آفتاب
معاون منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام گفت:

صنایع پایین دستی توسعه می‌یابند

صنایع پایین دستی توسعه می‌یابند

از جمله مزیت‌های توسعه صنایع پایین دستی، پتروشیمی سرمایه‌گذاری کمتر، ارزش افزوده بالاتر، اشتغال‌زایی بیشتر و تنوع محصولات است.

معاون سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: ٨٠ درصد صادرات غیرنفتی خوزستان از تولیدات پتروشیمی این منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام خمینی «ره»، قاسم امیری با اشاره به صنایع تولیدی پایین دستی در صنعت پتروشیمی اظهارکرد: پتروشیمی صنعتی بسیار گسترده و با فناوری پیچیده و فرآورده‌های متنوع است که از جمله می‌توان انواع کودهای شیمیایی، برخی از اسید‌ها، باز‌ها و نمک‌ها، منومر‌ها و پلیمر‌ها، ترکیبات آروماتیک و مواد واسطه اشاره کرد.

امیری گفت: از جمله مزیت‌های توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی سرمایه گذاری کمتر، ارزش افزوده بالا‌تر، اشتغالزایی بیشتر و تنوع محصولات است.

معاون سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر افزود: سال گذشته ١۶، ٩ میلیون تن ظرفیت خالی در این منطقه وجود داشت که امسال پرکردن این ظرفیت‌ها در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه سیاست مهم پتروشیمی حرکت از خام فروشی به سوی توسعه صنایع پایین دست است، اظهار کرد: هم اکنون ٢٧ هزار نفر بطور مستقیم و ۴٠ هزار نفر بصورت غیرمستقیم در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مشغول به کار هستند و این منطقه در مجموع ۴٣ درصد محصولات پتروشیمی کشور را تولید می‌کند.

امیری گفت: این منطقه امسال ٢١ طرح قابل اجرا با سرمایه گذاری یک هزار و ۵٢٠ میلیارد ریال در دستور کار دارد که برای یک هزار و ٣٠٠ نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

وی افزود: طرح تولید متانول ٢ با ظرفیت اسمی یک هزار و ۶۵٠ تن و سرمایه گذاری پنج هزار و ٣٠٠ میلیارد ریال در حال انعقاد قرارداد است که برای ٢۴٠ نفر زمینه اشتغال فراهم خواهد کرد.

سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، نخستین منطقه ویژه تخصصی ایران است که در جنوب استان خوزستان واقع شده است.

بهره گیری از ٣٣ اسکله بندر امام خمینی، یک اسکله ٧٠ هزار تنی اختصاصی، جاده‌های اصلی و راه‌های دریایی، نزدیکی به فرودگاه ماهشهر از طریق یک بزرگراه پنج کیلومتری و نیز وجود خط آهن دوخطه سراسری بندر امام به اهواز، از مزایای این منطقه است.

کد N509007

وبگردی