آفتاب

تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت

تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت را تشریح کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت را تشریح کرد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، دکتر محمدرضا فراهانی در این زمینه، گفت: حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی مجموعه‌ای از اقدامات متفاوت و متنوع است که بخشی از آن مربوط به حوزه رفاه دانشجویی شامل اسکان، تغذیه، ایاب و ذهاب و بحث سلامت دانشجویان می‌شود.

وی دیگر فعالیت‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی را مربوط به اقدامات فرهنگی، فوق برنامه، اوقات فراغت و برپایی مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: همچنین از دیگر فعالیت‌های این مجموعه، حوزه تربیت بدنی است که تبلور و مصداق بارز آن برگزاری سالانه المپیاد ورزشی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به این که پژوهش و آموزش عالی در حوزه سلامت نیز به عنوان یکی از کمیسیون‌های تعریف شده در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی پیگیری می‌شود، افزود: در حوزه مشاوره روانی و رفاه دانشجویی مباحثی مانند افت تحصیلی و آسیب‌های اجتماعی پیگیری می شود.

فراهانی در ادامه به تشریح فعالیت‌های قرآنی این معاونت پرداخت و یادآور شد: در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، زمانی که مقرر شد تا تقسیم‌ بندی در حوزه فعالیت‌های قرآنی صورت بگیرد، سه حوزه احصا شد که براساس آن بخش مربوط به آموزش عمومی برعهده وزارت آموزش و پرورش، بخش مربوط به تبلیغ و ترویج به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش سوم را نیز به امر پژوهش و آموزش عالی در قرآن به منظور تربیت کادر و نیروی انسانی در کشور اختصاص دادند.

وی همچنین تصریح کرد: در آن مقطع همزمان با برگزاری نخستین جلسه شورا پیشنهاد داده شد که بخش پژوهش و آموزش عالی در قرآن به وزارت علوم واگذار شود ولی در مقطع زمانی یاد شده وزیر وقت بهداشت اعلام کرد که این وزارتخانه نیز فعالیت‌های آموزش عالی و پژوهشی انجام می‌دهد. بنابراین این کمیسیون می‌تواند متشکل از دو بخش باشد و بخشی از آن در وزارت بهداشت تشکیل شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی خاطرنشان کرد: در آن مقطع خیلی بر روی این موضوع بحث نشد و به این سوال پاسخ داده نشده بود که در پی تشکیل این کمیسیون در وزارت بهداشت آیا رشته‌هایی وجود دارد که بتواند کادر مرتبط با حوزه فعالیت‌های قرآنی را تربیت کند و یا اینکه رشته‌هایی ایجاد کنیم که از منظر علوم پزشکی برای حوزه فعالیت‌های قرآنی به تربیت نیرو بپردازیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: سوال دیگری که در این حوزه مطرح بود این است که ما در حوزه بهداشت و درمان چگونه می‌خواهیم به پژوهش در قرآن بپردازیم به طور مثال در خصوص موضوعی همچون طب در قرآن تا چه میزان زمینه پژوهش وجود دارد.

فراهانی افزود: درآن مقطع قبول کردند تا چنین کمیسیونی در وزارت بهداشت شکل بگیرد و از بودجه نیم درصد سال 90 نیز بخشی به این امر اختصاص پیدا کرد ولی نیمی از بودجه به دلیل وجود برنامه های دیگر به این بخش اختصاص نیافت و در این حوزه کار جدی صورت نگرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اضافه کرد: قرار بر این بوده است کمیسیون در دو موضوع آموزش عالی و پژوهش در حوزه سلامت به فعالیت بپردازد؛ اما کارهایی که در مرکز قرآنی وزارت بهداشت صورت گرفته بود عمدتا در حوزه تبلیغ و ترویج و آموزش عمومی بوده است.

فراهانی بیان کرد: البته در این زمینه‌ها نیز جا برای کار بسیار زیاد است و حتما نیاز است که ما منابعی را به این دو حوزه اختصاص بدهیم ولی به غیر از مجله قرآن و طب که سه شماره آن منتشر شده است، کار جدی دیگری در این حوزه صورت نگرفته بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: هم اکنون رشته‌هایی که مربوط به قرآن است عمدتا در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم قرار دارد و یا پژوهش‌های قرآنی که می‌توان در حوزه‌های مختلف انجام داد همه به نوعی در کادر رشته‌هایی است که در این وزارتخانه وجود دارد و یا می‌تواند از این وزارتخانه مجوز بگیرد، ولی مسائل مرتبط با ما یک حوزه کاملا تازه‌ای است و باید در این خصوص کار فکری و نظریه پردازی صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: بدین منظور مقرر شد تا کارگروهی تخصصی از کارشناسان این حوزه با حضور تدوین کنندگان سند منشور قرآنی کشور، پزشکان فعال در حوزه قرآنی و نیز بخشی از قرآن‌پژوهان فعال در نظام سلامت تشکیل بدهیم تا ببینیم چه میزان فضا، زمینه و بستر برای پژوهش در زمینه پزشکی و سلامت در قرآن وجود دارد.

فراهانی تاکید کرد: باید پژوهش‌هایی در حوزه سلامت انجام بدهیم که به درد فرایند فعالیت‌های قرآنی بخورد به طور مثال در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن باید از منظر پزشکی به این موضوع ورود کنیم و به تحقیق بپردازیم که آیا تمامی انسان‌ها توان اینکه حافظ بشوند را دارند یا خیر، در چه سنی این حفظ امکان‌پذیر است و آیا چنین اقدامی ممکن است بر روی حافظه افراد تاثیر بگذارد و منجر به اختلالات جسمی و روحی شود و فرایندهای تقویت حافظه و تسهیل در حفظ از منظر پزشکی چیست؟ این مسائل موضوعات بکری است که بر روی آن‌ها کار نشده است و این کمیسیون می‌تواند آن‌ها را انجام بدهد.

وی گفت: البته این امر نیز نیاز به نظریه پردازی دارد که آیا در حیطه وظایف وزارت بهداشت رشته‌هایی یافت می‌شود و یا موجود است که بخواهیم متخصصی تربیت کنیم که به درد فعالیت‌های قرآنی کشور بخورد. بنابراین درصددیم تا در این زمینه به نظرخواهی بپردازیم تا حوزه فعالیت‌ها و افق چشم اندازهای که هم اکنون افق چندان روشن و شفافی نیست به خوبی مشخص شود.

انتهای پیام

کد N506710

وبگردی