آفتاب

سرانه سلامت در ایران یک‌پانزدهم اروپا و یک‌سی‌ام آمریکاست/ خطر نوشابه انرژی‌زا در ایست قلبی جوانان

سرانه سلامت در ایران یک‌پانزدهم اروپا و یک‌سی‌ام آمریکاست/ خطر نوشابه انرژی‌زا در ایست قلبی جوانان

شفا آنلاین نوشت:

دبیر علمی شانزدهمین کنگره سراسری تازه‌های قلب و عروق گفت: به دلیل افزایش متوسط طول عمر مردم کشور، در سال‌های آتی شاهد شیب صعودی همراه با بیماری‌های قلب و عروق پیشرفته‌تر در کشور خواهیم بود.

دکتر مسعود اسلامی در آیئین گشایش این کنگره ضمن اعلام این خبر افزود: در سال جاری با افزایش بودجه سلامت که به رقم ۳۰ هزار میلیارد رسیده است و چیزی معادل همین رقم را نیز مردم هزینه می‌کنند می‌توان گفت کل رقمی که برای بخش درمان صرف می‌شود حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال می‌شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که سرانه سلامت در کشورهای اروپایی ۴ هزار دلار و در امریکا ۸ هزار دلار است. اما سرانه سلامت در ایران یک پانزدهم کشورهای اروپایی و یک سی‌ام امریکاست.

وی با اشاره به این که اگر بودجه سلامت را به طور کامل هم صرف درمان کنیم مشکلات به طور کامل حل نخواهد شد تاکید کرد: از این رو تنها راه پیشگیری است. ضمن اینکه بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی سکته‌های مغزی و بیماری‌های قلب و عروق از ۱۰ علت مرگ و میر شایع در دنیا محسوب می‌شوند.

اسلامی افزود: بر خلاف تصور بیماری آترواسکلروز در موجودات گوشت‌خوار بروز می‌کند اما این بیماری خاص موجودات گیاه‌خوار است که انسان هم از ابتدا گیاه خوار بوده است.

وی بیان کرد: همچنین این گونه تصور می‌شود که بیماری آترواسکلروز زائیده شهرنشینی است حال آن‌که بر اساس مطالعه‌ای که برروی انسان‌های ۴ هزار سال پیش مومیای شده صورت گرفته مشخص شده ۳۴۰ مومیایی ۳۶ تا ۴۰ ساله دچار بیماری آترواسکلروز بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اترواسکلروز نوعی بیماری است که انسان استعداد ابتلا به آن را دارد گفت: بر اساس مطالعه‌ای مشخص شد که ۶ درصد از کودکان دچار فشارخون شریانی هستند و چاقی در کودکان میزان پرفشاری خون را تا ۶  برابر افزایش داده است.

اسلامی هشدار داد: از این رو ۳۰ درصد از این کودکان در آینده دچار سکته‌های مغزی و بیماری‌های قلب و عروق می‌شوند.

وی افزود: بر اساس مطالعات بیشتر مشخص شد که مصرف میوه برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم است به گونه‌ای که تا ۴۰ درصد بیماری‌های قلب و عروق با مصرف میوه وسبزیجات کاهش می‌یابند.

وی همچنین مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا را عامل افزایش ابتلا به سکته‌های مغزی و ایست قلبی میان افراد جوان دانست.

وی هشدار داد: در ۴۰ سال آینده باشیوع آلزامیر مواجه هستیم و از این رو باید ازهمین امروز ریز فاکتورهای آن یعنی دیابت و کلسترول بالا را نیز کنترل کنیم.

وی در راستیای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق به نقش مهم خانواده، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: به این منظور نیازمند تدوین برنامه جامع ملی دراین باره نیز هستیم.

گفتنی است این کنگره از امروز تا ۲۸ شهریور ماه در مرکز همایش‌های رازی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

45503

کد N506275

وبگردی