آفتاب

دالایی لاما: شی‌جینپینگ واقع‌بین و دارای افکار روشن است

دالایی لاما: شی‌جینپینگ واقع‌بین و دارای افکار روشن است

دالایی لاما، رهبر معنوی تبت شی جینپینگ، رییس جمهور کنونی چین را نسبت به رئیس‌جمهور سابق این کشور دارای افکار بازتری می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت خبری لوپوئن، دالایی لاما که جایزه صلح نوبل 1989 را دریافت کرده است و توسط مقامات چینی به عنوان یک جدایی‌طلب خطرناک محسوب می‌شود گفت: دیدگاه شی جینپینگ نسبت به رئیس جمهور پیشین چین واقع بینانه تر است و او نسبت به هو جینتائو ذهن باز تری دارد.

وی که به هند تبعید شده، با اشاره به سفر اخیر رییس جمهوری چین به هند بیان کرد: روابط چین و هند که بر مبنای اعتماد جدید پایه‌ریزی شده، بسیار مهم و حیاتی است.

شی جینپینگ در سفری سه روزه به هند با نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

حضور دالایی لاما در هند منشاء تنش‌هایی میان هند و چین است. ده‌ها تن از مردم تبت امروز (پنجشنبه) در محل برگزاری دیدار مقامات این کشور حاضر شدند و شعار «ما برای تبت عدالت می‌خواهیم» سردادند. پکن به همه کشورها فشار وارد کرده است تا این رهبر مذهبی بودایی 79 ساله را به کشور خود راه ندهند.

دالایی لاما بر این موضوع که تنها خواهان خودمختاری بیشتر برای تبت است، تاکید دارد. تبت در دهه 50 میلادی به تصرف چین در آمد و به خاک این کشور ضمیمه شد. فرستادگان دالایی لاما و پکن از سال 2002 تا 2010 میلادی9 دور مذاکره انجام دادند که نتیجه‌ای نداشت.

انتهای پیام

کد N507092

وبگردی