آفتاب
پژمان فر مطرح کرد:

سیاست مشترک دولت دهم و یازدهم در منفعل کردن شورای عالی فضای مجازی

سیاست مشترک دولت دهم و یازدهم در منفعل کردن شورای عالی فضای مجازی

نماینده کمیسیون فرهنگی در شورای عالی فضای مجازی گفت: در دولت دهم و یازدهم سیاست مشترکی نسبت به غیر فعال کردن این شورا وجود داشته و دارد تا نتواند نقش اساسی خود را در مدیریت فضای مجازی بازی کند. البته دولت جدید با شدت بیشتری این سیاست را بازی می کند.

حجت الاسلام نصراله پژمان فر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با انتقاد از عدم برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی گفت: شورای عالی مهمترین مرجع برای پیگیری مسائل مربوط به فضای مجازی است. شورای عالی مجازی مجوز ورود به کارهای اجرایی و تصدی گری در بعضی بخش ها را دارد، در حالی که جایگاه شورای انقلاب فرهنگی جایگاه سیاست گذاری است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دولت دهم و یازدهم سیاست مشترکی نسبت به غیر فعال کردن این شورا وجود دارد تا نتواند نقش اساسی خود را در مدیریت فضای مجازی بازی کند. البته دولت جدید با شدت بیشتری این سیاست را بازی می‌کند.

 وی که از سوی ریاست کمیسیون فرهنگی برای حضور در شورای عالی فضای مجازی انتخاب شده است با بیان اینکه رئیس جمهور برای برگزاری جلسات این شورا تعیین وقت نمی‌کند اظهار داشت: عدم تشکیل جلسات شورا توسط رئیس جمهور نمایانگر این مهم است که دولت نمی‌خواهد این شورا برای مدیریت فضای مجازی کشور تصمیم گیری کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس قانون اگر رئیس جمهور برای تشکیل شورای عالی وقت تعیین نکند، شورای عالی فضای مجازی می تواند به ریاست هر یک از سران قوا تشکیل جلسه دهد. این گله از سران قوا وجود دارد که همتی برای تشکیل این جلسه ندارند.

وی ادامه داد: دولت در واقع مجری است و مقام معظم رهبری هم در خصوص رابطه دولت و مجلس فرمودند که قانون گذاری نرم افزار و  اجرا سخت افزار است. در مورد فضای مجازی هم دولت مجری سیاست گذاری است که شورایعالی فضای مجازی انجام می‌دهد.

پژمان فر اظهار داشت: شورای عالی فضای مجازی دستگاهی سیاست گذار و حتی فراتر از آن است، در حالی بسیاری از شورا ها تشکیل جلسه داده اند تاکنون شورای عالی فضای مجازی تشکیل جلسه نداده است.

وی در پایان تاکید کرد: کمیسیون فرهنگی در مورد عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی موضع گیری خواهد کرد.

به گزارش مهر دستور تشکیل شورایعالی فضای مجازی اسفند ماه سال 90 صادر شد. تمامی مقامات عالی‌رتبه نظام در این شورا عضویت حقوقی دارند. رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، رئیس صداوسیما، وزیر ارتباطات، وزیر ارشاد، وزیر علوم، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی انتظامی اعضای حقوقی بلند پایه این شورا را تشکیل می‌دهند. اما شاید مهمترین نکته در خصوص اهمیت این شورا این باشد که باید آن را نخستین نهاد عالی تشکیل شده توسط رهبر معظم انقلاب دانست. ضمن آن که در همان زمان تأسیس شورا، آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه بیان کردند که: «رهبری گفته‌اند اگر می‌توانستم، خودم مسئولیت این شورا را به عهده می‌گرفتم.

کد N509256

وبگردی