آفتاب

سفر رئیس‌جمهور چین به سریلانکا با هدف اجرای طرح "جاده ابریشم دریایی"

سفر رئیس‌جمهور چین به سریلانکا با هدف اجرای طرح "جاده ابریشم دریایی"

رئیس‌جمهوری چین امروز (سه‌شنبه) به سریلانکا می‌رود تا روند ساخت شهر بندری به ارزش 4 / 1 میلیارد دلار آغاز شود و طرح "جاده ابریشم دریایی" را برای مقابله با رقابت رو به رشد ژاپن و هند توسعه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین همواره در حال افزایش نفوذ در اقیانوس هند است و سریلانکا در میان یکی از خطوط مهم کشتیرانی تجاری جهان واقع شده است.

دولت چین همچنین از هند پیشی گرفته است و به یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در سریلانکا تبدیل شده و همواره از تلاش‌های کلمبو برای مقابله با درخواست تحقیقات سازمان ملل درباره جرایم جنگی حمایت می‌کند.

برخلاف این، هند سریلانکا را تحت فشار قرار داده است تا مسئولیت‌پذیر باشد.

شی جینپینگ، اولین رئیس‌جمهوری چین است که طی 28 سال گذشته به سریلانکا سفر می‌کند و معتقد است که هیچ کشوری نباید در امور این جزیره کوچک مداخله کند.

رئیس جمهوری چین در نامه‌ای که در صفحه نخست روزنامه دولتی دیلی نیوز سریلانکا چاپ شد، نوشت: چین همواره با هر اقدام هر دولتی برای مداخله در امور داخلی سریلانکا به هر بهانه‌ای، مخالفت می‌کند و چین و سریلانکا لازم است تا تمایلات مشترکشان را به نیروی محرک برای ارتقای تبادلات تبدیل کنند و همکاری‌های دریایی، تجاری، زیرساختی، دفاعی، گردشگری و سایر حوزه‌های افزایش یابد تا بدین ترتیب طرح جاده ابریشم دریایی که به نفع مردم و دوست دو طرف است، اجرایی شود.

انتهای پیام

کد N504780

وبگردی