آفتاب

قفل توسعه بندر آستارا شکست

قفل توسعه بندر آستارا شکست

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا از شکسته شدن قفل توسعه بندر چندمنظوره آستارا و آغاز عملیات احداث فاز دوم این بندر مهم و استراتژیک خبر داد.

سیروس شفقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه گیلان، با اعلام خبر فوق خاطرنشان کرد: بندر چندمنظوره آستارا نخستین بندر خصوصی کشور است که عملیات احداث آن در فروردین ماه 1388 توسط شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه آغاز شد و فاز نخست آن در فروردین ماه 1392 به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: براساس توافقات انجام شده، بخش خصوصی متعهد شده بود، ظرف مدت 5 سال کلیه فازهای این بندر از قبیل 4 پست اسکله تجاری و یک پست اسکله نفتی را به اتمام رسانده و مورد بهره برداری قرار دهد که بنا به دلایل مختلف، پس از بهره برداری فاز اول، ادامه احداث فاز دوم تحقق نیافت.

فرماندار شهرستان آستارا در بخش دیگر سخنان خود به برگزاری جلسات متعدد با مسئولان ادارات مرتبط با بندر در شهرستان و استان و انتقال موضوع به استاندار گیلان اشاره کرد و افزود: استاندار گیلان پس از آگاهی از موضوع و تذکر به مسئولان استانی در جلسه شورای اداری شهرستان در مورخ 5 شهریور سال‌جاری، مبنی بر عدم بخشی نگری دستگا‌ه‌ها به این شهرستان در حال توسعه، «شعبان پور» معاون هماهنگی امور استانی خود را مسئول رسیدگی به موضوع فوق الذکر کرد.

شفقی در پایان سخنان خود از رشد قابل توجه پهلوگیری کشتی‌های تجاری و واردات و صادرات کالا از طریق تنها اسکله موجود در این بندر و تعیین بندر به عنوان متولی منطقه ویژه اقتصادی آستارا سخن گفت و توضیح داد: با توجه به این جهش و تمایل تجار و بازرگانان به جابجایی کالا از طریق این بندر، توقف و در نوبت ماندن کشتی‌ها برای تخلیه و بارگیری به صلاح نیست و در تلاش هستیم اسکله دوم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایسنا، بندر آستارا نخستین بندر خصوصی کشور است که در زمینی به مساحت 61 هکتار ساخته شده است و در صورت تکمیل، ظرفیت اسمی آن 3.5 میلیون تن و ظرفیت واقعی 2.5 میلیون تن خواهد بود.

در فاز اول 400 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شامل ساخت و اطاله موج‌شکن شمالی به طول 470 متر، ساخت و اطاله موج‌شکن جنوبی به طول 187 متر، یک پست اسکله 156 متر مربعی، ایجاد دایک داخلی 600 متری، ایجاد دایک خارجی 850 متری، جمع‌آوری مصالح موج‌شکن‌های شمالی و جنوبی به طول 700 متر انجام شده است.

کار ساخت فاز 1 بندر آستارا در 22 ماه انجام شد و در ادامه سه پست اسکله به طول 171 متر، سطح حوضچه 21 هکتار و عرض مفید دهانه 180 متر ساخته می‌شود و ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در آن به 100 هزار تن افزایش می‌یابد.

فاصله بندر آستارا تا بندر باکو 133 مایل دریایی، بندر آکتائو 350 مایل دریایی، بندر ترکمن باشی 240 مایل دریایی، ماخاچ کالا (مخاچ قلعه) 373 مایل دریایی، آستاراخان 240 + 170 مایل دریایی، فریدون کنار 205 مایل دریایی، بندر انزلی 65 مایل دریایی، بندر نوشهر 165 مایل دریایی و بندر امیرآباد 235 مایل دریایی است.

انتهای پیام

کد N507308

وبگردی