آفتاب

روسیه خواستار تحقیقاتی جدید درباره سقوط هواپیمای مالزی شد

روسیه خواستار تحقیقاتی جدید درباره سقوط هواپیمای مالزی شد

نماینده روسیه در سازمان ملل با ابراز نگرانی درباره تحقیقات تحت رهبری هلند درباره سقوط هواپیمای مالزیایی در مناطق شرقی اوکراین، خواستار یکسری تحقیقات جدید با همکاری سازمان ملل شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کشورهایی شامل استرالیا، مالزی و هلند که بیشتریت تعداد قربانی‌ را در بین 298 کشته شده پرواز ام اچ 17 مالزی داشتند و همچنین آمریکا و بیشتر اعضای شورای امنیت سازمان ملل شدیدا از گروه تحقیقاتی بین‌المللی به رهبری هلند که شامل ده‌ها کارآگاه بود، حمایت کردند.

دادستان هلندی ناظر بر این تحقیقات هفته گذشته اعلام کرد، سناریوی موثق‌ درباره هواپیمای مالزیایی، ساقط کردن آن از طریق تیراندازی از زمین است. اداره امنیت هلند در گزارش اولیه خود از مقصر احتمالی این سقوط نام نبرده بود.

در همین حال ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل خطاب به شورای امنیت گفت، تعدادی از کشورها از این فاجعه برای "تشدید تنش‌های بین‌المللی" استفاده می‌کنند و بدون هیچ مدرک مشخصی شورشیان اوکراینی را سرزنش می‌کنند و روسیه را مسئول "ارتکاب تجاوز بین‌المللی جدی" می‌دانند.

او در این باره گفت: ما این اقدامات را جنگ اطلاعاتی می‌دانیم، یک امر پر سر و صدا که تحقیقات درباره این حادثه و تلاش‌های سیاسی برای نتایج این تحقیقات را به تاخیر انداخت.

از سوی دیگر مار لیان گرانت، نماینده انگلیس در سازمان ملل، روسیه را به تلاش برای زیر سوال بردن "تحقیقات معتبر و مستقل" در جریان متهم کرد.

همچنین ریموند مورمولیت، نماینده لیتوانی در سازمان ملل اعلام کرد، حتی یک کشور درباره تحقیقات تحت رهبری هلند تردید و نگرانی و یا ادعایی درباره وجود نقض در آن ندارد.

چورکین که درخواست نشست کرده بود ادعا می‌کند، گزارش اولیه منتشر شده در نهم سپتامبر فاید "اطلاعات قانع کننده درباره چگونگی این سانحه" است.

در این گزارش آمده است، بویینگ مالزی پس از برخورد تعداد زیادی اشیا قدرتمند از خارج از هواپیما سقوط کرده است.

نماینده روسیه اعلام کرد، شورای امنیت نیاز دارد، تا تعدادی از مسائل پیچیده شامل توقف تمام فعالیت‌های نظامی در محل فاجعه و تامین دسترسی سریع و امن برای بازرسان و کاوشگران به این محل را تضمین کند.

به گته چورکین قطعنامه شورای امنیت پس از این حادثه از سازمان ملل می‌خواهد تا اقدامات ممکن را برای همکاری سازمان ملل با این گروه تحیقاتی مشخص کند؛ اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده روسیه در سازمان ملل افزود، شورای امنیت و سازمان ملل شاید باید درباره احتمال استقرار یک نماینده ویژه از سوی دبیرکل درباره مسائل این فاجعه فکر کنند.

در همین حال، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد، چورکین باید روشن کند که "قصد اصلی مسکو به دست آوردن اطلاعات درباره تحقیقات و نه بی‌اعتبار کردن آن" است.

از طرف دیگر، جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا نیز گفت که کشورش از بیانیه جفری فلتمن، رئیس سیاسی سازمان ملل مبنی بر اعتماد تمام دنیا به تحقیقات گروه تحت رهبری هلند حمایت می‌کند.

بی‌شاپ از روسیه خواست تا از تاثیر و نفوذش بر جدایی طلبان به منظور تضمین دسترسی امن بازرسان به محل فاجعه استفاده کند.

درگیری‌های جاری بین جدایی طلبان حامی روسیه و نیروهای اوکراین مانع بازدید بازرسان از محل فاجعه سقوط هواپیما مالزیایی شده است.

در همین حال چورکین مدعی شد، مسکو خواهان بازگشت گروه تحقیقاتی است اما تنها راه انجام تحقیقات بین‌المللی شفاف و عینی مشارکت سازمان ملل در آن است.

شورشیان حامی روسیه به صورت رسمی ساقط کردن هواپیمای مالزیایی را رد کرده‌اند. با این حال، یکی از ماموران ارشد شورشیان در مصاحبه خود با آسوشیتدپرس مدعی شده بود که این هواپیما توسط گروهی متشکل از جدایی طلبان و نیروهای ارتش روسیه که گمان می‌کردند یک هواپیمای نظامی اوکراین را مورد هدف قرار داده‌اند، ساقط شده است.

انتهای پیام

کد N508831

وبگردی