آفتاب

سیا تمامی عملیات‌های جاسوسی در غرب اروپا را به حالت تعلیق درآورد

سیا تمامی عملیات‌های جاسوسی در غرب اروپا را به حالت تعلیق درآورد

بخش اروپایی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تمامی عملیات خود را در غرب اروپا و در واکنش به افشای چندین رسوایی جاسوسی در آلمان و واکنش منفی قاره اروپا به افشای جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا علیه رهبران و شهروندان اروپایی، به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، یکی از مقام‌های ایالت متحده مطلع از این اقدام سازمان سیا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: حکم تعلیق فعالیت‌های جاسوسی سیا برای دو ماه است و این زمان به افسران سیا فرصت می‌دهد تا در مورد اینکه آیا این اقدامات جاسوسی کافی بوده است به بررسی پرداخته و مساله جاسوسی از رهبران اروپایی و متحدان آمریکا در قاره اروپا را مورد ارزیابی قرار دهند و به این مساله پی ببرد که آیا اهمیت داشته است که این خطر را به جان بخرند تا این اقدامات و فعالیت‌های جاسوسی را در قاره اروپا انجام دهند یا خیر.

افسران آژانس اطلاعات ملی آمریکا و سازمان سیا در "کشورهای دوست اروپایی" از انجام عملیات‌های یکجانبه منع شده‌اند که از جمله آن می‌توان به دیداربا منابعی اشاره کرد که در داخل دولت‌های اروپایی به کار گمارده شده‌اند تا به جمع آوری اطلاعات محرمانه بپردازند.

این تعلیق در انجام فعالیت‌های سازمان سیا در حالی صورت گرفته که نگرانی‌ها از افراط گرایان کشورهای غربی که به سمت عراق و سوریه می‌روند تا به داعش بپیوندند افزایش یافته است. همچنین تعلیق در فعالیت عملیات‌های جاسوسی سیا و همچنین فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در پی بن بست با روسیه بر سر تاثیرش بر اوکراین و جنبش استقلال طلبی در شرق این کشور رخ داده است.

تنش‌ها میان ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش پس از آن شدت گرفت که ادوارد اسنودن،‌ مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در ژوئن 2013 اقدام به افشای اطلاعات محرمانه و اسناد طبقه بندی شده کرد.

این نخستین بار در افشای اطلاعات محرمانه و عقب نشینی آژانس امنیت ملی آمریکا و سیا و رسوایی جاسوسی از متحدان آمریکا نیست. در سال 1996 چندین تن از افسران سیا حکم خروج از فرانسه را دریافت کردند پس از آنکه یک عملیات جاسوسی در چند مورد از وزارتخانه‌های فرانسه و در پی مذاکرات تجارت جهانی با مقام‌های فرانسوی افشا شد و علت آن تاکتیک‌های ضعیف سازمان سیا بود.

در جریان تعلیق فعالیتهای سیا جاسوسان این آژانس اجازه خواهند داشت تا با همتایان خود در سرویس اطلاعاتی کشور میزبان فعالیت داشته باشند و در عملیات مشترک با سرویس‌های آن کشور میزبان فعالیت کنند و برای این اقدامات نیازمند تصویب و تاییدیه کشور میزبان هستند.

انتهای پیام

کد N508282

وبگردی