آفتاب

دبیر کل سازمان ملل خواستار اقدام قاطع کشورها علیه «داعش» شد

دبیر کل سازمان ملل خواستار اقدام قاطع کشورها علیه «داعش» شد

واحد مرکزی خبر نوشت:

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه از کشورهایی که دارای توانایی و ظرفیت هستند درخواست کرد علیه ستیزه جویان‌ «داعش» به شکلی قاطع اقدام کنند. این ستیزه جویان بخش های گسترده ای از عراق و سوریه را به تصرف خود در آورده اند.
بان در گفتگوی خود با خبرنگاران اعلام کرد: «من از جامعه بین المللی و آنهایی که توانایی لازم را دارند درخواست می کنم تا به شیوه ای قاطع و پس از اندیشیدن هشیارانه، قاطعانه عمل کنند. این موضوع ضروری است که مساله محافظت از غیر نظامیان در اولویت نخست باشد.»
به گزارش خبرگزاری رویترز از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، بان در این باره اعلام نکرد انتظار دارد کشورهای عضو سازمان ملل متحد چه اقداماتی را در این خصوص انجام دهند. با این وجود وی از حملات هوایی اخیر آمریکا علیه ستیزه جویان «دولت اسلامی» که با هدف کمک به غیر نظامیان محاصره شده در عراق صورت گرفت، تقدیر کرد.
وی افزود: «این حملات هوایی و عملیات نظامی که بنا به درخواست دولت عراق انجام شد، توانست به سازمان ملل و دیگر بازیگران کمک کند تا جان افراد بیشتری را نجات دهند.»
دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: «سازمان ملل بدین ترتیب توانست کمک های بشردوستانه خود را در اختیار بسیاری از مردمی که در کوهستان سنجار و مناطق اطراف آن گرفتار شده بودند، قرار دهد. واضح است که ستیزه جویان دولت اسلامی، تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی شمرده می شوند. شورای امنیت نیز این موضوع را اخیرا اعلام کرده است.»
دیپلمات های سازمان ملل متحد در این باره اعلام کردند هیچ بحث قانونی علیه حملات هوایی آمریکا در عراق قابل طرح نیست، زیرا این اقدام به درخواست دولت بغداد انجام شده است. این در حالی است حملات هوایی اهداف ستیزه جویان در سوریه، اقدامی مشکل آفرین شمرده می شود.
بان همچنین گفت انتظار دارد 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل در مقابله با تهدید ستیزه جویان «نقش رهبری» را به عهده داشته باشند، هر چند دیپلمات های شورای امنیت در خصوص موفقیت تلاش برای صدور مجوز حملات هوایی علیه سوریه امیدواری چندانی ندارند زیرا روسیه به عنوان یک متحد سوریه به احتمال زیاد این پیشنهاد را وتو خواهد کرد.

4949

کد N505555

وبگردی