین را به آژانس ارائه کرد

براساس مدارک رسمی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، مقامات سوریه اذعان کرده‌اند که زمانی تولید ماده کشنده توکسین ریسین را در دستور کار صنایع نظامی خود داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از آسوشیتدپرس، گزارشی از سوی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی نشان می‌دهد، دولت دشمق درماه ژوئیه وجود "تاسیسات تولید ریسین" در کنار دو تاسیسات دیگر مربوط به سلاح‌های شیمیایی را افشا کرده است.

براساس گزارش سازمان مذکور اظهارات اخیردولت سوریه حاکی از آن است که همه مقادیر ریسین تولید شده پس از تصمیم دمشق برای پیوستن به کنوانسیون منع گسترش تسلیحات شیمیایی در سال گذشته، قرار بوده به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی تحویل داده شود.

طبق این گزارش، تاسیسات مذکور تازه اعلام شده و در حال شناسایی و انهدام است، این تاسیسات در جایی قرار گرفته‌اند که تحت کنترل دولت سوری نیست و این موضوع این سوال را ایجاد می‌کند که انهدام این تاسیسات چگونه می‌تواند در میان درگیری‌های جاری در کشور صورت پذیرد.

این گزارش همچنین نگرانی‌هایی را درباره صحت ادعای اولیه سوری‌ها درباره ذخایر سلاح‌های شیمیایی حتی در صورت نابودی زرادخانه‌ شیمیایی آن‌ها بر می‌انگیزد.

در گزارشی جداگانه، هیات حقیقت یاب سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در ماه سپتامبر اعلام کرد که در سال جاری میلادی در شمال سوریه از گاز کلر به عنوان سلاح شیمیایی استفاده شده است.

در همین حال فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس با استناد به این گزارش گفت: این نتایج تایید می‌کند که رژیم اسد به استفاده سلاح شیمیایی در سوریه و نقض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ادامه می‌دهد.

دمشق سال گذشته به دنبال فشارهای بین المللی که در پی حملات شیمیایی به اطراف شهر دمشق صورت گرفت، به سازمان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی پیوست. آمریکا و متحدان غربی آن، دولت سوریه را به انجام حملات شیمیایی متهم کردند، همزمان دمشق شورشیان را مقصر می‌داند.

انتهای پیام

کد N509308

وبگردی