آفتاب
گزارش خبری/

اجرای 23 پروژه محرومیت زدایی توسط اردوهای جهادی گلستان/ توسعه استان با شعار "دفاع همچنان باقی است"

اجرای 23 پروژه محرومیت زدایی توسط اردوهای جهادی گلستان/ توسعه استان با شعار "دفاع همچنان باقی است"

گرگان - خبرگزاری مهر: تور رسانه ای یک روزه بازدید خبرنگاران از اردوهای جهادی، طرح های محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی با همت بسیج رسانه استان برگزار شد و خبرنگاران از طرحهای اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و اردوهای جهادی از نزدیک بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان گلستان به دلیل محرومیت هایی که با آن ها دست و پنجه می کند و همچنین درصد زیاد روستا نشینی مشکلات فراوانی در بخش های توسعه ای و زیرساختی دارد و بسیاری از ساکنان روستایی آن از برخی امکانات رفاهی و اقتصادی برخوردار نیستند. در این بین کمک های مردمی و فعالیت های اجتماعی به عنوان بازوی قدرتمند نظام جمهوری اسلامی همواره برای کمک به توسعه کشور پیش قدم بوده اند. در این میان بسیج و سپاه در قالب طرح های مختلف از جمله اردوهایی جهادی نقش بسزایی در محرومیت زادیی و کمک به اقتصاد مناطق محروم داشته اند.

برای آشنایی بیشتر رسانه ها با این طرح ها، بسیج رسانه استان، بازدیدی یک روزه از این طرح ها تداریک دید. مسئول بسیج رسانه استان در خصوص این تور یک روزه گفت: از دو سال پیش مقام معظم رهبری  در خصوص اقتصاد مقاومتی و ترویج آن در جامعه تاکیدات فراوانی داشتند و از همان زمان هم بسیج سازندگی اقداماتی را در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در دستور کار قرارداد.

علی محمد جعفری اظهار کرد: این اردو و تور رسانه ای که برای اولین بار برای خبرنگاران انجام شد با شعار" دفاع همچنان باقی است" صورت گرفت و ما انتظار داریم خبرنگاران با بازدید حضوری از این طرح ها و پروژه های محرومیت زدایی که از مراوه تپه تا بندرگز و نوکنده در حال انجام است انعکاس مناسبی داشته باشند.

وی افزود:  عملیاتی کردن برنامه های اقتصاد مقاومتی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، در گلستان توسط بسیج سازندگی در عرصه های ترویج پرورش مرغ بومی و محلی، پرورش و تولید ماهی، پرورش قارچ، ورمی کمپوست و زنبور عسل در حال انجام است.

23 پروژه محرومیت زدایی در سال 93 در استان اجرایی شده است

جعفری در ادامه از اجرای 191 پروژه محرومیت زدایی در سال گذشته خبر داد و گفت: این پروژه ها شامل خانه بهداشت، راه روستایی، تکمیل و ساخت مسجد، ساخت غسالخانه و خانه عالم و دیگر طرح های محرومیت زدایی است که تعداد این پروژه ها در سال 93 به تعداد 23 طرح بوده است.

این مقام مسئول بسیج رسانه استان، طرح های بسیج سازندگی را تنها مربوط به اردوهای جهادی ندانست و گفت: این برنامه ها در زمینه فعالیت های سازندگی و عمرانی، منابع طبیعی و کشاورزی، آموزش و اشتغال و اقتصاد مقاومتی در حال اجراست.

یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی که اصحاب رسانه از آن بازدید کردند طرح پرورش قارچ عین ا... تاجیک از روستای نودیجه بود که توانسته بود در زیرمین منزل خود این خود اشتغالی را انجام دهد و در حال حاضر سودآوری خوبی نیز از این خود اشتغالی خانگی داشت.

این تولید کننده در خصوص چگونگی وارد شدن به کار پرورش قارچ گفت: از 2 سال پیش با طرح های اقتصاد مقاومتی آشنا شدم و از تسهیلات این طرح استفاده کردم ودر ابتدای کار مشکلاتی از قبیل عدم شناخت مواد اولیه و ناآشنا بودن با بازار داشتم اما در حال حاضر به سودآوری رسیدیم ودر مواد اولیه هم مشکلی نداریم.

عین ا... تاجیک با بیان این که ورود به این عرصه راحت است و تنها انگیزه و تلاش می خواهد، افزود:  بازار بسیار با ظرفیتی در استان گلستان برای محصول قاچ وجود دارد و اغذیه فروشی ها، رستوران ها و شرکت های بسته بندی محصول ما را می خرند وچون قارچ محصول ارگانیکی است در فروش مشکل خاصی نداریم.

تداوم اردوهای جهادی به دلیل استقبال مردم

حسینیه قمر بنی‎هاشم (ع) روستای پیرواش علیا محل استقرار گروهای جهادی بسیج دانشجویی گلستان است فضایی معنوی که افراد مختلف در رده سنی کودک و نوجوان و حتی بزرگسال را گردهم آورده است . گروه جهادی برادران مجید و مهدی زین الدین که شامل دانشجویان فارغ التحصیل و طلاب حوزه علمیه بودند، تلاش جهادی خود را از 19 شهریور در این روستا آغاز کرده بودند واز آن جا که اردوی جهادی آن ها با استقبال فراوانی رو به رو شده بود تصمیم به تداوم طرح گرفته بودند.

مسئول گروه فرهنگی زین الدین در روستای پیرواش گفت: استقبال مردم برای از برنامه‎های فرهنگی در این روستا بسیار عالی بود و ما از 9 صبح تا 12 شب ابیش از 21 کلاس را برای مردم روستا برگزار می کنیم.

زهرا ملاشاهی افزود: دیدار با خانواده شهدا و غبار روبی مزار شهداء برگزاری همایش دجال واره و آموزش مردم در خصوص آسیب های آن، برگزاری کارگاه های آموزشی اعتیاد در روستاهای همجوار و برگزاری کلاس های مختلف آموزشی و دینی که از استقبال فراوانی رو به رو شده بود از جمله مهم ترین اقدامات این گروه جهادی ظرف روزهای حضور در این روستا بود.

تحویل داوطلبانه دیش ماهواره از سوی مردم  به مسئولان اردوهای جهادی

وی در خصوص برگزاری همایش دجال‎واره در روستای پیرواش تصریح کرد: مردم زمانی که با آسیب‎های این ابزار مخرب آشنا شدند به تحویل داوطلبانه ماهواره ترغیب شدند  و دو نفر از روستائیان دو ماهواره خود را داوطلبانه تحویل مسئولان اردوی جهادی دادند و این مهم نشان از موفقیت برنامه‎های فرهنگی دارد.

ملاشاهی افزود: مسئولان زیادی طی روزهای حضور ما در این اردوی جهادی از روستا و وضعیت اردوی جهادی ما بازدید کردند و قول همکاری دادند و مقرر شد ما مسائل و مشکلات این روستا را به صورت مکتوب در آوریم و به مسئولان مرتبط تحویل دهیم.

وی با اشاره به اهداف اردوهای جهادی گفت: تزریق امید میان مردم و دلگرمی به نظام، تبلیغ فرهنگی و سبک زندگی معنوی، گسترش عدالت و ایجاد فضای اعتماد بین مردم و مسئولین از دیگر اهداف اردوهای جهادی است.

در راستای اقتصاد مقاومتی اصحاب رسانه  در ادامه این تور، از پرورش طیور رمضانعلی مزرعی و همسرش در روستای گوزن فارس دیدن کردند، این زن و شوهر روستایی توانسته بودند با گرفتن وام و تسهیلات از بسج سازندگی کار پرورش طیور خود را استارت بزنند.

خدیجه رحمانی در این خصوص گفت: کار خود را با 200 هزار تومان شروع کردیم ودر حال حاضر 75 جوجه محلی داریم که اگر مسئولان بیشتر یاری کنند کار ما نیز بهتر رونق می گیرد.

وی افزود: دستگاه جوجه کشی هم به کمک تسهیلات بسیج سازندگی خریداری کرده ایم که برای دوره های بعدی تولید تخم مرغ انجام دهد.

بازدید  خانه عالم در روستای نصر آباد گرگان و شیرنکگ علی آباد کتول، بازدید از پروژه تلفیقی پرورش مرغ، ماهی، زنبورعسل، شالیزار روستای قلعه‎جیغ در شهرستان آق‎قلا توسط حسینقلی حسن‎قاسمی، دو پروژه محرومیت‎زدایی تکمیل مسجد در روستای الازمن شهرستان علی‎آبادکتول، پروژه محرومیت‎زدایی ساخت غسالخانه روستای محمدآباد شهرستان علی‎آبادکتول، ساخت خانه عالم در روستای جهان‎بینی و شجاع‎آباد شهرستان علی‎آبادکتول از جمله برنامه‎های تور خبری یکروزه خبرنگاران گلستان بود.

مهندس ناظر پروژه‎های محرومیت‎زدایی بسیج سازندگی گلستان هم در خصوص این پروژه ها افزود: بسیج سازندگی در حوزه‎های مختلف فعال است و بیشترین فعالیت این نهاد معطوف به پروژه‎های اقتصاد مقاومتی، اردوهای جهادی و محرومیت‎زدایی است.   

محد نیل‎برگی افزود: عموم مردم و بسیجیان از تسهیلات طرح‎های اقتصاد مقاومتی به صورت وام و یا واگذاری دام و طیور برخوردار می‎شوند که این رویکرد همچنان در حال اجراست و روز به روز با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه می‎شود.

مهندس ناظر پروژه‎های محرومیت‎زدایی بسیج سازندگی گلستان با بیان اینکه اردوهای جهادی هر ساله در تابستان انجام می‎شود، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‎های سپاه و بسیج در پروژه‎های تعمیر مساجد و مدارس، ساخت خانه‎های محروم و ... بسیجیان به صورت اردوهای یکروزه و یا چند روزه مبادرت به کار جهادی می‎کنند.

 

کد N506972

وبگردی