آفتاب

تخریب"فرهنگ کار"؛نیمه پنهان اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی در ایران

تخریب"فرهنگ کار"؛نیمه پنهان اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی در ایران

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان سمنان از تخریب"فرهنگ کار" به عنوان نیمه پنهان اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی در کشورمان یاد کرد و گفت: اشتغال به کار اتباع خارجی تاثیرات سوئی در فرهنگ کار در ایران داشته است.

اسماعیل غنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، با بیان این‌که اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی از دو منظر قابل بررسی است به تاثیرات پنهان اشتغال غیرمجاز اتباع بیگانه اشاره و اظهار کرد: در ظاهر امر اتباع خارجی با اشتغال به کار در کشور و اشغال فرصت‌های شغلی باعث بیکاری نیروی کار داخلی،‌ خروج ارز از کشور و در برخی مواقع باعث ایجاد مشکلات اجتماعی و امنیتی برای کشور می‌شوند و لیکن نیمه پنهان اشتغال غیرمجاز اتباع خارجی، تخریب فرهنگ کار است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان سمنان یادآوری کرد: در دوران گذشته، سخت کوشی و تلاش به عنوان یک ارزش مطرح بود و افرادی که در مشاغل سخت و کارهایی که به قدرت بدنی بیشتر نیاز داشت، مشغول به کار می‌شدند مورد تکریم و تشویق افراد جامعه قرار می‌گرفتند، اما در چند دهه اخیر اتباع خارجی با شرایط خاص خود و پذیرش مشاغلی که نیازمند قدرت بدنی بیشتری بوده یا در مناطق دوردست واقع شده‌اند، کم کم نیروی کار داخلی را کنار زده و خود جایگزین آن شدند.

غنیان اضافه کرد: امروزه گاه عامه مردم در بعضی مواقع شاغل بودن در این نوع مشاغل را به اتباع خارجی نسبت داده و همین امر باعث شده در حال حاضر نیروی کار داخلی رغبت زیادی به پذیرش مشاغلی نظیر: چوپانی،‌ دامداری، مرغداری،‌ کشاورزی و کارهای ساختمانی و ... نداشته و در عوض اتباع خارجی با حقوق و دستمزد به مراتب بالاتر در این‌گونه مشاغل فعالیت و به تعبیری این مشاغل را به انحصار خود درآورده‌اند.

وی از کاهش اشتغال اتباع غیرمجاز و فاقد کارت اشتغال در این استان خبر داد و افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر با اجرای طرح‌های صدور کارت آمایش و هم‌چنین صدور کارت اشتغال برای اتباع کشور افغانستان، تا حدود زیادی از اشتغال غیرمجاز آنان کاسته شده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هم‌چنین با اشاره به وضع قوانین سختگیرانه در این خصوص، گفت: برخورد جدی با کارفرمایانی که برخلاف مقررات بنا به دلایلی از نیروی کار غیرمجاز و اتباع فاقد مجوز استفاده می‌کنند و فعالیت مستمر گشت‌های مشترک وزارت کار، نیروی انتظامی و ... در کاهش فعالیت اتباع غیرمجاز نقش مهمی داشته است.

انتهای پیام

کد N507307

وبگردی