آفتاب

کاهش تنفس نوزادان؛ ارمغان سزارین

کاهش تنفس نوزادان؛ ارمغان سزارین

‌یک عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در زایمان‌های سزارین بیشتر نوزادان با کاهش تنفس و مشکلات ناشی از آن مواجه هستند.

بهناز باریک‌بین در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، اظهار کرد: نوزادانی که به روش سزارین متولد می‌شوند، بیشتر از نوزادانی که به روش طبیعی به دنیا می‌آیند، دچار مشکلات تنفسی می‌شوند، زیرا ترشحات مجاری تنفسی در زایمان طبیعی تخلیه می‌شود و در زایمان به روش سزارین این عمل رخ نمی‌دهد و نوزادان با کاهش تنفس و مشکلات ناشی از آن مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: سزارین به عنوان یکی از عمل‌های جراحی بزرگ به بیهوشی و بی‌حسی نیاز دارد و با توجه به عوارض زیاد آن، فقط در موارد اورژانسی و زمانی که شرایط زایمان طبیعی وجود نداشته باشد ارجحیت می‌یابد.

باریک‌بین افزود: زایمان به روش طبیعی از مزایای ویژه‌ای برخوردار است و به تمامی مادران بارداری که شرایط آن را دارند، توصیه می‌شود.

وی گفت: هر عمل جراحی با یک سری عوارض همراه است و سزارین جزو عمل‌های جراحی است که عوارضی نظیر چسبندگی به همراه دارد و هرچه تعداد سزارین بیشتر باشد، درصد چسبندگی و عواقب آن افزایش می‌یابد.

این پزشک متخصص زنان و زایمان در خراسان شمالی گفت: علاوه بر عوارض جراحی، عوارض بیهوشی و بی‌حسی نیز سلامت فرد را تهدید می‌کند و برخی از زنان به دلیل تصور اشتباه فکر می‌کنند سزارین به روش بی‌حسی عوارضی ندارد و با داشتن شرایط زایمان طبیعی، زایمان به روش سزارین را انتخاب می‌کنند، غافل از آن که عوارضی در سزارین با روش بی‌حسی هم وجود دارد.

وی یادآور شد: خطر ابتلا به عفونت‌های شکمی و محل بخیه‌ها، خونریزی در محل برش و دیگر موارد از عوارض سزارین است.

به گفته این پزشک متخصص، مادرانی که به روش سزارین زایمان می‌کنند، بر خلاف مادرانی که به روش طبیعی زایمان می‌کنند، دیرتر می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند و تعداد بارداری آنها به دلیل عوارض ایجاد شده محدود می‌شود.

انتهای پیام

کد N507647

وبگردی