آفتاب
با تاکید بر اجرای کامل اقدامات داوطلبانه ایران

آژانس: رهیافت پادمانی راکتور اراک به پایان رسیده است

آژانس: رهیافت پادمانی راکتور اراک به پایان رسیده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان با برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در نیویورک گزارش ماهانه خود را درباره اجرای برنامه اقدام مشترک منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماهانه خود درباره نظارت و راستی‌آزمایی در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک که عصر جمعه منتشر شد تاکید کرد که ایران اقدامات داوطلبانه را کاملا اجرا کرده است.

در این گزارش آمده است:

1- این گزارش اطلاعاتی را درباره نحوه اجرای اقدامات داوطلبانه از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش ارائه می‌کند. اقداماتی که ایران بر اساس بخشی از برنامه اقدام مشترک که در 24 نوامبر 2013 میان ایران و گروه 1+5 به توافق رسیده و زمان این برنامه تا 24 نوامبر 2014 تمدید شده ، متعهد به اجرای آن شده است.

2- آژانس تأیید می‌کند که از 20 ژانویه 2014 ایران اقدامات زیر را انجام داده است:

- هیچ غنی‌سازی اورانیوم بیش از 5 درصد در هیچ یک از تأسیسات اعلام شده انجام نداده است.

- هیچ آبشار زنجیره ای متصل جدیدی در تأسیسات اعلام شده راه اندازی نشده است.

- روند رقیق سازی به میزان کمتر از 5 درصد انجام گرفته و 108.4 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده به میزان 20 درصد رقیق شده است.

- 100 کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده به میزان 20درصد در کارخانه تبدیل(FPFP) برای تبدیل به اکسید اورانیوم تغذیه شده است.

- هیچ خطی برای باز تبدیل اکسید اورانیوم به اورانیوم غنی ‌شده درکارخانه تبدیل ( FPFP) وجود ندارد.

- هیچ پیشرفت بیشتری در فعالیت‌های تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو، رآکتور اراک شامل تولید و آزمایش سوخت برای رآکتور IR-40 انجام نگرفته است.

- پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده درباره رآکتور IR-40 فراهم شده است و رهیافت پادمانی آژانس به اتمام رسیده است.(بر اساس پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده و اقدامات راستی آزمایی توافق شده در 5 می 2014)

- 1505 کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده بیش از 5 درصد در روند تبدیل کارخانه پودرUO2 به ‌اکسید اورانیوم در EUPP قرار گرفته و به اکسید اورانیوم تبدیل شده است.

- فعالیت‌های تحقیق و توسعه راستی‌آزمایی غنی‌سازی در پایلوت تاسیسات غنی سازی سوخت ادامه دارد.

- فعالیت‌های مرتبط با بازفرآوری در رآکتور تحقیقاتی تهران و یا تأسیسات تولید رادیو ایزوتوپ مولیبدن ید و زنون یا در تأسیسات هسته‌ای دیگر که آژانس به آنها دسترسی دارد انجام نمی‌گیرد.

- اطلاعات درباره معدن و کارخانه اورانیوم در گچین، معدن اورانیوم ساغند و تأسیسات تولید اورانیوم اردکان فراهم شده و امکان دسترسی وجود دارد.

- دسترسی روزانه به تأسیسات غنی‌سازی در نطنز و فردو ادامه دارد.

- دسترسی‌های منظم به مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاههای تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات انباشت و اطلاعات مرتبط با آنها وجود دارد.

- نظارت منظم بر فعالیت‌های زیر فراهم شده است:

برنامه‌های تأسیسات هسته‌ای و توصیف هر ساختمانی در هر سایت هسته‌ای، توصیف عملیات انجام شده برای محل در نظر گرفته شده برای انجام فعالیت‌های هسته‌ای مختص، اطلاعات درباره معادن و کارخانه‌های اورانیوم و مواد منبع.

3- علاوه بر این آژانس تأیید می‌کند که از 24 جولای 2014 ایران فعالیت‌های زیر را انجام داده است:

-12.5 کیلوگرم اکسید اورانیوم U3O8 برای تولید سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده کرده است.

- به آژانس اطلاع داده است که 4118 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده به میزان 2درصد را به میزان غنای اورانیوم طبیعی رقیق می‌کند. ایران مخلوط کردن همه این مواد هسته‌ای که هر یک دارای میزان غنی‌سازی متفاوت است ( غنای کمتر از 2 درصد) را آغاز کرده که این فعالیت‌ها در سیلندرهای متفاوت انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N508631

وبگردی