آفتاب

جشنواره گران‌ترین شیرینی ایرانی در آستانه برگزاری ‌

جشنواره گران‌ترین شیرینی ایرانی در آستانه برگزاری ‌

‌شهر نراق در استان مرکزی بافت تاریخی منحصر به فردی دارد اما، این بافت تاریخی و معماری منحصر به فرد تنها جاذبه‌ی این منطقه‌ی زیبا و اصیل نیست.

‌شهر نراق در استان مرکزی بافت تاریخی منحصر به فردی دارد اما، این بافت تاریخی و معماری منحصر به فرد تنها جاذبه‌ی این منطقه‌ی زیبا و اصیل نیست.

نراق علاوه بر احساس باشکوهی که از افتخار به گذشتگان هنرمند و اندیشمندش به هموطنانش منتقل می‌کند، در فصل پاییز با «جوز قند» کام آنان را نیز شیرین می‌کند.

جوز قند شیرینی سنتی این منطقه توسط زنان هنرمند نراقی با استفاده از نوعی هلوی محلی به نام(الگ) تهیه می‌شود. آنان الگ را پوست کنده در معرض آفتاب قرار می‌دهند تا نیمه‌خشک شود، پس از چند روز آفتاب خوردن، هسته آن را خارج کرده و به جای آن مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و بعضا آرد نخودچی قرار داده و در آن را می‌بندند.

بعد از چند روز دیگر آفتاب خوردن و خشک شدن آنها را به وسیله سوزن با یک رشته نخ به شکل دانه‌های تسبیح به یکدیگر متصل کرده و آن‌ را در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می‌کنند. این محصول مقوی، و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است تا جایی که بعضا در شرایط سخت از آن به عنوان یک وعده غذایی نیز استفاده می‌شده است.

طی پنج سال گذشته جشنواره سوغات محلی نراق با محوریت جوز قند در این شهر برگزار شده و امسال نیز نراق در جشنواره جوز قند پذیرای گردشگران است .

محمود مرادی شهردار نراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، از روند سخت و پیچیده تهیه جوز قند سخن به میان آورد و بیان کرد: تمام مراحل ساخت این شیرینی به صورت محلی بدون استفاده از ماشین و با هنر دستان زنان نراقی انجام می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: مدت دو هفته طول می‌کشد که این شیرینی آماده شود و به علت فراوری سخت و نیز موادی که در ساخت آن استفاده می‌شود، گران‌ترین شیرینی ایران محوسب می‌شود، هرچند علیرغم قیمت بالا استقبال مردم از این شیرینی سنتی قابل توجه است.

وی عنوان کرد: امسال با تمهیداتی که اتخاذ شد این جشنواره در سطح ملی برگزار می‌شود و در این مراسم مسعود سلطانی‌فرد معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور می‌یابد.

مرادی در خصوص اهداف برپایی این جشنواره بیان کرد: ما با این کار سعی در ایجاد اشتیاق مردم نسبت به بازدید از نراق و جذب گردشگر به این منطقه به جهت آشنا شدن آنها با آثار تاریخی کم‌نظیر، سوغات و نیز رسم و رسوم مردم این خطه داریم.

وی ادامه داد: حضور گردشگران همچنین موجب رونق اقتصاد منطقه بواسطه‌ی آشنایی با محصولات کشاورزی با کیفیت نراق و ترغیب آنها به خرید این محصولات و فرآورده‌های آنها شده و این امر در نهایت به رونق اقتصادی منطقه بسیار کمک‌کننده است.

شهردار نراق با بیان اینکه تا زمانی که کسی خود و قابلیت‌های خود را نشناخته است، به طور طبیعی از توانمندی‌هایی که دارد هم آگاهی ندارد و نیاز است که توانایی‌هایش به او گفته شود، ادامه داد: در ابتدای شکل‌گیری این جشنواره مردم ارزش کار خود را نمی‌دانستند و باور نداشتند که از طریق معرفی این شیرینی سنتی می‌توانند هم درآمد خوبی کسب کنند و هم شناخته شوند.

وی از پتانسیل موجود در استان مرکزی گفت و افزود: مسئولین باید به مردم کمک کنند که ارزش‌های خود را آن طور که شایسته است بشناسند و با رسیدن به خودباوری از این پتانسیل‌ها بهره‌مند شوند.

شهردار نراق گفت: استان مرکزی ناشناخته‌های زیادی دارد که در صورت اطلاع‌رسانی، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب خواهد کرد. تنها یکی از این جاذبه‌ها شیرینی مخصوص نراق است.

این مقام مسئول به سوغات معروف استان‌های همجوار اشاره و بیان کرد: این استان‌ها در حدود 50 سال کار کرده‌اند و سوغات خود را نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج نیز عرضه می‌کنند.

مرادی ادامه داد: جوزقند که شناساندنش باید از 20 سال قبل انجام می‌شد یکی از پتانسیل‌های خوب استان است که هر گردشگر خارجی را با عنوان گران‌ترین شیرینی ایرانی جذب می‌کند که البته معرفی چنین عنوانی نیازمند برنامه است.

وی از ایجاد وقفه در ثبت ملی شدن این سوغات سخن به میان آورد و اظهار کرد: از مسئولین انتظار داریم به این کار سرعت ببخشند تا این محصول بیشتر شناسانده شود.

این مقام مسئول از مکان اجرای جشنواره گفت و عنوان کرد: در محلی ویژه 20 کارگاه در نظر گرفته شده که در کارگاه‌ها بانوان نراقی به صورت مستند فرایند دو هفته‌ای آماده کردن جوزقند را به علاقه‌مندان نشان می‌دهند.

شهردار نراق اضافه کرد: در این جشنواره سعی شده از تجربیات سال‌های قبل استفاده و آثار تاریخی در کنار سوغات نراق به گردشگران شناسانده شود. تدابیری نیز جهت فراهم کردن امکانات مورد نیاز گردشگران در محدوده شهر نراق و نیز غار چال‌نخجیر اتخاذ شده است.

به گزارش ایسنا، گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور برای شرکت در این جشنواره که از دوم تا چهارم مهرماه برگزار می‌شود، به نراق می‌آیند.

‌انتهای پیام

کد N505668

وبگردی