آفتاب

لسوتو انتخابات زود هنگام برگزار می‌کند

لسوتو انتخابات زود هنگام برگزار می‌کند

رهبران لسوتو قصد دارند تا برای مقابله با بحران سیاسی ناشی از کودتا و بن بست در مذاکرات میان احزاب سیاسی، انتخابات زود هنگام برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر همکاری و روابط بین الملل آفریقای جنوبی گفت: به خاطر عدم عملکرد مناسب دولت ائتلافی، رهبران لسوتو به دنبال کوتاه کردن مدت و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

وی ادامه داد: انتخابات آتی لسوتو در حال حاضر قرار است 2017 برگزار شود و این کشور باید بر انتخاباتی آزاد، عادلانه و تشکیل یک دولت جدید تمرکز داشته باشد.

پس از چند هفته مذاکرات ناموفق، آفریقای جنوبی میزبانی نشستی اضطراری با رهبران منطقه‌ای درباره مذاکره در خصوص قوانین صلح برای لسوتو بود.

جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی و رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه که ریاست جامعه 15 عضوی توسعه جنوب آفریقا را برعهده داشتند، درباره مساله لسوتو و یافتن راه حلی درباره بحران این کشور به گفت‌وگو پرداختند.

وزیر همکاری و روابط بین‌الملل آفریقای جنوبی گفت: در کنار مساله تعیین زمانی برای برگزاری انتخابات زود هنگام در لسوتو، رهبران جامعه توسعه جنوب آفریقا درباره اعزام هیاتی از ناظران تحت رهبری آفریقای جنوبی و زیمبابوه به لسوتو برای مدت سه ماه به منظور تضمین صلح و ثبات به بحث پرداختند.

وی ادامه داد: رهبران لسوتو باید انتخابات برگزار کنند اما نیازمند کمک گرفتن از سایر کشورها هستند تا این چالش‌های سیاسی به چالش امنیتی بدل نشود.

کودتای 30 اوت سال جاری میلادی توسط تلالی کامولی، ژنرال ارتش لسوتو دولت این کشور محصور در آفریقای جنوبی را سرنگون کرد و کشور را به ورطه بحران و ناآرامی سیاسی کشانده است.

تلاش‌ها برای انجام مذاکرات میان احزاب سیاسی مختلف در لسوتو نیز با میانجی‌گری پرتوریا، آفریقای جنوبی با شکست مواجه شده است.

از طرفی گشایش مجدد پارلمان لسوتو که در ژوئن منحل شد، خود راهی به سمت جلو برای احیای آرامش در این کشور است که البته نخست وزیر لسوتو از این کار حمایت کرده است.

در ماسرو، پایتخت لسوتو، بحران سیاسی به نظر در حال تشدید است. ائتلافی از احزاب مخالف به نیروها پیوسته و از ائتلاف حاکم سه حزبی خواستند تا پارلمان را که احتمالا رای عدم اعتماد سریع به تام تابانه، نخست وزیر می‌دهد، بار دیگر فعال کند.

یک کارشناس مسائل دفاعی در پرتوریا گفت، بعید است که آفریقای جنوبی به لسوتو نیرو اعزام کند. تنها زمانی این اتفاق می‌افتد که آفریقای جنوبی از یک راه حل سیاسی در لسوتو مطمئن باشد.

کمیسیونر پلیس منطقه پایتخت لسوتو درباره تحقیقات جنایی مربوط به کودتای 30 اوت گفت: ما معتقدیم که عدالت باید برقرار شود. یک افسر پلیس در جریان حمله نیروهای ارتش تحت رهبری ژنرال کامولی که رهبری کودتا را برعهده داشت، کشته شد. او در حال نگهبانی از انبار تسلیحات بود. ما معتقدیم که این اقدامات جنایتکارانه و غیرقانونی هستند و ما نمی‌توانیم در مقابلآن‌ها ساکت بنشینیم.

وی درخواست‌ها برای عفو را رد کرد؛ اقدامی که می‌تواند به خشونت‌ها و بحران در لسوتو پایان دهد و گفت: پیش از سازش، عفوی در کار نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N504705

وبگردی