آفتاب

فلاحت‌پیشه: ایران باید قدرت‌های جهان را مکلف به برخورد شفاف با تروریسم کند

فلاحت‌پیشه: ایران باید قدرت‌های جهان را مکلف به برخورد شفاف با تروریسم کند

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که ایران در مجمع عمومی سازمان ملل باید قدرت‌های جهان را مکلف به برخورد شفاف با پدیده‌ی تروریسم کند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی موضوعات قابل طرح از سوی هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: ایران مشخصا در قالب جنبش غیر متعهدها و سازمان کنفرانس اسلامی باید برای ابرقدرت‌های امروز دنیا تکالیفی را مطرح کند که برخورد شفاف با پدیده‌ی تروریسم می‌تواند یکی از اصلی‌ترین نکات باشد.

وی افزود:‌ مقابله با خشونت و تروریسم بدون ریشه‌یابی رگه‌های تروریسم ممکن نیست. جمهوری اسلامی باید با یک نگاه راهبردی موضوع ریشه یابی و شکل گیری فعالیت‌های گروههای تروریستی را مطرح کند. ریشه بیشتر این دروغ ها به آمریکا برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی باز می‌گردد و بدون آن که این ریشه‌ها مشخص شوند هر مصوبه‌ای علیه خشونت بیشتر شعاری به نظر می‌رسد.

فلاحت پیشه ادامه داد: باید هم در کمیته‌ها و هم در مجمع عمومی سازمان ملل این موضوع مطرح شود تا با پدیده‌ی تروریسم برخورد عملی و شفاف صورت گیرد و نوعی مقابله با یکسری از مواضع دارای استانداردهای دوگانه که از سوی غربی‌ها انجام می‌شود صورت پذیرد.

او درباره‌ی تاثیر پیشنهاد جهان عاری از خشونت که سال گذشته از سوی رئیس جمهور در مجمع عمومی مطرح و تصویب شد، بیان کرد: در دنیای امروز عملا موضوعاتی مثل جنگ و امنیت به تاریخ سپرده شده و کشورها در مسیر توسعه و تامین حداکثر شاخص‌های نشاط و آرامش برای مردمشان حرکت می‌کند. اما متاسفانه در خاورمیانه به ویژه در یک سال اخیر کشتار بیشتری صورت گرفته و بدترین جنایات غیر انسانی در عراق و سوریه انجام شده است.

فلاحت پیشه اضافه کرد: گروههای تروریستی که ریشه در سازمانهای اطلاعاتی آمریکا و برخی از کشورهای منطقه دارند عامل این مساله هستند. پیشنهاد آقای روحانی که پارسال مطرح و تصویب شد پیشنهاد خوبی بود. اما نه مجمع عمومی و و نه کنوانسیون‌ها قدرتی برای به سرانجام رساندن این پیشنهاد ندارد. بلکه این شورای امنیت سازمان ملل است که روی مدار قدرت حرکت می‌کند. با وجود تصویب پیشنهاد ایران در مجمع عمومی در عمل می بینید که در جنگ علیه داعش آمریکایی‌ها باز هم اتهاماتی را متوجه ایران می‌کنند.

وی در ادامه یاد آور شد: ایران درعرصه‌ی میدانی بیشترین تلاش را علیه خشونت و تروریسم به کار برده و از قربانیان اصلی تروریسم به حساب می‌آید ولی باز هم متهم می‌شود و در عوض آمریکا در رأس ائتلاف ضد تروریسم و ضد داعش قرار می‌گیرد. در حالی که آمریکایی‌ها در ابتدای دهه‌ی 70 هجری بعد از فروپاشی شوروی عملا سلفی‌گری و تروریسم سلفی را مجددا سازماندهی کردند.

به گفته وی، پیشنهاد رییس‌جمهور کشورمان خوب بود ولی در جایی(سازمان ملل) رای آورد که عملا دستی بر قدرت ندارد. جایی که بیشترین جنایات و ناعدالتی‌ها در آن صورت می‌گیرد شورای امنیت است، که در رأس آن آمریکا قرار دارد.

نماینده‌ی پیشین مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از عملکرد ایران در حوزه‌ی عمل به پیشنهاد جهان عاری از خشونت اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در مقابل خشونت دو سیاست را در پیش گرفت که در چارچوب همان پیشنهاد بود. در عرصه‌ی دیپلماسی ایران سعی کرد نقش پایمردی در رفع مشکلات و چالش‌های امروز دنیا داشته باشد و در عرصه‌ی عمل به دفاع از جمعیت‌هایی پرداخت که مدافعی در مقابل تروریسم در جهان نداشتند. اگر ایران نبود در شرایط کنونی داعش در سوریه و عراق قربانی‌های بیشتری می‌گرفت.

انتهای پیام

کد N504509

وبگردی