آفتاب

ایاد علاوی:حملات هوایی علیه داعش به تنهایی کافی نیستند

ایاد علاوی:حملات هوایی علیه داعش به تنهایی کافی نیستند

معاون رئیس جمهور عراق با تاکید بر اینکه اساس امنیت در عراق آشتی ملی است، گفت: حملات هوایی علیه گروه داعش به تنهایی برای از بین بردن این گروه کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایاد علاوی، معاون فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: من تدوین روشی را آغاز کرده‌ام که آشتی های ملی براساس آن صورت می‌گیرد چرا که اساس امنیت در عراق آشتی ملی است و بدون آن امنیت و ثبات محقق نخواهد شد.

وی افزود: من با برخی گروه‌های مهم در عراق تماس‌هایی را آغاز کرده‌ام و آن ها آمادگی خود را برای مشارکت در روند سیاسی کشور و کارگذاشتن سلاح اعلام کرده‌اند. مذاکرات ما همچنان ادامه دارد و نیاز به زمان بیشتری برای به دست آوردن نتایج مثبت داریم.

علاوی خاطرنشان کرد: آنچه اخیرا در پرونده آشتی ملی به ما کمک کرد، خرسندی عمومی است که به ویژه پس از تصمیم دولت برای پایان دادن به بمباران کردن شهرها حاصل شد. تمامی این مسائل فضایی را برای ایجاد اعتماد و اطیمنان کامل میان شهروندان و کشور صرف نظر از نژاد، مذهب، دین یا طرف فراهم کرده و در روند آشتی ملی سهم خواهند داشت.

علاوی در خصوص نشست پاریس نیز گفت: نشست پاریس مهم بود اما دیر برگزارشد. اهمیت این نشست در متحد کردن نیروها و گروه‌ها برای مقابله با گروه داعش نهفته است و به نظر من زمانی که اقشار مختلف جامعه بدون سرکوب،به حاشیه رانده شدن یا تبعیض قائل شدن میان آن‌ها آماده باشند ما می‌توانیم مردم را به مقابله با گروه‌های تروریستی مثل داعش و القاعده ترغیب کنیم.

وی تصریح کرد: حملات هوایی علیه داعش به تنهایی کافی نیست. این حملات ممکن است از قدرت داعش بکاهد اما هیچگاه این گروه را از بین نخواهد برد. برای ازبین بردن داعش باید مردم جامعه را با استراتژی طولانی مدت متحد و از آن‌ها حمایت و حافظت کرد.

علاوی ادامه داد: حملات هوایی تنها گام نخستین است که ممکن است به کاهش توانایی‌های داعش بینجامد. از بین بردن داعش زمانی طولانی را می‌طلبد چرا که این گروه پدیده تروریستی ترسناکی در منطقه است.

از سوی دیگر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با تان بانکلین، کنسولگر جدید چین در اربیل از تصمیم پکن برای افتتاح کنسولگری در اربیل استقبال کرد.

تان باتکلین از مسعود بارزانی به خاطر فراهم سازی این دیدار قدردانی کرد و گفت: این اقدام آغازی برای افتتاح روابط دیپلماتیک رسمی میان چین و کردستان است. کنسول چین آمادگی کشورش را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به آوارگان عراقی و حمایت پکن از تلاشهای بین المللی برای حفظ امنیت و ثبات جهانی را اعلام کرد.

وی تاکید کرد: تروریسم تهدید مشترکی برای تمامی کشورهای جهان است.

بارزانی نیز به کنسولگری جدید چین در اربیل تبریک گفته و در خصوص تهدیدات داعش گفت: پیروزی‌های پیش مرگ‌ها بر تروریست‌های تصویر افسانه‌ای را که داعش برای خود ترسیم کرد، از بین برده است. تهدیدات تروریست‌ها همچنان وجود دارد و مقابله با آن‌ها نیازمند تلاش‌های جهانی است. دولت چین نیز می‌تواند براساس جایگاه بین‌المللی خود نقشی‌ فعال در این زمینه داشته باشد.

انتهای پیام

کد N507886

وبگردی