آفتاب

دلواپسی اصلاح طلبان از فعالیت های اجتماعی-فرهنگی غیردولتی

دلواپسی اصلاح طلبان از فعالیت های اجتماعی-فرهنگی غیردولتی

اصلاح طلبان فقط با مساله سازی های وهم آفرین و ایجاد تنش در جامعه حیات دارند؟

سید محسن فرجادی:  این سئوال پس از آن ایجاد می شود که در چند روز اخیر، این جریان سیاسی کشورمان با بزرگ نمایی غیرواقعی یک حرکت اجتماعی - فرهنگی مصلحانه تلاش دارد تا اقدامی برخاسته از تعهد اجتماعی و فرهنگی شهروندان را به منازعه ای سیاسی در کشور تبدیل کنند.

تلاش تعدادی از شهروندان برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر با سکوت نهادهای مسئولی چون «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» مواجه شده و در غیاب فعالیت های فرهنگی - اجتماعی نهادهایی با ردیف های بودجه مصوب با بزرگنمایی های غیرواقعی رسانه های اصلاح طلب و نو رسیدگان آن مواجه شده است. این در حالی است که رهبر انقلاب 16 تیر 93 در جمع مسئولان نظام تاکید کردند: «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اعتدال است - اعتدال اینها است دیگر - معنای اعتدال این نیست که ما از کارهای احساس وظیفه‌ای که فرد مؤمن، جریان مؤمن، مجموعه‌ی مؤمن انجام میدهد، جلوگیری کنیم.»

مساله سازی های غیرواقعی
«گشت هاي موتوري و ارشادي انصار حزب الله»، «گشت موتورسوار «انصار» مي آيد»، «گشت‌های انصار حزب‌الله درخیابان‌ها و مراکز خرید» تعدادی از تیترهایی بود که رسانه ای اصلاح طلب با بزرگ نمایی های مغرضاانه در دو ماه اخیر منتشر کرده اند.
اما واقعیت ماجرا چیست؟
دوشنبه ۱۸ شهريور در خانه پدری طلبه شهيد «علي خليلي» - که ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۹۰ به واسطه امر به معروف و نهی از منکر مورد ضرب و شتم قرار گرفت و روز سوم فروردین ۱۳۹۳ بعد از تحمل ماه‌ها درد و بیماری به شهادت رسید - فعالیت گروههاي سيار «انصار» اعلام شد.
هفته نامه یالثارات ارگان انصار حزب الله درباره فعالیت های امر به معروفی این تشکل نوشت: « فلسفه ديدار اين هيات ، كه نمايندگي۲۰ گروه ميداني امر به معروف و نهي از منكر سازمان يافته را برعهده داشتند پيش از آنكه يك برنامه متداول تقدير از يك شهيد امر به معروف باشد اعلان رسمي آغاز به كار گروههاي سيار امر به معروف و نهي از منكر «انصارحزب الله» بود. اعلام به كار رسمي گروههايي كه البته در مدت تكميل سازماندهي نيز در قالب تيم هاي چند ده نفره برادران و خواهران ، در نقاط مختلف شهر ، ماموريت خود را بدون آنكه بعد رسانه اي داشته باشد به شكل مقدماتی به اجرا گذاشته اند چنانكه هيات نماينده نيز پس از اين ديدار بلافاصله به محل ماموريت تعيين شده خود رهسپار شدند. »

روش امر به معروف و نهی از منکر حزب الله چگونه است؟
فعالیت های بدون سر و صدای تبلیغاتی و تهییجی جمعی از شهروندان در حالی دنبال می شود که در آن ادعاهای مطرح شده در رسانه ای اصلاح طلب دیده نمی شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد قائم‌مقامی در جلسه هفتگی انصارحزب‌الله درباره شیوه امر به معروف مورد نظر این تشکل گفت: «ما طرحی را در مسجد محل خودمان شروع کردیم ونتیجه هم گرفتیم .مسجد ما در منطقه صادقیه تهران واقع شده است که از لحاظ وضعیت حجاب مشمئز کننده است.ما پیشنهاد کردیم که در طول هفته یک شب مومنین ومومنات با همدیگر بیرون بیایند ودر محل گشتی زده وبه مسجد بر گردند واین کار را انجام دادیم وپس ازگشت زنی در بیرون مسجد هم سخنرانی کردیم تا دیگران هم بشنوند. مفاد سخنرانی هم این بود که برادران وخواهران هوشیار باشیدوبدانید که دین خدا دارد به صحنه جهان می آیدنور خداوند بر صحنه جهان حاکم می شود مبادا فریب این وسوسه های آخرالزمانی را بخورید وگمان کنید که تا ابد پیروزی برای کفار وامریکا واسرائیل است .به استقبال دین خدا بروید این برای ما تاسف بار است که هرروز شاهد صحنه های زشت تری در خیابان باشیم. البته به کسی تعرضی نکرده ودرگیری هم ایجاد نمی‌کنیم. با این کار فقط نشان می‌دهیم که در این مملکت حزب الله ومومنین حضور دارند.ان‌شاءالله خداوندهمه مومنین را موفق بدارد ونور معروف را در قلوب ما افزون گرداند.»

دلواپسی های اصلاح طلبان

در روزهایی که اصلاح طلبان براساس سوابق اول انقلاب از گشت های ارشاد انصار حزب الله نگرانی بازتاب های منفی آن در جامعه هستند،لیدر این جریان می گوید که به آنها باید فرصت داده شود.
عبدالحمید محتشم دبیرکل انصار حزب الله در گفت وگویی تاکید کرده است که انصار حزب‌الله برای اجرای این طرح «از خواهران، سه‌هزارنفر و از برادران تقریبا هزارنفر » را ساماندهی کرده است.
رسانه های اصلاح طلب تلاش کردند رفتارهای تندروانه عده ای در اوایل انقلاب را با رفتارهای فرهنگی آمران معروف در امروز مشابهت سازی کنند. 

اگر در سالهای ابتدایی انقلاب نیروهای تندرویی همچون اکبر گنجی که امروز آن سوی آب ها علیه انقلاب اسلامی قلم می زند، با اقداماتی همچون گیس بریدن و اسپری زدن و پونس چسباندن به بد حجاب ها به زعم خود انجام وظیفه کرده و با مظاهر فساد مبارزه می کردند اما آمران معروف در سال 93 می گویند قصدشان فقط تذکر لسانی است. دبیرکل انصارحزب الله در این باره می گوید: «گرفتن و بردن، کار ما نیست. این مسایل از وظایف حکومتی است. ما تذکر زبانی می‌دهیم اما این تذکر حتما جدی و موثر خواهد بود. بهتر است کار عملیاتی ما آغاز شود تا شما ببینید ما چگونه عمل خواهیم کرد.»

ولی دلواپسی گروههایی که قائل به فعالیت تشکل های غیردولتی هستند زیاد شده است. از اصلاح طلبان و رسانه هایشان تا مقامات وزارت کشور که محتشم می گوید برای رفع نگرانی وزیر کشور با او مکاتبه و تلاش کرده دغدغه او را برطرف کند.
8 سال بعد از سکوت طولانی انصار حزب الله در دوران محمود احمدی نژاد، در برابر سیاست های فرهنگی او، حالا آنان به دنبال حرکت های ایجابی هستند. ده نمکی از انصار حزب الله خارج شد و به سراغ سینما رفت. حسین الله کرم استاد دانشگاه شده و محتشم مرد همه کاره انصار حزب الله از نگاه خودش حرکتی ایجابی را برای رفع نگرانی خانواده ها کلید زده است. مقدماتش را سال 92 آعاز کردند. وقتی در یکی از نشست های خود سردار احمدی مقدم را مهمان همایش سراسری انصار حزب الله بود.
انصار حزب الله مبنای حرکت خود را «وظیفه دینی» می خواند و آن را در قالب امر به معروف و نهی از منکر اجرایی می کند. مبنای آنان هم توصیه های دینی روحانیونی است که از تریبون ها درباره مغفول ماندن فریضه امر به معروف و نهی از منکر سخن می گویند. رجوع به سخنان رهبر انقلاب نشان می دهد حضرت آیت الله خامنه ای در 9 سخنرانی سالهای 79 تا 93 به مناسبت های مختلف در این باره سخن گفته اند. [ ایــــنــــجــــا ]

/2727

کد N504748

وبگردی