آفتاب

لاوروف: حتی غرب هم نمی‌گذارد اوکراین به وضعیت غیرهسته‌ای بازگردد

لاوروف: حتی غرب هم نمی‌گذارد اوکراین به وضعیت غیرهسته‌ای بازگردد

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: هیچ کس، حتی غرب به اوکراین اجازه نخواهد داد به وضعیت غیرهسته‌ای بازگردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در جریان دیدار رسمی‌اش از اتیوپی در آدیس آبابا تاکید کرد: وزیر دفاع اوکراین نباید تهدید کند که اوکراین به احتمال زیاد به وضعیت قدرت هسته‌ای باز خواهد گشت. هیچ کس به اوکراین اجازه نخواهد داد به چین اقدامی دست بزند.

وی در ادامه افزود: حتی کشورهای غربی که روی مقامات اوکراینی اعمال نفوذ می کنند اولین کسانی خواهند بود که در این زمینه با اوکراین مخالفت خواهند کرد.

وزیر دفاع اوکراین پیش از این اعلام کرده بود چنانچه غرب به اوکراین کمک نکند تا دربرابر روسیه از خوددفاع کند، اوکراین مجبور خواهد شد به وضعیت قدرت هسته‌ای بازگردد.

پس از فروپاشی شوروی سابق بخش قابل توجهی از زرادخانه هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی در خاک اوکراین باقی ماند.

در سال 1993 کی‌یف با امضای تفاهمنامه بوداپست از سلاح‌های هسته‌ای چشم پوشی کرد در ازای آن روسیه، آمریکا و انگلیس به اوکراین وعده دادند امنیت این کشور را تضمین خواهند کرد.

لاوروف همچنین گفت: آتش بس در اوکراین پایدار خواهد ماند و حوادثی که گه گاه رخ می‌دهد به تدریج کاهش می‌یابد البته اگر کی‌یف گام‌های قاطعی برای متوقف ساختن این اقدامات بردارد.

لاوروف افزود: می‌توان به این نتیجه رسید که برخی حوادث به دلیل تحریکات نیروهای مسلح اوکراین رخ داده است. اا در کل ارزیابی من این است که دوستان و همکاران ما در دیگر کشورها تمایل دارند که آتش بس برقرار بماند و حوادثی که رخ می‌دهد به تدریج کاهش خواهد یافت. امیدواریم که رهبری اوکراین اقدامات جدی برای ممانعت از بروز چنین حوادثی انجام دهد.

انتهای پیام

کد N506866

وبگردی