آفتاب

پوروشنکو خواهان حمایت کانادا از روابط اوکراین-ناتو

پوروشنکو خواهان حمایت کانادا از روابط اوکراین-ناتو

رییس‌جمهور اوکراین به منظور جلب حمایت از پیشنهاد کشورش جهت همکاری با ناتو به کانادا سفر کرد.

رییس‌جمهور اوکراین به منظور جلب حمایت از پیشنهاد کشورش جهت همکاری با ناتو به کانادا سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دیدار رسمی پترو پوروشنکو، رییس‌جمهور اوکراین پس از برداشتن اولین گام قاطع علیه روسیه با تصویب قرارداد همکاری سیاسی و اقتصادی با بلوک 28 عضوی اتحادیه اروپا صورت گرفت. با این حال آینده این کشور همچنان پس از آغاز شورش 5 ماهه جدایی‌طلبان نامشخص است.

پوروشنکو پس از این سفر به منظور متقاعد کردن قانون‌گذاران آمریکایی جهت یک تعهد امنیتی به واشنگتن خواهد رفت.

رییس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای در کانادا گفت: در نشست سران ناتو، من اعلام کردم کشورم تمایل دارد تا همکاری‌های نزدیک‌تری با ناتو داشته باشد و به یک متحد مهم غیرعضو برای ائتلاف ناتو تبدیل شود.

وی خطاب به نمایندگان پارلمان کانادا گفت: من واقعا روی حمایت شما حساب کرده‌ام.

اوتاوا که از اولین حامیان استقلال اوکراین در سال 1991 بود، در ماه‌های اخیر در بین تندترین منتقدان اقدام روسیه به تجاوز به خاک اوکراین است. کانادا در این جریان علاوه بر اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه به اوکراین کمک‌های بشردوستانه، تجهیزات غیرکشنده نظامی و ناظران انتخاباتی فرستاده است.

در همین حال، استفان هاپر، نخست‌وزیر کانادا گفت: حتی اگر نه تنها 5 ماه بلکه 50 سال برای آزاد کردن کریمه صرف کنیم، هرگز تجاوز روسیه به هیچ قسمتی از خاک اوکراین را به رسمیت نخواهیم شناخت.

رییس‌جمهور اوکراین نیز درباره روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا اظهار کرد: من قاطعانه معتقدم که ارزش‌ها، آزادی، دموکراسی و آینده اروپای ما، شامل چشم‌انداز عضویت در اتحادیه اروپا، همگی برای اوکراین ممکن و دست‌یافتنی است.

انتهای پیام

کد N506880

وبگردی