آفتاب

اماکن باستانی عراق و سوریه در معرض تهدید داعش

اماکن باستانی عراق و سوریه در معرض تهدید داعش

رئیس دپارتمان موزه عراق گفت: داعش و گسترش قلمرو این گروه تروریستی در شمال عراق و مناطقی از سوریه که زمانی محل تمدن‌های بزرگ بین‌النهرین بود باعث شده تا سایت‌های باستانی در این نواحی در معرض خطر و تهدید این گروه تروریستی قرار بگیرند و در برخی موارد داعشی‌ها آن‌ها را به بازارهای سیاه برسانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، قیس حسین رشید، رئیس دپارتمان دولتی موزه عراق گفت، دلالان بازار سیاه در عراق در مناطق تحت کنترل داعش یا در مناطق امن نزدیک این نواحی تحت کنترل وارد شده و با حفر زمین و کندن آثار تاریخی، آن‌ها را می‌فروشند. این نواحی زمانی محل سکونت آکدی‌ها، آشوری‌ها و بابلی‌ها بوده و آثار تاریخی و باستانی زیادی را در خود جای داده‌اند. زمانی که داعش در ژوئن سال جاری میلادی شهر موصل و نینوا را به تصرف خود درآورد، سایت‌های باستانی را نیز در اختیار گرفت و هر قدر که به سمت جنوب پیش رفت نواحی باستانی هم بیشتر شد.

این مقام مسئول ادامه داد، بیشترین تخریب به کاخ اعظم کالهو وارد آمده که در قرن نهم پیش از میلاد مسیح برای مراسم تاج گذاری آشورناسیرپای دوم پادشاه آشوریان مورد استفاده قرار گرفت. دیوارهای این کاخ را سر حیوانات شکار شده نظیر شیر و تجهیزات جنگی و یراق آلات نظامی مورد استفاده پادشاه زینت داده است. داعشی‌ها و دلالان این تزئینات و کاشی‌های رنگارنگ کاخ را جدا کرده و می‌فروشند.

مقام‌های عراقی بیم آن را دارند که سایر سایت‌ها و ابنیه تاریخی به زودی دچار چنین سرنوشتی شده از جمله موزه، موصل که محل نگهداری کلکسیونی از صنایع دستی آشوری‌ها و دربرگیرنده شهر 2300 ساله هتره است که در جنوب موصل قرار دارد.

در داخل و اطراف موصل شبه نظامیان داعش دست کم 30 سایت تاریخی و باستانی را تخریب کرده‌اند که شامل معابد و مساجد نیز است. این سایت‌ها چندین قرن قدمت دارند.

انتهای پیام

کد N508911

وبگردی