آفتاب
گزارش مهر از لرستان؛

داشته های بی نظیر استانی با سهم نداشته از گردشگری/ جاذبه هایی که برای مردم "آب و نان" نشد

داشته های بی نظیر استانی با سهم نداشته از گردشگری/ جاذبه هایی که برای مردم "آب و نان" نشد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: استان لرستان در بخشهای مختلف از جاذبه های طبیعی گرفته تا میراث تاریخی، صنایع دستی، غذاهای محلی، محصولات کشاورزی و دامی مرغوب و با کیفیت و ... دارای داشته هایی منحصر به فرد است اما همچنان آب و نان صنعت گردشگری روی سفره مردم نیامده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان به لحاظ ثبت آثار در فهرست ملی دارای بیش از دو هزار و 450 اثر تاریخی، 21 اثر طبیعی و 21 اثر معنوی ثبت شده ملی است، ظرفیتی که این استان را در میان استانهای صدر جدول کشور به لحاظ تعداد آثار تاریخی ثبت شده قرار داده است.

داشته های لرستان برای جذب گردشگران

این در حالیست که به لحاظ وجود جاذبه های طبیعی اعم از آبشارها، دریاچه ها، کوههای پربرف، رودخانه ها، دشت های سرسبز، تالابها و ... نیز لرستان دارای ظرفیتی کم نظیر است به طوریکه این استان با طبیعی چهار فصل و داشتن جاذبه های زمستانی در تابستان و جاذبه های تابستانی در زمستان قابلیت منحصر به فردی برای جذب طبیعت گردان دارد.

همچنین صنایع دستی لرستان به لحاظ فن و تکنیک در رتبه نخست کشور قرار دارد ولی همچنان اثری از این تولیدات به دلایل مختلف از جمله عدم حمایت از صنعتگران، حضور کمرنگ در نمایشگاههای مختلف و نبود بازارچه عرضه صنایع دستی در سبد خرید مسافران و گردشگران نیست.

لرستان در زمینه خوردنی ها و غذاهای محلی نیز ظرفیت قابل توجهی دارد، داشته هایی از انواع شیرینی جات و نان های محلی تا سوپ ها و غذاهای منحصر به این استان که متاسفانه حتی در استان لرستان نیز در هیچ رستورانی عرضه نمی شوند تا مسافرانی که برای گردش به لرستان می آیند نصیبی از غذاهای و خوردنی های محلی این دیار نداشته باشند.

در کنار این قابلیتها بخش کشاورزی، دامپروری، زنبورداری و شیلات لرستان نیز دارای ظرفیت خوبی برای عرضه محصولات باکیفیت است به طوریکه برخی محصولات تولیدی در استان از جمله عسل و روغن حیوانی لرستان به لحاظ کیفیت در رتبه نخست کشور قرار دارند ولی تاکنون برنامه ای جدی برای عرضه هدفمند این محصولات به عنوان سوغات استان تدوین نشده است.

مجموع این مشکلات موجب شده است که لرستان در کنار فقر زیرساختها در صنعت گردشگری شاهد تحمیل خودخواسته محرومیتی دیگر در زمینه عرضه داشته های خود باشد، موضوعی که موجب شده نام لرستان در حوزه گردشگری کمتر مطرح شود.

صنعت گردشگری تاکنون در توسعه لرستان نقشی ایفا نکرده است

استاندار لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: بخش گردشگری به عنوان یک بخش و صنعت مهم در توسعه استان نقش خود را باید ایفا کند و در این راستا باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه این صنعت تاکنون نتوانسته در توسعه استان نقش تاثیرگذاری را ایفا کند افزود: این امر موجب شده که وقتی می خواهیم یک پروژه گردشگری را در روستایی اجرایی کنیم با مقاومت روستائیان مواجه شویم.

وی ادامه داد: علت این مقاومت مردم در مقابل فعالیتهای حوزه گردشگری این است که تاکنون این حوزه در زندگی و معیشت روستائیان نقشی نداشته و به نوعی نان گردشگری روی سفره مردم نیامده است.

بازوند افزود: تاکنون صنعت گردشگری برای روستائیان عواید چندانی نداشته و تنها موجب ایجاد برخی مشکلات برای آنها شده است.

استمرار فرصت سوزی در بخش گردشگری موجب نفرین نسلهای آینده می شود

وی با تاکید بر اینکه گردشگری ظرفیت خوبی برای توسعه استان و رونق بخشیدن به تولید و اشتغال استان است عنوان کرد: اگر وضعیت رکود در این بخش و عدم استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای بخش گردشگری ادامه داشته باشد نسل های آینده ما را نفرین خواهند کرد.

استاندار لرستان با بیان اینکه همه استانها در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای برند هستند یادآور شد: به رغم اینکه ما در حوزه صنایع دستی دارای قابلیت های متنوع و زیادی هستیم ولی هنوز محصولات استان در قالب برند به بازارهای کشور و جهان عرضه نشده است.

بازوند با بیان اینکه ورشو بروجرد از صنایع دستی باارزش و زیبای استان است عنوان کرد: این در حالیست که برای عرضه محصولات تولیدی در این زمینه کار جدی صورت نگرفته است تا این صنایع دستی به عنوان یک برند مطرح شود.

وی با بیان اینکه وضعیت مشابهی در زمینه غذاهای محلی و سوغات و هدایا نیز وجود دارد تصریح کرد: متاسفانه غذاهای محلی خاص لرستان به عنوان یک برند مخصوص به استان چندان معرفی نشده است.

استاندار لرستان افزود: در حال حاضر در زمینه عرضه سوغات و هدایا به مسافران و گردشگرانی که به استان لرستان سفر می کنند چه چیزی برای عرضه داریم؟!

رونق صنعت گردشگری لرستان نیازمند برنامه

بازوند با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی باید مشکل را در این زمینه حل کند یادآور شد: در این زمینه نیازمند برنامه ریزی و تدوین برنامه مشخص و هدفمند هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه تسهیلات و امکانات برای سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی باید تقویت بسترها و زیرساختها در این زمینه را در دستور کار قرار دهد.

استاندار لرستان افزود: اگر نیاز است در این زمینه باید نسبت به ارائه کمک های بلاعوض و کمکهای فنی و اعتباری اقدام شود تا بتوان فعالیت ها را در این بخش شروع کرد.

بازوند همچنین از عدم عرضه محصولات خاص و باکیفیت تولیدی در استان به عنوان یکی از چالشها در این بخش یاد کرد و بیان داشت: در این زمینه سازمان جهاد کشاورزی باید اقدام جدی انجام دهد.

وی با بیان اینکه عسل لرستان از مرغوب ترین عسلهای تولیدی در کشور است افزود: این در حالیست که برای معرفی و عرضه این محصول باکیفیت فعالیت قابل توجهی انجام نشده تا لرستان سهم چندانی از بازار این محصول به عنوان سوغات استان را در اختیار نداشته باشد.

استاندار لرستان عنوان کرد: در صورت برنامه ریزی در بخشهای مختلف یاد شده اعم از سوغات، هدایا، محصولات کشاورزی و دامی و صنایع دستی بخش گردشگری می تواند به عنوان پایه اقتصاد استان ایفای نقش کند.

شهرهایی که برای جذب گردشگران زیبا نیستند

بازوند یکی دیگر از خلاء های موجود در راستای جذب گردشگر به استان را چالشهای حوزه عمران شهری دانست و بیان داشت: عمران شهری برای ما به نوعی هویت یک شهر محسوب می شود.

وی توسعه فضای سبز، زیباسازی، مبلمان شهری، بهبود سیستم روشنایی شهر و ... را از الزمات حوزه عمران شهری دانست و گفت: این موضوع می تواند به جذب هرچه بیشتر گردشگران به استان و استفاده از جاذبه های درون شهری کمک کند.

استاندار لرستان با بیان اینکه متاسفانه هیچ کدام از شهرهای استان مولفه های لازم در زمینه عمران شهری مطلوب را ندارند تصریح کرد: مشکل عمران شهری در لرستان پول و اعتبار نیست بلک در این زمینه برنامه ریزی و فکر وجود ندارد.

بازوند خواستار جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برای بهبود مبلمان و عمران شهری در شهرهای مختلف استان تاکید کرد و گفت: امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی ماشین عمران شهری در استان سرعتش را چند ده برابر کند.

چهره خرم آباد سالهاست تغییر نکرده است

وی از وضعیت ورودی های شهرهای استان انتقاد کرد و گفت: این امر موجب انتقاد مسافران ورودی به استان شده است به طوریکه برخی از مسافران معتقدند که در حوزه عمران و بهبود مبلمان شهری کار چندانی در شهرهای استان به ویژه خرم آباد به عنوان مرکز لرستان صورت نگرفته و چهره این شهر هیچ تغییری نکرده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه هیچ کدام از ورودی های شهرهای استان استانداردهای لازم را ندارد بیان داشت: در این راستا کار ساماندهی وضعیت ورودی های شهر خرم آباد آغاز و بخشی از ورودی این شهر از مسیر کمالوند بهسازی و زیباسازی شده است که انتظار می رود کار در این زمینه تسریع شود.

بازوند با بیان اینکه من در استان لرستان در طول این مدت به جز فرصت سوزی چیز دیگری در بخش عمران شهری و گردشگری مشاهده نکرده ام تصریح کرد: ورودی شهر بروجرد از سمت اراک نیز منظره خوبی ندارد که انتظار داریم در این زمینه فعالیت جدی تری صورت گیرد.

کد N505569

وبگردی