آفتاب

تعمیق روابط هند و ویتنام پیش از سفر رییس‌جمهور چین به دهلی

تعمیق روابط هند و ویتنام پیش از سفر رییس‌جمهور چین به دهلی

دولت هند اعتبار صادرات خود به ویتنام برای قراردادهای دفاعی را 100 میلیون دلار افزایش داد و توافقات انرژی خود با این کشور را تحکیم بخشید. این اقدامات بیانگر سیاست خارجی مطمئن‌تر هند پیش از دیدار این هفته با رییس‌جمهور چین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از آسوشیتدپرس، همکاری‌های جدید هند با یکی از رقبای چین در تاثیرگذاری بر دریای چین جنوبی هم‌زمان با دیدار شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین از جزایر سریلانکا و مالدیو صورت گرفت.

در جریان بازدید پراناب موخرجی، رییس‌جمهور هند از ویتنام، مقامات دو کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، ایجاد خط اعتباری فرصت‌های جدیدی برای همکاری دفاعی ایجاد می‌کند و جزئیات خریدهای ویتنام نهایی خواهد شد.

در این بیانیه آمده است، سران دو کشور توافق کردند، همکاری‌ دفاعی و امنیتی پایه اصلی شراکت استراتژیک بین دو کشور هند و ویتنام است.

دو کشور هم چنین توافق کردند تا همکاری‌های خود در زمینه انرژی در پی توافق سال 2013 را تحکیم بخشند. هند و ویتنام طی دهه اخیر همکاری نظامی خود را تعمیق کردند و در دوره نخست‌وزیرب نارندرا مودی، هند در تلاش است تا استراتژی جدیدی برای معرفی خود به عنوان یک صادرکننده سلاح با استفاده از امکان اعتباری برای قدرت یافتن در فروش خارجی به کار برد.

این اقدام ممکن است به فروش موشک‌های کروز براهموس به هانوی کمک کند.

ویتنام در حال ایجاد یک نیروی دریایی با زیردریایی‌هایی کلاس Kilo روسی است تا بتواند اقدامات بازدارنده‌ای علیه چین صورت دهد و به نظر می‌رسد که این کشور قصد دارد تکنولوژی موشکی هند را به صنایع دفاعی خود اضافه کند.

هند و ویتنام هر دو از قدیم شدیدا در امور نظامی به روسیه، شریک مشترک خود در جنگ سرد وابسته هستند.

اقدام دولت هند در سفر به ویتنام پیش از سفر رییس‌جمهور چین به هند شاید از پیش برنامه‌ریزی نشده باشد اما بیانگر دیپلماسی جدید چندجانبه هند است.

شی جینپینگ 17 سپتامبر و برای سه روز به هند سفر می‌کند.

انتهای پیام

کد N504836

وبگردی