آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

افت کیفی مراقبتهای پرستاری در طرح تحول سلامت/ 2 پرستار برای 24 بیمار

افت کیفی مراقبتهای پرستاری در طرح تحول سلامت/ 2 پرستار برای 24 بیمار

عضو شورای عالی نظام پرستاری معتقد است که افزایش حجم کار بیمارستانهای دانشگاهی و دولتی با اجرای طرح تحول نظام سلامت و کمبود نیرو انسانی مورد نیاز در این دسته از مراکز درمانی کشور، باعث افت کیفی خدمات پرستاری شده است.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: هدف از اجرای طرح تحول نظام سلامت، این بود که پزشکان متخصص و هیئت علمی در بیمارستانها حضور داشته باشند و بیماران را ویزیت و تحت درمان قرار دهند. در حالی که در اغلب بیمارستانها چنین چیزی نیست. 

وی با اشاره به تعریف هفت بسته خدمتی در طرح تحول نظام سلامت، افزود: سه بسته خدمتی از این هفت بسته برای افزایش کیفیت ویزیت بیماران، ارتقای خدمات درمانی و استقرار پزشک مقیم و متخصص در بیمارستانهای دولتی بوده است.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: قرار بود با افزایش کیفی خدمات در بیمارستانهایی که طرح تحول نظام سلامت اجرا می شود، به جای اینکه 60 بیمار در یک ساعت ویزیت می شوند، 6 بیمار ویزیت شوند. اما چنین چیزی نیست و شرایط با قبل از اجرای طرح، فرقی نکرده است.

شریفی مقدم با اشاره به اختصاص 3000 میلیارد ریال برالی ماندگاری پزشکان، 2500 میلیارد ریال برای پزشک مقیم در بیمارستانها و 5000 میلیارد ریال برای ارتقای کیفیت خدمات، اظهارداشت: متاسفانه اعتبارات این سه بسته خدمتی، به طور مستقیم به جیب گروه خاصی می رود و بقیه گروههای درمانی دیده نشده اند. در حالی که بیشترین خدمت را کادر پرستاری ارائه می دهد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری به روند کیفیت خدمات بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: مطمئنا کیفیت خدمات افزایشی نداشته و حتی در حوزه مراقبت های پرستاری، دچار افت کیفی خدمات شده ایم و این به خاطر کمبود نیروی پرستاری است.

وی، مهمترین عامل در افت کیفی خدمات پرستاری را نیروی انسانی دانست و گفت: در ابتدا می بایست از نظر کمی، تعداد پرستار مورد نیاز در بیمارستانها و بخشهای بیمارستانی مورد ارزیابی قرار گیرند. در صورتی که در حال حاضر شاهد هستیم یک بخش گوارش با 27 تخت بیمارستانی که 4 تخت آن مراقبت های ویژه (آی سی یو) است، تنها 2 پرستار حضور دارند که باعث می شود نتوانند خدمات لازم را به بیماران ارائه دهند.

شریفی مقدم در ادامه اظهارداشت: بر اساس استانداردهای بین المللی، یک تخت آی سی یو باید یک پرستار 24 ساعته حضور داشته باشد که متاسفانه چنین استانداردی در بیمارستانهای کشورمان قابل اجرا نیست، چون پرستار به اندازه کافی نداریم. در صورتی که می بایست تعداد پرستاران ما حداقل 2 برابر شود تا بتوانی حداقل خدمات پرستاری را به بیماران و مردم ارائه بدهیم.

وی همچنین به داشتن دانش و مهارت و انگیزه لازم برای ارائه خدمات با کیفیت پرستاری اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی پرستاری باعث می شود تا خطای پرستاران که ناشی از کار سنگین و خستگی است، افزایش یابد که در نتیجه، بیمار آسیب می بیند و متضرر می شود.

دبیرکل خانه پرستار، ترک شغل پرستاران را مورد اشاره قرار داد و افزود: خستگی زیاد و نبود انگیزه، باعث می شود که پرستاران تغییر شغل داده و یا اینکه ترک شغل کنند.

وی با اشاره به بودجه حوزه سلامت از محل هدفمندی یارانه ها و سایر منابع که به وزارت بهداشت تخصیص یافته است، گفت: این بهترین فرصت برای وزارت بهداشت بود که با همین بودجه، جذابیت های حرفه پرستاری را افزایش دهد، چون بیشترین خدمت به بیماران توسط پرستاران ارائه می شود.

شریفی مقدم، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را مورد اشاره قرار داد و افزود: اجرای این قانون می تواند تبعیض ها در پرداختی های نظام سلامت را کم کند. اما به رغم سرازیر شدن بودجه هنگفت و شعارهای فراوانی که در تعریف و تمجید اجرای طرح تحول نظام سلامت سر داده می شود، متاسفانه خدمات پرستاری دچار افت کیفی شده و این بیماران هستند که متضرر می شوند.

دبیر کل خانه پرستار با انتقاد از اینکه باب انتقاد از طرح تحول نظام سلامت را بسته اند، تصریح کرد: مشکل اصلی بیماران، در و دیوار بیمارستانها نیست که رنگ و نقاشی شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به تصمیم اخیر وزارت بهداشت برای پرداخت یارانه طرح تحول نظام سلامت به پرستاران، گفت: رقمی که برای پرستاران در نظر گرفته اند بین 50 تا 180 هزار تومان در ماه است که این توهین به شعور پرستاری است. در جایی که برخی پزشکان، 30 تا 50 میلیون تومان دریافتی از محل اجرای همین طرح تحول نظام سلامت دارند، برای پرداخت یارانه نظام سلامت به پرستاران، سقف تعیین کرده اند و بیشتر از 180 هزار تومان در ماه، امکان پرداخت به پرستاران وجود ندارد. 

کد N505089

وبگردی