آفتاب

جنتی: اشعار شهریار، زمزمه مردم کشورهای دنیا شده/ شهریار آیینه تمام‌نمای شعر ایران است

جنتی: اشعار شهریار، زمزمه مردم کشورهای دنیا شده/ شهریار آیینه تمام‌نمای شعر ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اشعار شهریار زمزمه مردم کشورهای دنیا به خصوص کشورهای همسایه شده است.

مهر نوشت:


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اشعار شهریار زمزمه مردم کشورهای دنیا به خصوص کشورهای همسایه شده است.



علی جنتی شامگاه چهارشنبه در همایش بین‌المللی بزرگداشت استاد شهریار اظهار داشت: ایرانیان از هوش ذاتی در درک عمیق شعر برخوردارند و در قرن‌های مختلف شعر مظهر تجلی این مردم بوده است.



وی افزود: درک عمیق اشعار موهبت الهی است که خداوند در وجود ایرانیان به امانت گذاشته است.



وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شاعران ایده‌آل از نظر مردم گفت: شاعری که در اشعارش بازتاب نوع زندگی و فرهنگ مردم را بسراید، آن شاعر در نظر مردم بهترین و ایده‌آل‌ترین شاعر است و شهریار همانند شاعران دیگر ایرانی از جمله فردوسی، سعدی، مولانا لقب شاعر مردمی را به خود اختصاص داده‌اند.



وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: شهریار در منظومه «حیدربابایه سلام» فرهنگ و نوع زندگی اجتماعی مردم روستاهای آذربایجان را به تصویر کشیده است.



جنتی ابراز داشت: با توجه به اینکه شهریار در تمام اشعار خود از فرهنگ ایرانیان دفاع می‌کند، به این منظور مورد پسند افراد عام و خاص کشور قرار گرفته است و در حال نیز مردم کشورهای مختلف ادای احترام می‌کنند.



وی با اشاره به وجه تمایز اشعار شهریار با دیگر شاعران ایرانی گفت: شهریار در تمام دوران زندگی شخصی خود درباره تمام رویداها شعر سروده است و از مهمترین اشعار او خاطرات دوران کودکی و کهنسالی و همچنین اشعار دینی، مذهبی و اجتماعی او است.



وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان اینکه شهریار شاعری حکیم است، اظهار داشت: شهریار شاعر مردمی است و از زمان‌های گذشته این عنوان تنها برای شاعرانی از طرف مردم داده می‌شد که آن‌ها در بطن جامعه بودند و با دردهای اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کردند و حکومت‌ها در دادن این عنوان به شاعران هیچ گونه دخالتی نداشتند.



جنتی همچنین در ادامه افزود: در حال حاضر اشعار شهریار زمزمه روزمرگی تمام مردم ایران در زندگی‌شان شده است و این امر نشان می‌دهد که شهریار هنوز زنده است.



وی با بیان اینکه شاعر متعهد باید فرزند زمان خود باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهریار در اشعار خود به دغدغه‌های مختلف مردم از جمله سیاسی و اجتماعی می‌پرداخت به این منظور می‌توان او را آیینه تمام نمای شعر ایران دانست.



وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارت ارشاد اسلامی بر خود وظیفه می‌داند، هر ساله مراسم ویژه‌ای برای بزرگداشت او برگزار کند.



جنتی تاکید کرد: در شهر تبریز باید دبیرخانه دائمی شهریار تشکیل یابد و در طول سال برای بزرگداشت او برنامه‌های متعددی برگزار شود.




کد N506937

وبگردی