آفتاب
چیت چیان:

ایجاد بازار آب در 609 دشت کشور/ 15 طرح در شورای عالی آب به تصویب رسید

ایجاد بازار آب در 609 دشت کشور/ 15 طرح در شورای عالی آب به تصویب رسید

کرمان - خبرگزاری مهر: وزیر نیرو از تصویب طرح ایجاد بازار آب در 609 دشت کشور خبر داد و گفت: اجرای این طرح سبب می شود آب قیمت اقتصادی پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان پنجشنبه شب در جلسه شورای آب کرمان، گفت: کشور ما کم آب است و بخشی از استان های ما در مناطق خشک و بقیه در مناطق نیمه خشک قرار دارند و علاوه بر آب و هوای خشک؛ میزان بارش از حدود 250 میلیمتر به 242 میلیمتر کاهش پیدا کرده است.

چیت چیان ابراز داشت: بنابر محاسبات انجام شده طی 10 سال گذشته جمعا 130 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کشور داریم که در حال حاضر به 120 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

وزیر نیرو اظهار داشت: مردم به دلیل مجانی بودن و قیمت نداشتن آب در از بین بردن منابع و مصرف منابع آبی در کشاورزی و صنعت و شرب مسابقه گذاشته اند که با این وضعیت منابع و مصارف منابع، روز به روز در جهت بدتر شدن وضعیت قدم بر می داریم.

وی افزود: در رابطه با مصرف آب باید مصرف را مدیریت کنیم و باید یک تجدیدنظر بسیار جدی داشته باشیم ولی متاسفانه اعتنای به این مسئله یا نیست یا بسیار بسیار کم است.

چیت چیان با اشاره به اینکه بارش در تهران 35 درصد نسبت به سال های گذشته کاهش پیدا کرده است، گفت: در سال های گذشته دست روی دست هم نگذاشتیم و اقدامات زیادی از جمله ایجاد شبکه های آبیاری و ایجاد سدها صورت گرفته است.

وی افزود: بیشتر همت مدیران بخش آب برای مدیریت آب های سطحی صرف شده و آب زیرزمینی مورد غفلت قرار گرفته است؛ در حالی که آب زیرزمینی 54 درصد آب کشور را تامین کرده است.

آب قیمت اقتصادی پیدا می کند

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در شورای عالی آب طرحی برای آب های زیرزمینی ارائه شده بود که خوشبختانه شورای عالی آب آن را تصویب کرده است، گفت: یکی از مصوبات این طرح این است که حداقل به طور متوسط در کشور 25 درصد مصارف آب زیرزمینی کاهش داده شود و به سبب اینکه حدود هشت میلیارد مترمکعب بیش از ظرفیت دینامیک آب های زیرزمینی برداشت می شود.

وی یکی دیگر از مصوبات شورای عالی آب را ایجاد بازار آب در 609 دشت کشور نام برد تا آب قیمت اقتصادی پیدا کند و بی رویه مصرف نشود.

چیت چیان گفت: یکی دیگر از مصوبات شورای عالی آب این است که از سال آینده بخش قابل توجهی از اعتبارات وزارت نیرو را به منابع آب های زیرزمینی تخصیص دهند.

تصویب 15 طرح در شورای عالی آب

وی ابراز داشت: 15 طرح در شورای عالی آب تصویب شده است تا به برگرداندن وضعیت آب کمک کنند و راهی جز این نیست که در هر منطقه و دشت خود افراد برای این مسئله تلاش کنند و این فکر که فردی از وزارتخانه کاری انجام دهد باید از بین برود.

وزیر نیرو اعلام داشت: هرگونه حمایتی که بتوانیم از مسئولان استان کرمان در بحث کمبود آب انجام می دهیم و منابع لازم را اختصاص خواهیم داد .

چیت چیان گفت: در مورد آب زیرزمینی ما تمام آب تجدید شونده را می توانیم استفاده کنیم و در مجموع آب زیرزمینی و سطحی هدف این است که به 40 درصد برگردیم و فعلا هدف ما رساندن مصرف به 60 درصد است.

وی تنها راه برای حل این معضل را خود افراد منطقه ذکر کرد و گفت: برای حل مسئله تصور اینکه کمک از جاهای دیگر باشد نکنید و این فکر را کنار بگذارید و صمیمانه از استاندار کرمان تشکر می کنم که خود استارت این کار را با حضور ائمه جمعه و سایر مسئولان زدند. این کار را شروع کردند این کار نتیجه بخش خواهد بود.

منابع دولتی محدودیت دارد

وی افزود: خوشبختانه تمامی موضوعات مطرح شده در راستای همان موضوعاتی است که شورای عالی آب هم مطرح کرد یعنی می توان گفت که 80 یا 90 درصد مطالب با هم منطبق است و معلوم است پایه این تصمیمات عقل بوده است که چنین مشابهت ها و نتایجی داشته است.

وزیر نیرو افزود: استان کرمان پیشقدم در مسئله آب است و ما با تمام وجود حمایت و کمک خواهیم کرد و به حول و قوه خدا منابع لازم را اختصاص خواهیم داد؛ مخصوصا این موضوعات را در شورای آب بردیم و تمامی اعضای شورا روی تمام موارد اتفاق نظر داشتند.

وی گفت: ما با این کار می خواهیم یک جراحی انجام دهیم چرا که حیات کشور بستگی به این جراحی دارد که بدون درد نیست اما ناچاریم این کار را پیش ببریم و از کشاورزان و بهره برداران خواهشمندیم با اتکا به درآمد خود مردم و با کمک های مردم و همت و عزمی که در میان مردم و مسئولان خواهد بود نسبت به انجام این کار اهتمام ورزند.

وزیر نیرو اذعان داشت: منابع دولتی محدودیت دارد مجلس یک تدبیری در قانون بودجه آورده است که در تبصره 11 قانون بودجه دیده می شود که برای فعالیت های مدیریت مصرف آب و سایر مسائل در این زمینه بخش خصوصی سرمایه گذاری کند و دولت نتیجه و حاصل کار بخش خصوصی را خریداری می کند زیرا منابع مالی دولت برای انجام این کار کفایت نمی کند.

وی در پایان گفت: اگر ما به کشاورزان می گوییم مصرف آب را مدیریت کنند به این معنا نیست که درآمد آن ها کاهش پیدا کند بلکه به معنای این است که آب را درست مصرف کنیم تا درآمد بیشتر شود  و کاری کاملا منطقی است.

کد N507466

وبگردی