آفتاب
نایب رییس اتاق اصناف تهران به ایسنا خبر داد

اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار مجلس

اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار مجلس

نایب رییس اتاق اصناف تهران گفت: طرح جامع مربوط به اصلاح بعضی از مواد مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار مجلس قرار گرفت.

ابراهیم درستی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تاکید کرد: طرح جامعی مبنی بر اصلاح بعضی از مواد قانون مالیات بر ارزش افزوده تهیه شد و بعد از گذراندن مراحل قانونی در دستور کار کمیسیون‌های مرتبط در مجلس قرار گرفت که پس از بازنگری و انجام کار کارشناسی روی آن، اقدامات لازم برای مطرح شدن در صحن علنی مجلس انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نتایج ‌باید به گونه‌ای باشد که در نهایت به نفع جامعه، دولت و مردم باشد، گفت: کسبه از این نوع مالیات ناراضی بودند چون ضربه شدیدی به تولید وارد می‌کرد و قرار شد این بازبینی با حضور نمایندگان و پیگیری اتاق ایران و تهران در دستور کار مجلس قرار گیرد که این کار انجام شد.

درستی گفت: بارها تاکید کردیم که مالیات بر ارزش افزوده یک قانون است اما بسترهای اجرایی آن برای حوزه‌های مختلف اصناف اصلا فراهم نیست.

نایب رییس اتاق اصناف تهران با تاکید بر اینکه قانون، آیه قرآن نبوده و قابل بازنگری و اصلاح است، اظهار کرد: در حال حاضر این مالیات هم از تولیدکننده، تبدیل کننده، فروشنده و واردکننده اخذ می‌شود و این درحالی است که این مالیات فقط مالیات بر مصرف است و همه این اقدامات در نهایت به نفع مصرف‌کننده است که اصلاحاتی در زمینه این مالیات صورت گیرد.

چندی پیش نیز علیرضا طاری‌بخش - معاون سازمان امور مالیاتی - توضیحاتی درباره مالیات بر ارزش افزوده ارائه و تصریح کرده که دلالان و قاچاقچیان از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ضرر می‌کنند.

به گفته وی قانون مالیات بر ارزش افزوده، به عنوان آمره کشور از ابتدای مهر 1387 با هدف اصلاح نظام مالیاتی در راستای طرح تحول اقتصادی کشور به منظور ساماندهی نظام مبادلات اقتصادی، ترویج صدور صورتحساب خرید و فروش بین فعالان اقتصادی، رصد گردش کالا و خدمات از مبدا تا مقصد، شناسایی فعالان پنهان در نظام مبادلات اقتصادی، کاهش فشار مالیاتی بر فعالیت های مولد، اخذ مالیات واقعی از صاحبان درآمد و ... تصویب و اجرایی شده است.

معاون سازمان امور مالیاتی تاکید کرد که با توجه به اهداف ترسیم شده برای قانون مزبور نه تنها اخذ این نوع مالیات که از سده های قبل وجود داشته به ضرر مصرف کننده و تولید کننده نخواهد بود بلکه اجرای درست قانون توسط فعالان اقتصادی موجب پویایی اقتصاد، گسترش عدالت مالیاتی، کاهش فشار به فعالیت های مولد، نظارت موثر بر قیمت ها خواهد شد.

به گفته طاری‌بخش با اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده، درآمدهای مالیاتی دولت افزایش یافته و با افزایش هزینه های اجتماعی دولت، رفاه مردم افزایش می یابد. لکن اجرای قانون یاد شده منافع برخی از فعالان بازار را به طور جدی به خطر خواهد انداخت. در درجه اول کسانی که بصورت پنهانی به امر دلالی و واسطه گری مشغول هستند و با قرار گرفتن در مسیر تولید تا مصرف، با خرید و فروش های مکرر باعث عدم شفافیت و التهاب در بازار می شوند.

وی تصریح کرد: ضرر این عده بیشتر از این بابت است که براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده مسیر تهیه و توزیع کالاها شفاف می شود و کسانی که بی جهت در مسیر تولید تا مصرف قرار گرفته اند شناسایی شده و به تدریج حذف می شوند. گروه دیگری که از اجرای قانون متضرر می شوند قاچاقچی هستند که خارج از مسیر قانونی و رسمی واردات، کالاهای خارجی را بدون طی تشریفات قانون و رعایت استانداردهای لازم و بدون پرداخت مالیات و عوارض متعلقه به داخل ایران منتقل کرده و بازار ایران را مملو از کالاهای بی کیفیت خارجی کرده اند.

انتهای پیام

کد N507390

وبگردی