آفتاب

پارلمان بنگلادش اجازه استیضاح قضات را گرفت

پارلمان بنگلادش اجازه استیضاح قضات را گرفت

پارلمان بنگلادش با تصویب یک اصل بحث‌برانگیز در قانون اساسی اکنون قدرت لازم برای استیضاح قضات دادگاه عالی این کشور را دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اصلاحیه با 327 رای موافق و در واقع رای مثبت تمام اعضای پارلمان و همچنین حمایت حزب حاکم لیگ عوامی به تصویب رسید.

منتقدان این اصلاحیه شامل مشاوران ارشد معتقدند این یک اقدام برای فرار حزب حاکم از نظارت قوه قضاییه است. اما وزیر قانون بنگلادش که این تغییر را پیشنهاد داده است، اعتقاد دارد این اصلاحیه به پارلمان اجازه می‌دهد تا قضات را به اتهام «سوء رفتار یا عدم توانایی» استیضاح کند.

پیش از این شورایی متشکل از قضات عالی رتبه تحت رهبری رییس قوه قضاییه وضعیت هر موردی از بی‌لیاقتی از سوی قضات را پیگیری و روشن می‌کرد.

قوه قضاییه بنگلادش، معمولا سرشار از فساد و روابط خانوادگی است اما انتصاب قضات ارشد معمولا به وسیله مقامات صورت می‌گیرد. مهم‌ترین احزاب مخالف با اعلام این نکته که با این اصلاحیه دولت به صورت سیستماتیک بر قوه قضاییه به ویژه در پرونده‌های سیاسی تاثیر می‌گذارد، مخالفت خود با این تغییر را ابراز کردند.

وزیر قانون بنگلادش این اتهام را رد کرد و گفت: با این تغییر استقلال قوه قضاییه زیر سوال نمی‌رود.

انتهای پیام

کد N507141

وبگردی