آفتاب

نتایج قانون بیمه اجباری شخص ثالث به روایت آمار

نتایج قانون بیمه اجباری شخص ثالث به روایت آمار

از زمان اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث در سال 87 تا مردادماه سال جاری تهران، فارس و خراسان رضوی بیشترین ورودی به زندان را داشته اند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ستاد دیه با کمک دست‌اندرکاران ذی صلاح دولت وقت، لایحه‌ای را به منظور اصلاح قانون بیمه اجباری شخص ثالث در 14 تیرماه سال 87 به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و از آن پس ستاد دیه با پیگیری موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس و با بهره‌مندی از مشاوره‌های متخصصان فن و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط و همچنین تشکیل حدود 73 جلسه تخصصی با نمایندگان روسای قوای مجریه، قضائیه و نمایندگان وزارت دادگستری موفق شد متن قانون بیمه اجبای شخص ثالث را تهیه و تنظیم کرده و برای طرح در صحن علنی، تقدیم هیئت رئیسه مجلس کند.

در نهایت قانون بیمه اجباری شخص ثالث 31 شهریورماه سال 87 با لحاظ حقوق زیان دیدگان و قربانیان سوانح رانندگی در واپسین روزهای دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از بررسی و تایید اعضای شورای نگهبان در همان سال قدرت اجرایی به خود گرفت.

با تصویب این قانون، تعداد رانندگانی که با بروز حوادث رانندگی و عدم توانایی در پرداخت دیه، به‌صورت روزانه وارد زندان می شدند از 60 نفر به 2 تا 3 نفر تقلیل یافت که این اقدام نشان داد اصلاح و اجرای یک قانون مترقّی تا چه میزان قادر است در تأمین آسایش فکری آحاد یک جامعه و به‌ویژه افراد آسیب‌دیده و خانواده‌های آنها اثرگذار باشد.

هرچند برابر اصل 85 قانون اساسی، مهلت قانونی قانون مزبور برای مدت آزمایشی 5 ساله در 20 شهریورماه سال گذشته به اتمام رسید، اما با پیگیری‌های ستاد دیه پیش از اتمام این مدت طرح دائمی شدن قانون بیمه اجباری شخص ثالث در تاریخ 15 بهمن ماه سال 91 تقدیم نمایندگان مجلس شد که با امضای 52 نفر از نمایندگان، طرح مذکور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد و بررسی‌های نهایی در خصوص طرح در کمیسیون های اصلی و فرعی کمیسیون اقتصادی مجلس انجام شد. در نهایت در هفته‌ پایانی مهلت آزمایشی این قانون، پس از تلاش‌های ستاد دیه و مساعدت‌های هیات رئیسه، قانون بیمه اجباری شخص ثالث با رأی بالای 98 درصدی نمایندگان، برای یک سال و نیم دیگر تمدید شد تا مبادا بعد از پیگیری‌های چندین ساله مجددا به قانون ناقص سال 1347 بازگردیم.

در حال حاضر نیز با وجود اینکه تا پایان این مدت 18 ماهه نیز فرصتی باقی نمانده است، ستاد دیه برنامه‌های مدون خود را برای دائمی کردن این طرح و متعاقبا پیشگیری در وقوع اتفاقات ناگوار و تکرار تجربیات تلخ گذشته آغاز کرده است.

طبق گزارش ستاد دیه کشور، در دوره آزمایشی قانون بیمه اجباری شخص ثالث در سال 87 پنج هزار و 585 نفر، در سال 88، هشت هزار و 786 نفر، در سال 89 هشت هزار و 733 نفر، در سال 90 هفت هزار و 839 نفر، در سال 92 شش هزار و 92 نفر آمار ورودی زندانیان به زندان ها بوده است. طبق آمار موجود از تاریخ اصلاح این قانون در 20 شهریورماه 87 تا تاریخ 18 مرداد ماه سال 1393 (طی مدت 5 سال و 10 ماه ) به ترتیب استان‌های تهران با 5101 نفر، فارس با 4147 نفر و خراسان رضوی با 4117 نفر بیشترین ورودی به زندان را داشته اند و در مقابل استان‌های ایلام با 208 زندانی، خراسان شمالی با 211 زندانی و یزد با 250 زندانی کمترین ورودی را در طول این مدت 70 ماهه به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام

کد N504463

وبگردی