آفتاب

روش‌های غیرشیمیایی، راهی برای مبارزه با آفات

روش‌های غیرشیمیایی، راهی برای مبارزه با آفات

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان اظهار کرد: روش‎های غیرشیمیایی، راهی برای مبارزه با آفات است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان اظهار کرد: روش‎های غیرشیمیایی، راهی برای مبارزه با آفات است.

"رباب شب‌خیز" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، گفت: امروزه برای مبارزه با آفات از روش‎های غیرشیمیایی و یا استفاده از سمومی که باقیمانده‎شان در محیط کمتر باقی می‎ماند، استفاده می‎شود.

وی ادامه داد: تلاش بر این است که از سمومی استفاده شود که اثرات مخرب آن در محیط کمتر باشد و سمومی که اثرات مخرب زیادی دارند از چرخه مصرف حذف می‌شوند.

این کارشناس همچنین افزود: ترجیح داده می‌شود از سمومی که دوره کارنس آنها کمتر است استفاده شود و یا از فرمون‎ها، روش‎های بیولوژیک «B.t» و سایر روش‎های غیرشیمیایی استفاده گردد.

شب‌خیز خاطرنشان کرد: یکی از روش‎های مبارزه با آفات گوجه‌فرنگی استفاده از کرم براکن برای مبارزه با کرم بیوتی است.

وی افزود: در خصوص سموم سازمان جهادکشاورزی تا سال 85 به کشاورزان رایانه می‌داد، ولی از سال 85 تا 86 رایانه سموم حذف شده و این هزینه صرف افزایش دانش فنی کشاورزان شد که از طریق کارشناسی بخش خصوصی به کشاورزان آموزش داده شد و این کارشناسان به مزارع و باغات رفته و توصیه‎های لازم را به کشاورزان دارند.

وی افزود: امروزه کشاورزی به سمت جایگزینی روش‌های غیرشیمیایی به جای استفاده از سموم است، چرا که سم از نظر هزینه و آلودگی برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

"شب‎خیز" اشاره کرد: امروزه استفاده از سمومی که اثرات تخریبی بالایی دارند منسوخ شده و اگر کشاورزی از این سموم استفاده کند از راه‎های غیررسمی این سموم را به دست آورده است.

انتهای پیام

کد N505607

وبگردی