آفتاب
روحانی در دیدار وزیراقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان:

خاورمیانه با مشكلات فراوان امنیتی مواجه شده است

خاورمیانه با مشكلات فراوان امنیتی مواجه شده است

رئیس جمهور با بیان اینكه منطقه خاورمیانه با مشكلات فراوان امنیتی مواجه شده است، گفت: در منطقه قفقاز سال‌ها است كه ثبات به معنای واقعی كلمه وجود ندارد؛ در منطقه خاورمیانه نیز شاهد مشكلات بسیاری در عراق، سوریه و لبنان هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس جمهور در دیدار وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان با اشاره به روابط تاریخی مردم ایران و جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: روابط ما روابطی تاریخی و ریشه‌دار است و دو کشور می‌توانند در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، روابط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه نهال روابط دوستانه و صمیمانه ایران و آذربایجان باید تنومندتر شود، گفت: نباید به كشورهای ثالث اجازه دهیم که در روابط صمیمی تهران - باکو اخلال ایجاد کنند.

روحانی، تروریسم را تهدیدی بسیار خطرناك برای همه كشورهای منطقه دانست و افزود: تروریسم همان بیماری خطرناك و مسری است كه پشت مرزهای كشورها خیمه زده است و اگر همه در منطقه متحد نباشند و در برابر این خطر ایستادگی نكنند، هر لحظه ممكن است این میكروب وارد كشورها شود.

رئیس‌جمهوری، با بیان اینكه «منطقه خاورمیانه با مشكلات فراوان امنیتی مواجه شده است»، گفت: در منطقه قفقاز سال‌ها است كه ثبات به معنای واقعی كلمه وجود ندارد؛ در منطقه خاورمیانه نیز شاهد مشكلات بسیاری در عراق، سوریه و لبنان هستیم.

روحانی، ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی نسبت به حقوق مردم فلسطین را بسیار نگران‌كننده توصیف كرد و افزود: شرایطی كه طی ماه‌های اخیر در غزه پیش آمد، نشان داد رژیم صهیونیستی به هیچ یك از مقررات بین‌المللی و اصول انسانی پایبند نیست.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان كرد: ما مسلمانان باید نسبت به حقوق برادران مسلمان‌مان در منطقه حساس باشیم و به برادران مسلمان كه مظلوم واقع شده‌اند كمك كنیم. البته جمهوری اسلامی ایران بیشترین كمك‌های ممكن را هم در این مقطع و هم در مقاطع قبل به مردم فلسطین و غزه انجام داده است.

روحانی با بیان اینكه كمك‌های نوع‌دوستانه و دارو و امكانات را برای مردم غزه از زمانی كه اجازه فرود هواپیمای ایران در قاهره صادر شد، ارسال كرده‌ایم، تأكید كرد: امیدواریم سایر كشورهای مسلمان نیز به این وظیفه اسلامی و انسانی خود برای كمك به مردم غزه عمل كنند.

«شاهین مصطفی یف» وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار، با ابلاغ سلام‌های صمیمانه آقای «الهام علی اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان به رئیس‌جمهوری كشورمان، به مشتركات تاریخی و فرهنگی بین مردم دو كشور اشاره كرد و گفت: روابط دو كشور بخصوص در ماه‌های اخیر، روز به روز در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینكه رئیس‌جمهوری آذربایجان دیدار خود با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس داووس و همچنین سفر به ایران را بسیار خوب ارزیابی می‌كند، اظهار داشت: دیدارهای روسای جمهوری دو کشور در داووس و تهران، سبب ایجاد اعتماد وسیعی برای توسعه روابط فی‌مابین شده و اطمینان می‌دهیم که از خاک آذربایجان هیچ تهدیدی متوجه کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد.

وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری آذربایجان برای بهبود مناسبات با تهران در تمامی حوزه‌ها، به سفر هیات آذربایجانی به ایران و دیدار و مذاكره با وزرای نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی و جهاد كشاورزی طی این سفر پرداخت و گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهوری آذربایجان با پیشنهادات جدی در حوزه‌هایی نظیر انرژی، رودخانه‌های مرزی و نفت و گاز و ... به ایران سفر كرده‌ایم و برای گسترش همكاری با ایران در زمینه‌های آب، برق، حمل‌ونقل و روابط تجار و بازرگانان بخش خصوصی آمادگی کامل داریم.

کد N506060

وبگردی