آفتاب

ابهامات تاریخ خراسان در عصر ساسانیان رفع می‌شود

ابهامات تاریخ خراسان در عصر ساسانیان رفع می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: ادامه کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی منطقه تاریخی بازه هور سبب شکل‌گیری یکی دیگر از سایت موزه‌ها و جاذبه‌های مهم مطالعاتی و گردشگری می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، رجبعلی لباف خانیکی اظهار کرد: بازه هور بنایی چهار تاقی و سنگی و به اعتقاد باستان شناسان به جای مانده از دوران اشکانی و ساسانی است. این بنا در جنوب روستای «رباط سفید» بر سر راه قدیمی مشهد به تربت حیدریه واقع شده است. در ارتباط با ماهیت و کاربرد بنا فرضیات مختلفی مطرح می‌شود.

وی افزود: برخی، آن را آتشکده و برخی مکانی برای مراقبت از راه پنداشته‌اند، البته در مورد وسعت و محدوده مجموعه معماری بازه هور هم ابهاماتی بوده است. در این راستا به منظور شناسایی ماهیت این اثر مهم تاریخی و رفع ابهامات، پیشنهاد مطالعه و کاوش باستان‌شناسی پیرامون بنا به پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی ارائه شد و متعاقباً هیئتی به سرپرستی "میثم لباف" عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به محل اعزام شد و از اوایل شهریور، کاوش و مطالعات هدفمند خود را آغاز کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه این گروه تاکنون به نتایج ارزشمندی رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: بازه هور صرفاً یک سازه معماری مجرد نیست بلکه بخشی از یک مجموعه معماری در مجاورت یک زیستگاه عصر ساسانی است که قلعه‌ای بر آن مشرف بوده است.

لباف اظهار کرد: کشف و جمع‌آوری انبوه قطعه سفال‌های شاخص دوران ساسانی حکایت از آن دارد که آن مجموعه معماری در زمان ساسانیان، رونق و کاربری مستمر داشته و سالیان دراز مورد استفاده بوده است. شواهد حاکی از این است که بنا با زیرسازی محکم و اساسی به شیوه دوران ساسانی بنیان یافته و مشتمل بر تالار مرکزی، دالان‌هایی در دو طرف شمال و جنوب و ایوان یا تالار ستون دارای در سمت شرق است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این مجموعه معماری در کنار زیستگاهی وسیع و قلعه مشرف بر آن به منزله محور فرهنگی با ارزشی مربوط به عصر ساسانیان است. ادامه کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی در آن محل سبب شکل‌گیری یکی دیگر از سایت موزه‌ها و جاذبه‌های مهم مطالعاتی و گردشگری می‌شود و می‌تواند پاسخگوی رفع ابهامات تاریخ خراسان در عصر ساسانیان و حتی اشکانیان باشد.

انتهای پیام

کد N503802

وبگردی