آفتاب

نگاهی به آمار تیم ملی والیبال ایران در مسابقات جهانی

نگاهی به آمار تیم ملی والیبال ایران در مسابقات جهانی

کارشناس والیبال با اشاره به آمار عملکرد ایران در پست‌های مختلف، گفت: عملکرد ایران در همه پست ها بسیار خوب و قابل توجه است و با همین روند می‌توانیم به مدال جهانی دست پیدا کنیم.

ناصر شهنازی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایسنا، با اشاره به موفقیت‌های تیم ملی والیبال ایران اظهار کرد: صمیمانه پیروزی‌های والیبال ایران را تبریک می گویم. واقعا والیبال ایران پیروزی‌های غرورآفرینی در رقابت‌های جهانی به دست آورد و دل همه مردم ایران را شاد کرد. آنچه که موجب شد تا به این مرحله از مسابقات برسیم انگیزه و تلاش بازیکنان ایران تا آخرین لحظه بود که موجب شد آنها با خودباوری مقابل همه قدرت‌ها به برتری برسند. بعد از موفقیت‌های ایران در سال‌های اخیر به دست آورده است، خودباوری در بازیکنان بالا رفته است. تیم والیبال ایران دیگر نه تنها شگفتی ساز، بلکه یکی از قدرت های خوب جهان است.

وی با اشاره به عملکرد خوب تیم ملی والیبال ایران مقابل صربستان، گفت: ما در بازی اول مقابل این تیم آمار حمله اول بهترین عملکرد را داشتیم . آمار حمله ایران 77 درصد بود و 48 درصد دریافت عالی داشتیم. در توپ های روی خط یک سوم و بیرون خط یک سوم 52 درصد کارایی تیم بود که این آمار بسیار قابل توجه است. در توپ گیری‌ها و حمایت‌ها کارایی تیم ملی والیبال ایران بسیار خوب بود. 28 توپ گیری و دریافت داشتیم، یعنی کارایی ما در توپ های برگشتی 58 درصد بود. در شروع مسابقه هر دو تیم قدری دچار خستگی و کندی بودند. این موضوع هم طبیعی بود، زیرا هر دو تیم بازی‌های سنگینی را انجام داده بودند، اما هر چه از روند بازی گذشت عملکرد تیم بهتر شد.

کارشناس والیبال با اشاره به پیروزی آرژانتین مقابل آمریکا ، گفت: از حق نگذریم نتیجه‌ تیم ولاسکو برای ایران خیلی مفید بود. در مقابل تیم آمریکا یکی از قدرت‌های جهان است کمتر کسی فکر می‌کرد که آرژانتین پیروز شود اما پیروزی آرژانتین مقابل آمریکا واقعا برای ما تاثیرگذار بود. ایرانی‌ها با بازی خوبی که انجام دادند نتیجه‌ را به سود خود به پایان بردند. ولاسکو هم که همیشه برای ایران ستودنی بوده توانست راه برای والیبالیست‌ها باز کند. تلاش بازیکنان ایران تا اینجا واقعا ستودنی است.

ناصر شهنازی گفت: اگر یک دید کلی به بازی‌ها داشته باشیم تا الان 9 بازی انجام داده ایم، از این بازی‌ها 24 ست برده و 12 ست باخته داریم. دو باخت و هفت برد در مجموع داریم. ما تاکنون 830 امتیاز گرفته‌ایم و 759 امتیاز هم داده‌ایم. از این 830 امتیاز 477 امتیاز از اسپک بوده است. 317 امتیاز هم از حمله اول و حدود 160 اسپک هم از حملات برگشتی داشتیم. یعنی میانگین 8.8 صدم اسپک اول و 4.5 امتیاز از اسپک‌های برگشتی در هر ست داشتیم. یعنی در مجموع 13.25 صدم امتیاز در هر اسپک در هر ست گرفته‌ایم.

کارشناس والیبال افزود: در دفاع روی تور هم دفاع ایران بسیار جالب است در مجموع 107 امتیاز از دفاع روی تور گرفته‌ایم. در هر ست 2.97 صدم امتیاز از دفاع روی تور داشتیم. در سرویس هم 38 امتیاز داشتیم یعنی در هر ست 1.05 صدم امتیاز از سرویس گرفته‌ایم و اشتباه‌های حریف هم 208 امتیاز کسب ‌کرده‌ایم. این آمار بسیار قابل توجهی برای ایران بوده است. در فاز حمله اول از استانداردهای جهانی بهتر هستیم، در توپ‌های برگشتی هم 1.5 درصد از استانداردهای جهانی کمتر هستیم.

وی با اشاره به گروه بندی دور سوم مسابقات، گفت: واقعا در این مرحله شانس خوبی آوردیم و همگروهی با آلمان و فرانسه می‌تواند برای ایران خوشایند باشد. ایران می‌تواند جزو سه تیم برتر این مسابقات باشد و برای اولین بار به مدال جهانی دست پیدا کند. این هدف برای والیبال ایران دور از دسترس نیست. با توجه به انگیزه بازی بازیکنان و بازی‌های که انجام می‌دهند از الان سومی ایران قطعی است و برای حضور در دیدار نهایی باید با یکی از تیم‌های بزرگ گروه دیگر بازی کند.

ا‌نتها‌ی پیا‌م

کد N504445

وبگردی