آفتاب
ظریف در اندیشکده شورای روابط خارجی نيويورك :

نشست پاریس ائتلاف توبه كاران بود/تاسیسات نظامی خارج از محدوده بازرسی ها هستند.

نشست پاریس ائتلاف توبه كاران بود/تاسیسات نظامی خارج از محدوده بازرسی ها هستند.

وزیر امور خارجه درباره بازدید از پارچین از سوی آژانس گفت: گزارش های اطلاعاتی نادرستي وجود دارد و ظاهرا می خواهند بازدید ها را ادامه دهند تا چیزی را که وجود ندارد پیدا کنند. ما بارها اعلام كرده ايم كه حداكثر شفافيت را داريم اما طبق هر توافقی ، تاسیسات نظامی خارج از محدوده بازرسی ها هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  در سخنرانی شامگاه چهارشنبه در اندیشکده شورای روابط خارجی نيويورك ، با انتقاد از سیاست های اشتباه آمریکا گفت : تحریم ها راه به جايي نمي برد. 

ظریف تاکید کرد: اگر هدف ، اطمینان يافتن از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است ، حل و فصل اين مساله بسیار آسان است . اما مشکل اینجاست که دولت امريكا در بحث تحریم ها غرق شده و کنگره آمریکا خواستار باقی ماندن تحریم ها است.

ظریف با اشاره به افزایش تعداد سانتريفيوژهاي ايران از 200 عدد قبل از وضع تحريم هاي غيرقانوني به 20 هزار عدد فعلي گفت : این افزایش یکی از دستاوردهای تحریم ها برای آمریکا بوده است.

ظریف افزود: افزایش نفرت مردم ایران از آمریکا به دلیل اثرات ناشی از تحریم ها یکی دیگر از دستاوردهای تحریم ها برای آمریکا است.

وی تصریح کرد: موضوع تحریم برای آمریکا کالای ارزشمندی نیست که بخواهد بخاطر آن ، دورنمای حل و فصل موضوع هسته ای و همکاری با ایران را از بین ببرد.

ظریف گفت: برخی راه را اشتباه رفته و از پارادایم ها و تحلیل های منسوخ استفاده کرده که نتیجه ای عايدشان نكرده است اما جمهوري اسلامي ايران متعهد به حل و فصل مساله هسته ای است .

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه غنی سازی ما  برنامه ای صلح آمیز و با هدفی مشخص است و آژانس بین المللی انرژی اتمی نيز بارها اعلام كرده که ایران به تمام شروط توافق ژنو عمل کرده است.

وزير امور خارجه كشورمان در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در جلسه که خواستار توضیحی درباره منطقه نظامي پارچین شده بود، گفت: آژانس دو بار از این منطقه بازدید کرده و  نمونه برداري محیطی نيز از آن داشته است. 

ظريف اظهار داشت : گزارش های اطلاعاتی نادرستي وجود دارد و ظاهرا می خواهند بازدید ها را ادامه دهند تا چیزی را که وجود ندارد پیدا کنند.

وي افزود ما بارها اعلام كرده ايم كه حداكثر شفافيت را داريم اما طبق هر توافقی ، تاسیسات نظامی خارج از محدوده بازرسی ها هستند.

ظریف در بخش ابتدایی این جلسه در سخنانی با تاکید بر این که ایران به عنوان یک قدرت منطقه اي  مسئول همواره  برخورد واقع بینانه ای با مسائل منطقه داشته است، به موضوع داعش و کنفرانس اخیر پاریس اشاره کرد و گفت: برخي حاضران در نشست پاریس به نحوي در ايجاد و تقويت گروه تروریستی داعش ايفاي نقش نکرده و در حال حاضر اين گروه  جنايتكار به سراغ خالقان خود رفته است.

وي نشست پاریس را  " ائتلاف توبه كاران" ناميد و گفت: داعش نه دولت است نه اسلامی است بلکه یک سازمان پیچیده تروریستی است.

وی افزود: ایران به بدرخواست مقامات عراقی ، اولین کشوری بود که برای حل این مشکل به کمک عراقی ها آمد زيرا ما در کمک به دوستان خود برای برخورد با این تهدید تردید به خود راه نمی دهیم. ظريف داعش را تهدیدی نه علیه یک کشور یا منطقه خاص بلکه یک تهدید جهانی ناميد و گفت در حال حاضر هزاران تروريست خارجی در عراق و سوریه حضور دارند .

ظریف در پايان سخنانش گفت: داعش یک پدیده بسیار خطرناک است و باید بدنبال روش موثر براي برخورد باید با این پدیده باشيم. این تهدید با بمباران هوایی از میان نمی رود و نیازمند آن هستيم تا شيوه و راهبرد جدیدي داشته باشيم.

کد N506522

وبگردی