آفتاب
با حضور ظریف و اشتون؛

مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک آغاز شد 

مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک آغاز شد 

مذاکرات ایران و کشورهای عضو 1+5 با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد .

به گزارش خبرنگار مهر، مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 دقایقی پیش در مقر سازمان ملل در نیویورک با حضور کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف آغاز شد.

بر اساس این گزارش تیم مذاکزه کننده هسته‌ای کشورمان به ریاست ظریف روز سه شنبه به نیویورک رفت.

ظریف و اشتون روز چهارشنبه در ناهار کاری مشترک در خصوص موارد اختلافی و نحوه ادامه مذاکرات گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، مذاکرات ایران و 1+5 از ساعت 10 صبح روز جمعه به وقت نیویورک آغاز شد.

سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، معاونین وزیر امور خارجه و حمیدی بعیدی نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای که در این سفر همراه وزیر امور خارجه هستند در دو روز گذشته مذاکرات دو جانبه و کارشناسی با آمریکا و روسیه داشته اند. 

دو ساعت و نیم مذاکره با آمریکا و دو ساعت و نیم نیز مذاکره با روسیه صورت گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز دیدار کرد و مصاحبه هایی نیز با رسانه های مختلف داشت.

ایران و 1+5 پس از امضای توافق ژنو 6 دور مذاکرات در وین داشتند که در تیر ماه به دلیل عدم حصول نتیجه و بر اساس توافق ژنو برای 4 ماه دیگر تمدید شد.

از ابتدای تمدید مذاکرات ایران 4 دور مذاکرات دو جانبه با آمریکا در ژنو و نیویورک داشته است . دو دور مذاکراه با روسیه و همچنین مذاکرات چهارجانبه ای با سه کشور اروپایی و مذاکره دو جانبه ای با چین داشته است .

با وجود مذاکرات دو جانبه و چند جانبه و یک دور مذاکرات دو جانبه ظریف و اشتون در بروکسل در تاریخ 10 شهریور ماه ، آنچه از سوی دو طرف اعلام شده است باقی ماندن موضوعات اختلافی بر میز مذاکره است .

میزان غنی سازی، تعداد سانتری فیوژ ها، مسئله اراک، فردو ، تحقیق و توسعه و ... از موارد اصلی اختلافی است که به نظر می رسد طرفین هنوز به راه حل مشترک در خصوص آنها دست نیافته اند .

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مذاکرات امروز در نیویورک می تواند نقطه امیدی در مذارکات دو طرف برای تصمیم گیری های سیاسی و دست یابی به راه حل های مشترک برای توافقی جامع تا قبل از پایان مهلت مذاکراتی تا 4 آذر ماه باشد .

 

کد N508062

وبگردی