آفتاب

ارزیابی مطبوعات بین‌المللی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای

 ارزیابی مطبوعات بین‌المللی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای

امکان‌پذیری دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای در صورت وجود اراده سیاسی در طرفین، سخنان وزیر خارجه ایران درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+ ۵،...

امکان‌پذیری دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای در صورت وجود اراده سیاسی در طرفین، سخنان وزیر خارجه ایران درباره دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+ ۵، مهم‌ترین موضوع مورد اختلاف در مذاکرات هسته‌ای ایران و ادعاهای مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره برنامه غنی‌سازی ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.




به گزارش «تابناک»، با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به موضوع هسته‌ای اختصاص یافته است.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» مطلبی ‌در این زمینه منتشر کرده و می‌نویسد، با نزدیک شدن به زمان ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی، دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در نیویورک برگزار می‌شود.

این سایت به نقل از کار‌شناسان موضوع هسته‌ای می‌نویسد، در صورتی که اراده سیاسی در دو طرف ‌باشد، زمان کافی برای دستیابی به توافق هست و در غیر این صورت، یک فرصت تاریخی از دست خواهد رفت.




در همین زمینه، خبرگزاری «ترند» سخنان وزیر خارجه ایران را بازتاب داده که از آغاز دور جدید مذاکرات از امروز (چهارشنبه) خبر داده است. این خبرگزاری می‌نویسد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرده دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+ ۵ از عصر چهارشنبه در نیویورک آغاز خواهد شد. نخستین مرحله از دور جدید این گفت‌و‌گو‌ها، با حضور ظریف و همچنین کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. ظریف اشاره کرده که مذاکرات میان نمایندگان ایران و ۱+ ۵، پیش از برگزاری دیدارهای مرسوم میان مقامات عالی‌رتبه کشور‌ها در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل انجام می‌شود. 




روزنامه «نیوز اینترنشنال» پاکستان از جمله دیگر مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و از تلاش ایران و ۱+ ۵ برای پر کردن شکاف‌های موجود در نیویورک سخن گفته است. این روزنامه ضمن اشاره به برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران می‌نویسد، مشخص نیست که گفت‌و‌گو‌ها دقیقاً تا چه زمانی به طول می‌انجامد و یا نتیجه آن چه خواهد بود؛ اما دیپلمات‌ها می‌گویند، در شرایطی که تنها دو ماه دیگر تا زمان پایان ضرب‌الاجل تعیین شده ‌مانده، بعید است که گفت‌و‌گوهای کنونی، آخرین دور مذاکرات میان دو طرف باشد. این روزنامه اشاره می‌کند که مهم‌ترین موضوع مورد اختلاف کنونی، بحث بر سر حجم برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.




این در حالی است که همین موضوع، یعنی برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران، محور اظهارات یکی از مقامات ارشد آمریکایی قرار گرفته و وی ادعاهایی را در این زمینه مطرح کرده است. به نوشته روزنامه «تایمز هند»، وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در گروه ۱+ ۵، برنامه کنونی غنی‌سازی در ایران را غیر قابل قبول خوانده است.


شرمن گفته ایران نمی‌تواند جهان را قانع کند که توانایی کنونی‌اش در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، قابل قبول است. وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفته، پس از چند ماه تلاش، دو طرف توانسته‌اند پاسخ‌های بالقوه به برخی پرسش‌های کلیدی را ‌شناسایی کنند.
کد N505793

وبگردی