آفتاب

نخست وزیر ترکیه: نبود منطقه پرواز ممنوع در سوریه، داعش را گسترش داد

نخست وزیر ترکیه: نبود منطقه پرواز ممنوع در سوریه، داعش را گسترش داد

نخست وزیر ترکیه گفت، دموکراسی و فرهنگ ترکیه شامل آموزه‌های مذهبی در مدارس، مانع از پرورش زمینه‌های افراط گرایی چون داعش می‌شود. وی در سخنانش هم‌چنین به مسائل داخلی چون مساله صلح با کردها و مسائل خارجی چون قبرس اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه پیش از سفر خود به جمهوری آذربایجان در هواپیما در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالات، برنامه‌های نخست وزیری را اعلام کرد.

"لایحه صلح با کردها"

داوود اوغلو با اشاره به روند صلح با کردها گفت، اخیرا برخی از تصمیم‌های کلیدی اتخاذ شده است.

او در این باره افزود: ما در جریان گفت‌وگوها در جهت صلح با کردها در دو هفته گذشته تصمیم‌هایی گرفتیم. من نمی‌توانم درباره جزئیات صحبت کنم اما ما وزرا و ماموران دولتی را با ماموریت‌های مشخصی در این باره کمیسیون بندی کردیم. هر کدام از دوستان ما روز پنجشنبه گزارشی ارائه دادند و اکنون ما مسیر مشخص‌تری در ذهنمان برای گام برداشتن در راه هدفی مشخص داریم.

وی در ادامه گفت: این گام‌ها در نهایت باید با مردم به اشتراک گذاشته شوند، لوایح قانونی جدیدی ممکن است ارائه شود اما درباره زمان آن‌ها صحبتی نمی‌کنم.

نخست وزیر ترکیه سپس به مساله‌ای که جدیدا توسط روزنامه نیویورک تایمز و فتح الله گولن، روحانی مستقر در آمریکا بیان شده اشاره کرد و گفت: کسانی که تاثیر منفی بر روند صلح با کردها می‌گذارند و کسانی که این ایده را که ترکیه به کردهای سوریه کمک نمی‌کند، رواج می‌دهند، این مساله را با عقیده خود مبنی بر حمایت ترکیه از داعش یکی کرده‌اند. در حقیقت در اینجا ائتلافی وجود دارد، روزنامه نیویورک تایمز و روزنامه زمان حامی گولن در مسیری جالب توجه با یکدیگر همکاری می‌کنند.

داووداوغلو با اشاره به حملات خشونت‌آمیز اخیر علیه مدارس توسط شبه نظامیان حزب کارگر کردستان ترکیه (پ.ک.ک) اظهار کرد، تمام افراد باید مسئولانه عمل کنند.

"ارتباط با حزب مخالف"

وزیر امور خارجه سابق ترکیه با ذکر تنش‌های اخیر بین حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب مردم جمهوری خواه، مهمترین حزب مخالف گفت، مقصر افزایش این تضاد حزب مردم جمهوری خواه است.

وی همچنین مجددا از اظهارات کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مخالف که داوود اوغلو را مقصر "حمله" اردوغان به بانک آسیا، بانکی از حامیان گولن می‌داند، انتقاد کرد.

داوود اوغلو مدعی شد که قلیچداراوغلو قصد دارد وی را علیه رئیس جمهوری تحریک کند، با این حال وی تاکید کرد: من همیشه گفته‌ام که اگر مخالفان دست من را بفشارند، من نیز این چنین خواهم کرد.

"مساله قبرس"

نخست وزیر ترکیه اخیرا از آنتونیس ساماراس، نخست وزیر قبرس جنوبی برای "صرف چای" در قبرس شمالی دعوت کرده تا درباره حل مساله چند دهه‌ای این جزیره دو نیم شده گفت‌وگو کنند اما داووداوغلو پیش از سفر خود به آذربایجان اعلام کرد که ساماراس دعوت وی را رد کرده است.

"تهدید داعش و پاسخ ترکیه"

داووداوغلو با اشاره به تهدیدهای ناشی از گروه داعش گفت، دموکراسی و فرهنگ ترکیه شامل آموزه‌های مذهبی مدارس، مانع از پرورش زمینه‌های افراطی گری چون داعش، در این کشور می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تغییر چارچوب قطعنامه‌ها درباره اقدامات نظامی علیه عراق و سوریه که باید توسط پارلمان ترکیه در ماه اکتبر تجدید نظر شود، گفت: ممکن است تغییری صورت گیرد. شرایط تغییر کرده است. قطعنامه‌های فعلی درباره سوریه و عراق تجدید خواهند شد و ممکن است محتوای آن‌ها در این اصلاحات تغییر کند چرا که شرایط تغییر کرده است. اولین قطعنامه‌ درباره عراق در سال 2007 تصویب شد. از آن سال شرایط در عراق زیاد تغییر نکرده بود و به همین دلیل قطعنامه نیز اصلاح نشد اما اکنون شرایط در این کشور تغییر کرده است. در شرایط سوریه نیز تغییراتی رخ داده با این حال تغییرات براساس نیازهای دفاع ملی ترکیه صورت خواهد گرفت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تغییر نقش پایگاه "اینجرلیک" در این اصلاحیه‌ها گفت: در قطعنامه‌ها نامی از این پایگاه هوایی آورده نشده است.

داوود اوغلو درباره آمادگی عملیاتی در مرزها با هدف کمک رسانی در مناطق حائل عنوان داشت: مساله کمک در مرزها مساله جدیدی نیست. برای کمک رسانی نیاز به مناطق حائل است، ما به صدها هزار سوری در مرزهای سوریه کمک رسانی کردیم و می‌توانیم برای مدتی این کمک‌ها را در سطح مشخصی حفظ کنیم.

وی در ادامه گفت: اگر شرایط مشابهی در کوبانی، محل اقامت کردها رخ بدهد، دستور کار به استانداران مرزی ترکیه ابلاغ خواهد شد. تمامی شرایط برای کمک ‌رسانی مهیا خواهد شد. در صورتی که مشکل امنیتی بسیار جدی داشته باشیم و آن‌ها برای پناه گرفتن به مناطق مرزی بیایند، اوضاع تغییر می‌کند. در حال حاضر هفت روستا تحت تاثیر درگیری‌ها قرار گرفته‌اند. اگر ساکنان این هفت روستا به مناطق مرزی دارای منطقه حائل بیایند، ما به آن‌ها کمک می‌کنیم.

داوود اوغلو درباره ادعای برخی مبنی بر عدم کمک رسانی ترکیه به ایزدی‌ها گفت: ما به ایزدی‌ها نیز کمک کردیم. اکنون بیش از 35 هزار ایزدی در ترکیه مهمان هستند. همه باید به اقدامات مختلف ما در قبال عراق و سوریه توجه کنند. از یک سو اقدامات امنیتی که باید صورت گیرد و از سوی دیگر کمک رسانی به مردم دو کشور در مرزها. در واقع این کمک‌ها نشان می‌دهد که ترکیه چقدر پیشرفت کرده است. آیا چنین اقداماتی در دهه 1990 میلادی ممکن بود؟

نخست وزیر ترکیه همچنین درباره پاسخ این کشور به درخواست کمک‌ کردها اظهار کرد: در پاسخ به درخواست کمک‌ کردها، برخی کشورها با پاسخ مثبت دادن و برخی دیگر با گفتن اینکه هر کاری از دستشان بر بیاید انجام می‌دهند، به این درخواست پاسخ دادند اما اینکه آنکارا پاسخی نداد مهم نیست. مهم این است که ما با تمام قوا برای کمک رسانی حاضریم.

وزیر خارجه سابق ترکیه در پاسخ به سوالاتی درباره گسترش منطقه پرواز ممنوع گفت: منطقه پرواز ممنوع یک خواسته استراتژیک و بشردوستانه است. اگر زمانی که ما درخواست چنین منطقه‌ای را در سوریه کردیم این منطقه در سوریه ایجاد می‌شد، داعش قادر نبود تا در چنین سطح گسترده‌ای پراکنده شود و توسعه یابد. ممکن است سوال کنید که مگر داعش هواپیما دارد؟ خیر، ندارد، اما اگر چنین مناطقی پرواز ممنوعی در نظر گرفته می‌شد پس از اینکه حکومت مخالفان را بمباران می‌کرد، اعضای داعش برای تجدید قوا نمی‌توانستند به این مناطق که حالا خالی از سکنه بودند، بروند. این چنین بود که داعش رشد کرد.

وی ادامه داد: اگر منطقه پرواز ممنوع وجود داشت و حمله هوایی صورت نمی‌گرفت نیروی هوایی سوریه می‌توانست آسان‌تر پیشرفت کند. اما شکل گیری منطقه پرواز ممنوع از آغاز مورد مخالفت قرار گرفت چرا که به عقیده برخی می‌توانست دلیلی قانونی برای جنگ باشد. اما نبود این منطقه شرایط کنونی را ایجاد کرد.

داوود اوغلو افزود: پیشتر یک منطقه امن برای عرب‌های سنی و ترکمان‌ها مورد نیاز بود. امروز کردها نیز به این منطقه نیاز دارند. شاید فردا این مسیحی‌ها باشند که به این منطقه نیاز پیدا کنند.

نخست وزیر ترکیه در پایان در واکنش به انتقاد غرب‌ از ترکیه اظهار کرد: تاکنون، زمانی که ترکیه برای گفت‌وگو با غرب می‌نشست به این منظور بود تا درباره مساله توضیحاتی ارائه شود. اما دفعه بعدی اولین چیزی که خواهیم گفت این است "ما هشدار داده بودیم"، ما به آن‌ها درباره عراق و سوریه گفته بودیم. آمریکایی‌ها قصد دارند تا ما را گناهکار بدانند اما در مقابل ما خواهیم گفت ما درباره همه این‌ها به شما گفته بودیم. اگر ارتش آزاد سوریه شدیدا حمایت نمی‌شد و اگر یک منطقه پرواز ممنوع در نظر گرفته می‌شد، اکنون بیشتر چیزهایی که رخ داده، اتفاق نیافتاده بود.

انتهای پیام

کد N508651

وبگردی