آفتاب

تشکیل واحد نظامی مشترک اوکراین، لهستان و لیتوانی/ دور دوم مذاکرات صلح اوکراین برگزار شد

تشکیل واحد نظامی مشترک اوکراین، لهستان و لیتوانی/ دور دوم مذاکرات صلح اوکراین برگزار شد

تشکیل واحد نظامی مشترک اوکراین، لهستان و لیتوانی و برگزاری دور دوم مذاکرات صلح اوکراین در مینسک از جمله تحولات اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، راشاتودی در گزارشی با اشاره به تشکیل واحد نظامی مشترک اوکراین، لهستان و لیتوانی گزارش داد که این سه کشور موافقت خود را برای آغاز یک رزمایش مشترک که انتظار می رود اوایل سال آتی برگزار شود، اعلام کردند.

بر این اساس وزرای دفاع سه کشور اوکراین، لهستان و لیتوانی توافقنامه ای را روز گذشته در ورشو با حضور رئیس جمهوری لهستان امضا کردند که این واحد می تواند در عملیات حفظ صلح و در صورت لزوم در نبردهای تحت نظارت ناتو نیز شرکت کند.

لیتوانی و لهستان از اعضای ناتو بوده، این درحالیست که درخواست اخیر اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با مخالفت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا مواجه شده بود.

برانیسلاو کومورووسکی رئیس جمهوری لهستان اعلام کرد که این توافقنامه تعهدات سه کشور را به برقراری امنیت در منطقه نشان داده و مایه تاسف است که پیش از این چنین واحد نظامی تشکیل نشده بود.

هدف از تشکیل این واحد نظامی مشترک در شهر لوبلین لهستان در نزدیکی مرز اوکراین که در پی الحاق کریمه به روسیه در ماه مارس گذشته و افزایش تنش ها میان کی یف و مسکو انجام می شود، حمایت از کی یف است.

خبرگزاری فرانسه نیز از برگزاری دور دوم مذاکرات صلح اوکراین در مینسک پایتخت بلاروس پس از برگزاری اولین دور مذاکرات در روز 14 شهریور با حضور نمایندگان روسیه و اوکراین، استقلال‌ طلبان و سازمان همکاری و امنیت اروپا خبر داد که در دور اول نمایندگان درباره آتش بس در شرق اوکراین به توافق رسیده بودند.

کد N508312

وبگردی